·         Aquesta iniciativa se suma a les actuacions d’orientació professional desenvolupades a les 70 Oficines de Treball del SOC d’arreu de Catalunya
   
 
El Departament d’Empresa i Ocupació, a través del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), destina 5.039.500 milions d’euros a la nova convocatòria d’ajuts per a realitzar accions d’orientació i acompanyament a la inserció de la Xarxa d’Orientació per a l’Ocupació que beneficiarà un mínim de 16.000 persones en situació d’atur. En la convocatòria d’enguany es destinen un 66,6% més de recursos que l’any anterior.
 
Aquesta xarxa d’orientació per a l’ocupació s’articula des de dos nivells diferenciats i complementaris. Un primer nivell d’informació i assessorament que es porta a terme mitjançant la xarxa d’Oficines de Treball i un segon nivell d’orientació més especialitzat que es duu a terme en col·laboració amb entitats públiques i privades.
 
Les accions a desenvolupar buscaran la millora de les competències personals i l'adquisició d'eines i estratègies per aconseguir un lloc de treball, amb l’objectiu general d’incrementar les possibilitats d'inserció dels demandants de feina.
 
Així, s’incidirà, entre d’altres, en aspectes com: la informació sobre el mercat de treball i les vies d’accés al mateix; la definició d'objectius en la cerca de feina; la redacció de cartes de presentació i currículum vitae; les tècniques per afrontar una entrevista de selecció o una prova psicotècnica, o la gestió del temps
 
Partint d’una diagnosi inicial per part de l’Oficina de Treball, el programa d’orientació que rep l’aturat passa per diferents fases:
 
1-    Anàlisi de l’ocupabilitat a través de conèixer les motivacions i interessos i el mercat de treball i ocupacions.
2-    Competències clau per a l’ocupabilitat, on s’analitzarà el context laboral i s’identificaran les competències base i transversals.
3-    Recerca de feina a través de canals, eines, processos de selecció autoocupació i l’ús d’eines informàtiques.
4-    Desenvolupament competencial i programació i seguiment de pràctiques laborals.
 
Aquesta tasca la portaran a terme les 94 persones tècniques que desenvolupen la seva activitat en les comarques amb major índex d’atur registrat, de la manera que distribueix l’annex 2 de la pròpia ordre (informació al final de la nota)
 
70 Oficines de Treball per tot el territori
 
Aquesta iniciativa se suma a la xarxa de 70 Oficines de Treball del SOC repartides per tot Catalunya: la porta d’entrada als serveis que ofereix el Servei d’Ocupació de Catalunya, tant per a les persones com per a les empreses, en tot el territori
 
Aquestes oficines centren la seva activitat en la gestió de la demanda d’ocupació i el servei d’informació i orientació tant a les persones treballadores en situació d’atur, com aquelles persones en actiu que vulguin millorar la seva ocupabilitat. També es tracten tots els aspectes relacionats amb la intermediació laboral amb les empreses.
 
Dins del Pla de Millora de l’OT, i durant l’2012, el SOC va implantar en les seves oficines el Qüestionari de factors d’ocupació que té com a objectiu conèixer quins són els factors que estan dificultant l’accés al mercat laboral de les persones en situació d’atur, orientar-les i dissenyar amb elles mateixes itineraris que donin resposta a aquests factors per millorar la seva situació en el mercat laboral. Un total de 526.796 persones han rebut aquest servei durant el 2013.
 
En aquest sentit i després del qüestionari, les oficines ofereixen un servei d’assessorament i orientació de primer nivell. Aquest servei té com a objectiu que la persona conegui els diferents serveis o programes que el SOC li pot oferir per treballar els aspectes de la seva ocupació on s’hagin detectat mancances, oferir una visió de la situació del mercat laboral i les ocupacions, treballar els diferents aspectes de la recerca de feina i subratllar la importància de la formació, per tal d’aconseguir definir el seu objectiu professional.
 
En total, els serveis d’orientació de les oficines de Treball del SOC han atès 90.115 persones usuàries durant l’any 2013.
 
Els serveis d'orientació de segon nivell consisteixen en accions i mesures d’informació, acompanyament, motivació i assessorament que, tenint en compte les circumstàncies personals i professionals de la persona beneficiària, li permeten determinar-ne les capacitats i interessos i gestionar-ne la trajectòria individual d’aprenentatge, la recerca d’ocupació o la posada en pràctica d’iniciatives empresarials. Es duen a terme a través dels Espais de recerca de feina  i el serveis d'orientació i acompanyament a la inserció que duen a terme entitats col·laboradores.
 
 
Distribució comarcal del personal tècnic
 
Comarca Tècnics/tècniques
Alt Camp 1
Alt Empordà 1
Alt Penedès 1
Alt Urgell 1
Anoia 1
Bages 2
Baix Camp 2
Baix Ebre 1
Baix Empordà 2
Baix Llobregat 10
Baix Penedès 2
Barcelonès 27
Berguedà 1
Conca de Barberà 1
Garraf 2
Garrotxa 1
Gironès 2
Maresme 6
Montsià 1
Noguera 1
Osona 2
Pla de l'Estany 1
Pla d'Urgell 1
Ribera d'Ebre 1
Ripollès 1
Segarra 1
Segrià 2
Selva 2
Tarragonès 3
Urgell 1
Vallès Occidental 13
Vallès Oriental 6