La Mesa de la Mobilitat del Maresme acorda l'elaboració d'un nou pla integral de mobilitat

query_builder   21 març 2014 14:09

event_note Nota de premsa

La Mesa de la Mobilitat del Maresme acorda l'elaboració d'un nou pla integral de mobilitat

  • Territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal treballaran en la definició d’un programa d’actuacions en infraestructures viàries i ferroviàries i en serveis ferroviaris i d’autobusos interurbans, a partir de l’anàlisi de la demanda
 
  • El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, fa balanç de les actuacions aplicades en els últims tres anys a la comarca, com les millores a Rodalies i els nous descomptes a la C-32
La Mesa de la Mobilitat del Maresme, integrada pel Departament de Territori i Sostenibilitat i representants del Consell Comarcal, ha acordat avui l’elaboració d’un nou pla de millora de la mobilitat en aquest àmbit que respongui a les necessitats actuals i previsions de demanda de la comarca. Aquest programa d’actuacions girarà al voltant de les millores en les infraestructures viàries i ferroviàries, en els serveis de transport públic, i de la millora de la política de peatges.
 
En el decurs de la reunió de la Mesa, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament, Ricard Font, també ha fet balanç de les mesures aplicades per a la millora de la mobilitat al Maresme en els últims anys.
 
 
Ø  Xarxa viària: l’N-II i la C-32
 
La mobilitat viària al Maresme es canalitza bàsicament per l’autopista C-32 i l’N-II, que recullen tant el trànsit de llarg recorregut com el trànsit local i comarcal. Els canvis a la comarca els últims anys i la crisi econòmica han produït que l’N-II suporti un trànsit considerable (30.000 vehicles diaris en alguns punts) sense tenir la configuració adient. El nou pla de mobilitat ha de permetre establir un sistema alternatiu a l’N-II per a les comunicacions intracomarcals.
 
Per la seva banda, la C-32 manté una IMD total superior als 38.000 vehicles diaris, amb puntes de 75.000 en algun tram. Aquesta infraestructura requereix d’actuacions de millora de la connectivitat amb el territori. En aquest sentit, es preveu l’execució de la variant de Valldegata aquest any (Arenys de Mar), la millora de la connexió a Mataró Parc i un nou accés al Sorrall (Mataró). Com a projecte d’envergadura en els pròxims anys hi ha prevista la construcció d’un vial que permeti completar la connectivitat de la C-32 amb el sud de la costa Brava.
 
Pel que fa a la gestió de l’autopista, cal remarcar els nous descomptes que van entrar en vigor el gener passat, dels quals s’han beneficiat 90.000 usuaris. Aquestes bonificacions s’afegeixen a les existents per recurrència, ús de vehicle ecològic o d’alta ocupació des de 2012. En aquest sentit, el Departament donarà un pas més en aquest procés amb la implantació del sistema tancat de peatge al tram Mataró-Palafolls, prevista per aquest any, amb importants reduccions de la tarifa en funció del recorregut real efectuat.
 
 
Ø  Xarxa ferroviària: millores en la infraestructura i en els serveis de Rodalies
 
Pel que fa als serveis ferroviaris, Font ha remarcat la imminent posada en marxa, dilluns vinent, de la nova Rodalia de Girona. Aquest sistema permetrà connectar, sense transbord, les comarques del Maresme, la Selva, el Gironès i l’Alt Empordà amb 16 trens diaris, de dilluns a divendres, mitjançant la nova línia RG1.
 
Quant a millores previstes en el servei,  cal ressaltar el programa d’actuacions prioritàries acordat amb el Ministeri de Foment, que al Maresme inclou la millora de diverses estacions (Ocata, Mataró, Sant Pol de Mar) i dels sistemes de senyalització (tram Arenys de Mar – Maçanet), així com la construcció com la construcció de noves subestacions elèctriques, a l’R1. En paral·lel, les obres projectades de perllongament d’andanes a l’estació d’Arc de Triomf permetran millorar la capacitat, entre d’altres, de l’R1. El nou estudi de mobilitat contribuirà a perfilar noves actuacions i prioritzar les ja planificades.
 
D’altra banda, pel que fa a millores ja implantades en aquesta línia, cal destacar l’increment de l’oferta entre Mataró i Arenys de Mar, la millora i homogeneïtzació de les freqüències entre Barcelona i Mataró o la incorporació de nou material mòbil de més capacitat.
 
 
Ø  Serveis d’autobusos interurbans
 
En els últims anys, Territori i Sostenibilitat ha implantat nous serveis i millores de freqüències en les línies d’autobús que connecten el Baix Maresme amb Barcelona i l’Alt Maresme amb Barcelona i Girona. En especial, les actuacions han anat encaminades a reforçar els serveis en hores punta i a donar connexions directes a municipis que no compten amb estació de tren.
 
Pròximament, es començarà a aplicar la gratuïtat del peatge de la C-32 en les línies regulars. D’altra banda, es preveu implantar durant el 2015 el bus exprés.cat a la línia que uneix Barcelona i Mataró. El Departament continuarà treballant en la línia de potenciar el transport públic per carretera i el nou estudi de demanda permetrà detectar la necessitat de nous serveis o millores.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 49

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined