• El nou gravamen afectarà els pisos propietat d’entitats financeres que portin almenys dos anys buits i estiguin situats en els 72 municipis amb demanda acreditada d’habitatge
  • Les persones físiques, les administracions públiques i les entitats del tercer sector de la xarxa d’inclusió social estaran exemptes de l’aplicació d’aquest gravamen
 
El Consell Executiu ha aprovat el Projecte de llei per crear un impost sobre els pisos buits. Aquesta mesura té per finalitat estimular les entitats financeres propietàries d’una important bossa de pisos perquè els posin a lloguer. Es calcula que afectarà com a mínim 15.000 pisos en mans d’entitats financeres en els 72 municipis amb major demanda d’habitatge i s’estima que tributarà una mitjana anual d’entre 850 i 1.650 euros per habitatge buit.
 
La nova norma preveu aplicar l’impost en el cas d’habitatges desocupats durant més de dos anys sense causa justificada. Les persones físiques, les administracions públiques i les entitats del tercer sector de la xarxa d’inclusió social estaran exemptes de l’aplicació d’aquest gravamen.
 
El Projecte preveu un conjunt de bonificacions, en funció de quants pisos vagi posant en lloguer assequible el titular, bé directament o bé cedint-los a borses de mediació per al lloguer social a les administracions o a les entitats socials. Les bonificacions són les següents:
 
·         Si el titular destina del 5 al 10% dels habitatges a habitatge assequible, obtindrà una bonificació del 10% de quota.
·         Si destina entre el 10 i el 25% a habitatge assequible, es  beneficiarà d’una bonificació del 30%.
·         Entre el 25 i el 40% tindrà un 50% de bonificació de quota.
·         Si hi destina més del 40% la bonificació serà del 75%.
·         Finalment la bonificació serà del 100% quan es destinin a lloguer social més del doble d’habitatges buits que estiguin subjectes a l’impost.
 
L’impuls a l’establiment d’aquest impost es desprèn de la Llei del dret a l’habitatge, que preveu un seguit de mesures perquè els habitatges desocupats injustificadament, en àmbits d’acreditada demanda, s’incorporin al mercat per mitjà, si escau, de la intervenció de les administracions. D’altra banda, la regulació d’aquest impost complementarà les diverses mesures que s’inclouran en el Pla per al dret a l’habitatge, la tramitació del qual és a punt de finalitzar.