• Segons les primeres dades que el conseller Puig ha donat a conèixer avui, la despesa del turisme estranger supera els 14.000 milions d’euros, un 14,2% més que l’any anterior
  • Pel que fa a les arribades d’estrangers, la destinació catalana ha rebut 15,6 milions de turistes, un 8% més que 2012
L’any 2013 se situa com el millor any pel que fa a despesa turística i arribada de turistes estrangers a Catalunya, segons recullen les primeres dades de tancament elaborades per la Direcció General de Turisme, que avui ha presentat el Departament d’Empresa i Ocupació. Segons aquest balanç, Catalunya ha rebut 15,6 milions de turistes estrangers l’any 2013, un 8 % més que l’any 2012, que han generat una despesa per sobre dels 14.000 milions d’euros (un 14,2% més que l’any anterior).
 
Aquestes xifres situarien el 2013 com el millor any pel que fa a despesa turística i arribada de turistes estrangers a Catalunya, superant els resultats de 2007, fins ara, la millor temporada turística. Aquell any van arribar 15,2 milions de turistes estrangers que van generar uns ingressos de gairebé 9.900 milions d’euros. En línia amb aquests resultats, assenyalar que la despesa mitjana diària per turista i estada a Catalunya ha augmentat respecte l’any 2012 un 5,5%. Els viatgers dels Estats Units, Rússia i Japó són els que fan una despesa mitjana per turista i estada més alta al territori català.
 
Afluència i despesa del turisme estranger
 
 
 
2012 (M€)
 
2013*(M€)
%Variació interanual 2013/2012
Turistes estrangers
14.439.754
15.588.203
8,0%
Despesa total
12.416.098.912
14.182.948.133
14,2%
Despesa mitjana per turista i estada (euros)
864,3
912,0
5,5%
Font: FRONTUR i EGATUR de l’IET
Nota: Les dades referents a la despesa i despesa mitjana s’han calculat a partir d’estimacions ja que les dades del mes de desembre encara no es troben publicades.
 
Dades del turisme estranger per mercats emissors
 
L’any 2013 ha continuat el bon comportament en l’arribada de turistes procedents de mercats tradicionals com és el cas de l’alemany (9,9%), el francès (8,9%), el britànic (4,9%) i el belga (9,2%). Cal destacar, un cop més, l’evolució positiva de mercats llunyans com ara Rússia, amb més de 975.000 turistes que han suposat un increment del 31,8% respecte l’any anterior. També el mercat asiàtic ha experimentat un increment (+21,4%), així com Amèrica Llatina (+4,2%). L’augment en ingressos turístics es deu, principalment, als bons resultats de països com França (28,1%) i Rússia (22,1%).
 
Afluència del turisme estranger per mercats emissors
 
 
 
2012 (M€)
 
2013 (M€)
% variació interanual 2013/2012
 
Rànquing
França
3.815.604
4.156.915
8,9%
1
Regne Unit
1.606.108
1.685.324
4,9%
2
Alemanya
1.162.401
1.277.945
9,9%
3
Itàlia
1.168.497
1.106.221
-5,3%
4
Rússia
741.362
977.140
31,8%
5
Àsia
740.262
898.694
21,4%
6
Països Nòrdics
644.891
751.764
16,6%
7
Països Baixos
691.177
695.863
0,7%
8
Estats Units
577.367
568.347
-1,6%
9
Bèlgica
515.068
562.582
9,2%
10
Amèrica Llatina
456.902
475.913
4,2%
11
Suïssa
415.186
397.058
-4,4%
12
Portugal
260.194
202.452
-22,2%
13
Resta del món
1.483.173
1.635.338
10,3%
 
TOTAL
14.439.754
15.588.203
8,0%
 
Font: FRONTUR de l’IET.

Despesa total del turisme estranger per mercats emissors
 
 
 
2012 (M€)
 
2013*(M€)
% variació interanual 2013/2012
 
Rànquing
França
1.877.721.217
2.405.216.435
28,1%
1
Rússia
1.062.688.191
1.297.329.762
22,1%
2
Regne Unit
1.119.476.169
1.199.264.032
7,1%
3
Estats Units
1.106.840.063
1.005.018.373
-9,2%
4
Alemanya
917.743.783
979.308.898
6,7%
5
Països Nòrdics
586.893.588
722.619.573
23,1%
6
Itàlia
683.976.554
625.913.790
-8,5%
7
Països Baixos
504.660.432
524.079.094
3,8%
8
Bèlgica
403.354.782
433.663.481
7,5%
9
Suïssa
321.445.169
327.498.790
1,9%
10
Japó
267.179.274
260.861.910
-2,4%
11
Portugal
155.092.767
137.904.592
-11,1%
12
Resta del món
3.409.026.923
4.264.269.404
25,1%
 
TOTAL
12.416.098.912
14.182.948.133
14,2%
 
Font: EGATUR de l’IET
*Nota: el mes de desembre del 2013 s’ha calculat a partir d’estimacions.
 
En el cas dels mercats tradicionals, cal destacar els resultats positius d’Alemanya després d’un any de promoció reforçada, i el molt bon comportament de França. En el cas francès, Catalunya ha esdevingut una destinació “alternativa” per a un perfil de turista amb un poder alt de despesa que fins ara viatjava a d’altres indrets, però que amb la situació econòmica actual ha triat una destinació més propera i de qualitat com és Catalunya.
 
Si parlem del mercat britànic, continua la seva recuperació, en línia amb el que s’ha anat produint després de la forta caiguda que va patir aquest mercat els anys 2009 i 2010. Aquest sotrac va ser fruit del canvi de moneda que va encarir en un 40% l’euro i, en conseqüència, la destinació. Un cop estabilitzat l’equilibri entre la cotització de l’euro i de la lliura, també s’estabilitza el comportament dels britànics en els seus viatges a Catalunya.
 
Pel que fa als mercats llunyans, assenyalar que a Rússia, després d’uns anys d’increments espectaculars fruit de la promoció que ha dut a terme Catalunya per consolidar aquest mercat, en els propers anys no s’esperen augments tant significatius. Pel que fa a tendències, en aquest procés d’ampliació i consolidació del mercat rus, ja s’ha detectat l’ampliació de la procedència dels turistes russos que arriben a Catalunya, més enllà de Moscou i Sant Petersburg, així com la incorporació als fluxos turístics de nous visitants de la classe mitjana russa.
 
En el cas d’Àsia, amb un dels augments més elevats entre el 2012 i el 2013, la tasca realitzada per les Oficines de Promoció Turística de la Generalitat a Singapur i Pequín se situa com a factor clau en un mercat on els potencials de creixement a mig termini continuaran sent significatius.
 
Catalunya, destinació turística líder a l’Estat espanyol
 
Un de cada quatre estrangers que arriben a l’Estat espanyol trien Catalunya que es consolida com a líder en el rànquing de destinacions turístiques a l’Estat espanyol pel que fa a nombre de turistes. Segons les dades corresponents a 2013, Catalunya creix en turisme estranger per sobre de la mitjana de l’Estat i ja representa una quota superior al 25% del total de turistes estrangers que arriben a Espanya.
 
Si parlem d’ingressos turístics, Catalunya també encapçala aquest rànquing, amb una diferència de 2.500 milions d’euros més respecte la comunitat autònoma que la segueix, Canàries. En aquest cas, l’augment de la despesa turística realitzada a Catalunya és cinc punts superiors a la mitjana de l’Estat i els més de 14.000 milions d’euros representen gairebé el 24% del total de despesa generada pels turistes estrangers a l’Estat espanyol.
 
Les pernoctacions totals en establiments turístics reglats de Catalunya (hotels, càmpings, apartaments i establiments de turisme rural) han estat 70 milions, un 0,8% més que en 2012. En aquest cas, l’augment de les pernoctacions dels turistes estrangers han compensat la caiguda de la demanda del turisme català i de la resta de l’Estat.
 
Pernoctacions als establiments turístics catalans
 
 
 
 
2012
 
2013*
% variació interanual 2013/2012
Estrangers
46.203.649
48.074.452
4,0%
Resta de l’Estat
8.257.869
7.786.964
-5,7%
Catalans
15.230.594
14.409.152
-5,4%
TOTALS
69.692.112
70.250.335
0,8%
Font: INE.
*Nota: el mes de desembre del 2013 s’ha calculat a partir d’estimacions ja que encara no es troba publicat.
 
Com a últim apunt, dir que durant l’any 2013, el sector turístic català ha ocupat entre 310.000 i 350.000 persones, xifra que suposa entre un 11 i un 12% de l’ocupació total catalana. Aquesta dada està en sintonia amb el pes del PIB turístic que es mou en aquests percentatges.