• El Manual d’Acreditació consta de 347 estàndards que van des d’aspectes relacionats amb la direcció i organització com a equip al grau de satisfacció tant de la ciutadania com dels professionals de cada centre
  • Complementa el decret d’Acreditació de l’Atenció Primària aprovat el 10 de juny passat, que pretén incrementar els nivell de competència de les organitzacions sanitàries així com impulsar la millora de la qualitat dels serveis sanitaris
 
El Govern ha aprovat el manual d’estàndards d’acreditació dels equips d’Atenció Primària. Aquesta guia consta d’un total de 347 estàndards que van des d’aspectes relacionats amb la direcció i organització com a equip, fins aquells que valoren resultats obtinguts sobre els indicadors de salut i de gestió de l’organització i el grau de satisfacció tant de la ciutadania com dels professionals de cada centre.
 
El Manual complementa el Decret 86/2014 aprovat per acord de Govern el 10 de juny passat, pel qual s’establia el sistema d’acreditació dels equips d’Atenció Primària de Catalunya que traslladava per primera vegada l’acreditació hospitalària als 365 equips d’Atenció Primària. El model d’acreditació català pretén incrementar els nivell de competència de les organitzacions sanitàries així com impulsar la millora de la qualitat dels serveis sanitaris. El Decret promou una atenció sanitària d’excel·lència als ciutadans en el seu primer nivell assistencial.
 
Catalunya ha esdevingut, des de fa més de tres dècades, capdavantera en l’acreditació de centres sanitaris. Disposa des del 1981 -de forma pionera a Europa- d’un sistema per acreditar hospitals. Amb l’extensió de l’acreditació a l’atenció primària es fa un altre pas innovador, al ser la primera experiència que abastarà tots els equips d’un mateix territori amb competències en salut en menys de tres anys.
 
L’acreditació a l’atenció primària s’aplicarà a tots els equips de Catalunya de forma progressiva d’aquí al 2016. A partir d’aquest tercer any, estar acreditat serà una condició necessària per formar part de la xarxa pública d’atenció primària. D’aquesta manera es promou la qualitat del primer nivell assistencial al ciutadà i ciutadana de Catalunya.
 
Els estàndards, inspirats en els diferents models d’acreditació reconeguts, i, en el model de gestió de la Fundació Europea per a la Gestió de la Qualitat (EFQM), són el resultat d’un treball de dos anys en què han participat experts d’atenció primària, societats científiques, col·legis professionals, patronals i Administració i s’han consensuat amb els professionals del sector. Aquests estàndards són flexibles, de manera que han de poder ser modificats amb la finalitat d’afavorir la millora contínua de la qualitat assistencial en l’Atenció Primària.