El Programa de millora i innovació en la formació de mestres (MIF), que el Govern i les universitats van posar en marxa fa un any, avança en l’atracció d’estudiantat excel·lent per cursar els graus de mestre i, de cara al pròxim curs 2014-2015, creix un 14% el nombre d’estudiants de Batxillerat amb una nota igual o superior a 7 que han escollit en primera opció aquest tipus d’estudi després de superar les Proves d’Accés a la Universitat (PAU).
 
Aquest canvi coincideix amb la implantació del requisit obligatori de superar les Proves d’Aptitud Personal (PAP) en les matèries de llengua catalana i de llengua castellana per poder matricular-se en un grau de mestre. Per primera vegada, tots els alumnes, tant de Batxillerat com de CFGS, han hagut d’acreditar un coneixement mínim en ambdues matèries.
 
El director general d’Universitats, Lluís Jofre, ha fet una valoració molt positiva del primer any d’implementació de les PAP i ha anunciat que de cara al 2016 es treballa per introduir “una prova específica de competències que anirà més enllà del català i del castellà”.
 
La implementació de les PAP s’ha traduït en el fet que, aquest curs 2014-2015, un total de 543 alumnes amb un expedient de notable o excel·lent han escollit en primera opció els estudis de mestre, del total dels 1.471 estudiants de Batxillerat assignats a aquests graus en primera opció. Pel que fa als alumnes procedents dels CFGS, del total d’assignats (901), els que tenen una nota igual o superior a 7 són 419 i, a diferència del curs passat, sumen menys que els estudiants de Batxillerat.
 
Estudiants assignats a un grau de mestre en primera opció
 
 
2013
2014
Estudiants Batxillerat
 
 
Nota igual o superior 7
477
543
Total
1.235
1.471
Estudiants CFGS
 
 
Nota igual o superior 7
836
419
Total
901
455
       
 
Enguany, tot i el requisit de superar les PAP, el doble grau d’Educació infantil i Educació primària ha mantingut la nota de tall per sobre del 10 a la UB (10,748), i a la UAB, que s’estrena amb aquest doble grau, es fixa en un 9,542. Aquest doble grau es va implantar el curs 2013-2014 en cinc universitats catalanes com a un dels eixos centrals del Programa MIF, amb l’objectiu d’impulsar un perfil de mestre més polivalent sense perdre l’especificitat de cada etapa. 
 
Mig milió d’euros per millorar la recerca i la innovació

Una altra de les accions incloses en el Programa MIF és la convocatòria d’ajuts de recerca en millora i innovació en la formació inicial de mestres per aquelles titulacions impartides en les universitats participants en el programa. La resolució de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) ha concedit ajuts a 40 projectes per un valor total de prop de mig milió d’euros (472.643 euros).
 
Pel que fa la tipologia dels 40 projectes impulsats per equips de recerca de les facultats d’Educació:
·         15 incideixen en la millora de competències lingüístiques, digitals i científiques dels futurs mestres.
·         14 estan vinculats a la millora del model formatiu de la doble titulació en Educació infantil i primària.
·         29 tenen com a objectiu reforçar els mecanismes de vinculació dels estudiants amb la pràctica real a escoles.
·         20 investiguen sobre l’avaluació d’estratègies que afavoreixen el treball per competències i l’avaluació formativa.
·         13 indaguen en la identitat i el desenvolupament professional dels docents.
 
Per universitats, la distribució és la següent: Universitat de Barcelona (UB), 10; Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), 8; Universitat de Lleida (UdL), 3; Universitat de Girona (UdG), 3; Universitat Rovira i Virgili (URV), 6; Universitat Ramon Llull (URL), 5; Universitat de Vic-Central de Catalunya (UVic-UCC), 4; i Universitat Internacional de Catalunya (UIC).
 
El coordinador del Programa MIF, Miquel Martínez, ha destacat que aquesta convocatòria implica “al voltant de 300 professors de les facultats de formació de mestres i 80 mestres d’escola en actiu”. Una resposta que, en opinió de Martínez, “mostra clarament la seva voluntat d’implicació en la millora del sistema educatiu de Catalunya”. Així mateix, Martínez ha subratllat que el programa treballa “per crear xarxes de cooperació i treball compartit entre els equips de recerca i, en aquesta línia, fomenta la cooperació interuniversitària i la integració dels projectes per àrees o matèries”.
 
Internacionalització dels estudis de mestre

Aquesta línia de treball es complementarà pròximament amb la posada en marxa d’un programa de mobilitat internacional adreçat al professorat universitari dels graus de mestre. Aquests ajuts, gestionats per l’AGAUR, es convocaran el pròxim mes de setembre.
 
La finalitat del Programa MIF és contribuir a la qualitat del sistema educatiu català a través de tres eixos: atreure els millors estudiants als graus de mestre, millorar el model formatiu, i adequar les condicions d’accés a la funció docent d’acord als objectius de país en l’àmbit de l’ensenyament.

1  

Fitxers adjunts

Comunicat Formació mestres

Comunicat Formació mestres
PDF | 66