ContactaEN
event_note Nota de premsa

CONSUM

L'Agència Catalana del Consum atén 5.550 reclamacions a Girona, principalment per serveis financers i telecomunicacions i internet

El dir. de l'ACC; Alfons Conesa, amb el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, i el dir dels SSTT del DEMO a Girona, Ferran Roquer

 

·        Els gironins han presentat durant 2013, un total de 5.550 reclamacions de consum, un 56,51% més que a l’any anterior

·        1.027 casos resolts per mediació, un 40% menys, i 688 per arbitratge de consum, quatre vegades més que al 2012

·        Els establiments gironins adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya pugen un 3,49% i sumen ja 1.274

·        1.422 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC) a Girona

El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat del subdirector de l’ACC, Albert Melià, ha presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2013 de l’ACC a la demarcació de Girona. Entre les dades presentades destaca que s’han atès en total a Girona 5.550 reclamacions, un 56,51% més que l’any anterior, s’ha resolt 1.027 casos resolts per mediació, (un 40% menys que al 2012), i 688 casos per arbitratge de consum, quatre cops més que al 2012, a les comarques gironines. L’acte ha comptat també amb la presència del delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, i del director dels serveis territorials del Departament d’Empresa i Ocupació a Girona, Ferran Roquer.
 
El director de l’ACC, Alfons Conesa, ha explicat que l’activitat de l’Agència durant l’any passat s’ha vist marcada per la tramitació de la reclamacions pels afectats per les preferents de Catalunya Caixa. Conesa ha assenyalat que s’ha atès 1.659 reclamacions de preferentistes de la demarcació de Girona, de les quals 600 s’han resolt mitjançant laude arbitral. Al conjunt de Catalunya, l’any passat es van dictar 11.415 laudes per les preferents d’aquesta entitat financera, tots favorables als reclamants, per un import total de 195 milions d’euros. A aquest respecte, Conesa ha volgut recordar que “el procés continua obert”, i ha avançat que “actualment s’estan tramitant 11.663 expedients més, i és previst, de cara al maig, iniciar una tercera fase amb més de 20.000 reclamacions més”. “En total, confiem haver resolt a finals d’aquest any prop de 44.000 laudes, tots favorables, per un import superior als 400 milions d’euros”, ha reblat Conesa.
 
Dins el balanç d’actuacions 2013 de l’ACC destaquen també les consultes. A la demarcació de Girona es van atendre 9.075 consultes: 1.200 directament a través de l’Agència; 2.327 pel Consell Comarcal de La Garrotxa; 1.862 pel Consell Comarcal de l’Alt Empordà; 1.076 pel del Pla de l’Estany; 893 pel de La Selva; 810 pel del Baix Empordà; 547 pel del Gironès; 240 pel del Ripollès, i 120 pel de la Cerdanya. Al conjunt de Catalunya es van atendre durant l’any passat 51.866 consultes sobre temes de consum.
 
Els gironins presenten 5.550 reclamacions de consum, un 56,51% més que a 2012    

Durant el 2013, l’ACC ha gestionat a les comarques de Girona, un total de 3.891 reclamacions de consum, xifra que representa un increment del 9,73% respecte l’any anterior. La resta, 1.659 reclamacions (que corresponen a Catalunya Caixa), s’han gestionat als Serveis centrals de l’ACC. D’aquesta manera, sobre el total del reclamacions rebudes, 5.550, l’increment ha estat del 56,51% respecte l’any anterior.
 
Analitzat per sectors —i deixant a banda el procés de tramitació de les reclamacions de les preferents de Catalunya Caixa, que s’erigeix com principal motiu de reclamació—, les telecomunicacions i internet aglutinen el 49,7% de les reclamacions; seguit dels subministraments bàsics, amb el 17,1%; dels béns de consum i productes, amb el 15,3%; i els serveis generals de consum, amb el 7,1%; i els serveis generals de consum, amb el 4,8% del total de reclamacions a les comarques gironines. 
 
Companyies amb més reclamacions

Realitzant l’anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors a la demarcació, com ja reflecteix el balanç pel conjunt de Catalunya, l’entitat financera Catalunya Caixa és qui ha aglutinat la immensa majoria de les reclamacions gestionades per l’ACC durant 2013. L’any passat es van rebre un total de 1.659 reclamacions de consum a aquesta entitat d’afectats per les participacions preferents i deute subordinat a les comarques de Girona, de les quals 600, un 36,17%, es van resoldre mitjançant laude arbitral.
 
L’operadora France Telecom/Orange ocupa el segon lloc, amb 453 reclamacions de les quals el 33,99% s’han resolt, 152 via mediació, i 2 per laude arbitral. De la seva banda, el tercer lloc l’ocupa l’operadora Telefónica, amb 356 reclamacions i un índex de resolució del 32,3% (94 per mediació i 21 per laude), seguida de la també companyia de telefonia Vodafone, amb 349 reclamacions de les quals es van resoldre el 44,69% (130 per mediació i 26 per laude arbitral), de l’energètica Endesa, amb 279 reclamacions i un percentatge de resolució del 26,52% (72 mediacions i 2 laudes), i de la companyia Jazztel, amb 113 reclamacions i un índex de resolució del 33,62% (38 mediacions).
 
El llistat es completa amb la companyia Gas Natural, amb 108 reclamacions de les quals 43, (un 39,81%)es van resoldre per mediació de consum; Xfera/Yoigo, amb 43 reclamacions i un índex de resolució del 23,25% (10 casos resolts, tots per mediació); Iberdrola, amb 35 reclamacions, i un índex de resolució del 45,71% (14 mediacions i 2 laudes), i la cadena MediaMarkt, amb 28 reclamacions de les quals 9 (el 32,14%) es van resoldre per mediació.
 
1.027 casos resolts per mediació, un 40% menys, i 688 per arbitratge de consum, quatre vegades més que al 2012, a la demarcació de Girona

El 2013, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Girona un total de 1.027 casos, un 40% menys que al 2012. El 52,7% de les mediacions han estat per serveis de telecomunicacions i internet; seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua, on s’han donat el 14,9% de les mediacions de consum. El 6,1% de les mediacions han estat per reclamacions relatives a productes i béns de consum, mentre que el 2,6% han estat per serveis financers.
 
Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar durant 2013 a la demarcació un total de 688 laudes, un 314,46% més que l’any anterior. Aquest notable increment, que quadruplica la xifra de laudes respecte 2012, és degut al procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa presentades pels afectats per les participacions preferents i deute subordinat a les comarques gironines. D’aquesta manera, el  87,2% dels laudes van ser per serveis financers, seguit a molta distància, del transport, amb l’11,5% dels laudes dictats, dels subministraments bàsics, amb el 0,7%; i els serveis generals de consum, amb el 0,3% del total de laudes dictats.
 
Prop de 3.100 alertes de consum a tot Catalunya, un 2,41% més que al 2012 i més de 76.000 articles retirats

L’any passat es van registrar un total de 3.098 productes alertats al conjunt de Catalunya, xifra que suposa un increment del 2,41% en relació al 2012. Analitzat per tipus de productes, el 20,18% de les alertes han estat per joguines, seguit del 17,2% de les alertes per material elèctric i lluminàries, del 12,84% de les alertes per vehicles, cotxes i motocicletes, del 9,86% de les alertes per articles de puericultura, del 9,17% de les alertes per roba i calçat, i del 5,5% de les alertes, per electrodomèstics.
 
Així mateix, l’ACC va retirar el 2013 un total de 76.428 productes del mercat a Catalunya: la major part, el 64,8%, van ser joguines, el 22,9% dels productes retirats van ser adaptadors i material elèctric, el 6,9% articles de cura personal, i el 5% equips de protecció individual. La majoria dels productes retirats (68,30%) procedia de l’Àsia, el 13,34% procedia d’Europa, l’11,65% era d’origen desconegut i, el 6,70% d’altres països extracomunitaris.
 
Un total de 91 expedients resolts amb sanció a la demarcació de Girona al 2013

Durant 2013, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Girona han derivat en un total de 91 expedients resolts amb sanció, un 4,2% menys que a l’any anterior. L’import total de les multes va ser de 462.021 euros, un 25,56% més que al 2012.
Aquesta dada s’explica per la política de segona volta que es va començar a aplicar l’any passat en l’actuació inspectora, on es prioritza la tasca informativa, i només s’incoa expedient en cas de reiterat incompliment. Al conjunt de Catalunya, la xifra d’expedients amb sanció va ser l’any passat de 437, i l’import total de les sancions va ascendir a 4,2 milions d’euros.
 
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a través de les denúncies presentades pels consumidors, i de les actuacions inspectores realitzades per l'Agència per la xarxa d'alertes o d'ofici, a iniciativa pròpia o en el marc d'una campanya específica.

El 2013, els gironins van presentar un total de 256 denúncies davant l’ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 35,45% més que a l’any anterior. Els béns de consum i compra de productes (des d’aliments a begudes, articles de vestir i calçat, articles d’oci, passant per aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris, o articles per a la cura de nadons entre d’altres) sumen el 31,3% de les denúncies; seguit de la restauració i el turisme, amb el 23,8%; dels serveis generals de consum amb el 15,2%; dels subministraments bàsics, amb el 10,5%; i del sector de les telecomunicacions i internet, amb el 7,8% del total de les denúncies. Pel que fa al conjunt de Catalunya, els ciutadans van presentar davant l’Agència un total de 3.655 denúncies, un 17,86% menys que al 2012.
 
En relació amb l’actuació inspectora, durant 2013 l’ACC va realitzar 1.570 actuacions d’inspecció a les comarques de Girona, xifra que representa un 25,24% menys que a l’any anterior, i el 9,93% del total d’actuacions inspectores que es van fer arreu del territori català (15.811 actuacions a tot Catalunya).
 
Els establiments gironins adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya pugen un 3,49% i sumen ja 1.274

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a  les comarques gironines va situar-se el 2013 en els 1.274, xifra que representa un 3,49% més que a l'any anterior. Al conjunt de Catalunya, el nombre d’establiments adherits a la JACC es va situar l’any passat en els 7.398. Els establiments de la demarcació adherits a la JACC representen 17% del total.
 
Prop de 1.500 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC) a Girona

Durant el curs 2012-2013 un total de 1.422 alumnes, estudiants de primària, secundària  i educació especial de les comarques de Girona, han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC): 316 a la comarca de l’Alt Empordà, 460 al Baix Empordà, i 646 al Gironès. Al conjunt de Catalunya, 21.774 alumnes van assistir el curs passat al tallers de l’Escola del Consum de Catalunya (ECC).
 
Gairebé 550.000 visites al web consum.cat, un 9,5% més que al 2012

Durant l’any passat, el web de l’ACC www.consum.cat va rebre un total de 547.833, xifra que representa un 9,5% més que al 2012. Les pàgines més visitades han estat els avisos de consum (85.310 visites), la informació general sobre reclamacions (85.129 visites), i la pàgina “queixa’t/reclama/denuncia” (amb 71.178 visites). Pel que fa a les descàrregues, els fitxers més descarregats han estat els models de reclamació (21.048) i el full oficial de reclamació (17.684 descàrregues).