FGC a l’avantguarda del control de frau
FGC és a l’avantguarda del sector del transport públic en el desplegament progressiu de mesures tecnològiques i operatives per al control de frau.
Així, des de 2011, i per reforçar les intervencions dins de les instal·lacions, aplica el mètode de validació del bitllet o títol de transport tant a l’entrada com a la sortida de les estacions. Amb aquest control s’ha aconseguit reduir sensiblement el frau, que l’any 2013 es va situar en el 0,041%, en el global de la xarxa.
Fins ara, i de manera puntual, des del Centre de Control Integrat d’FGC s’observaven ocasionalment les imatges de les càmeres de vídeo que controlen les barreres tarifaries de les estacions i es transmetien per telèfon al personal d’intervenció les característiques físiques de les persones infractores per orientar les tasques d’intervenció. El nou aplicatiu automatitza aquest procés i permet la vigilància permanent de les barreres tarifàries.
Aquest nou sistema d’intervenció selectiva té l’avantatge de no interferir el pas de la resta de clients: permet reduir el nombre de controls massius i les seves eventuals molèsties i establir, en el seu lloc, controls selectius a qualsevol hora i amb equips d’intervenció més reduïts.
La prova pilot instal·lada en un dels accessos de l’estació de Provença ha comportat una reducció dràstica del frau per “trenet”.
FGC està planejant el desplegament d’aquesta solució a les estacions de Catalunya, Muntaner i a la resta d’accessos de l’estació de Provença durant l’any 2014.