Les víctimes mortals registrades en zona interurbana durant l'agost es redueixen més de la meitat

query_builder   31 agost 2014 20:29

event_note Nota de premsa

Les víctimes mortals registrades en zona interurbana durant l'agost es redueixen més de la meitat

  • Entre l’1 i el 31 d’agost (20 h) s’han registrat 10 víctimes mortals en carretera i autopista. Això representa un decrement del 52,4% respecte l’agost de 2013, quan van morir 21 persones
  • A diferència de ponts amb característiques similars, per primera vegada a la història el Pont del 15 d’Agost no ha registrat cap víctima mortal en zona interurbana
  • No obstant això, l’SCT fa una crida a no abaixar la guàrdia el que resta de retorn d’aquest últim cap de setmana d’agost 
  • Des de les 12 fins a les 20 h, han tornat a l’àrea metropolitana de Barcelona 195.422 vehicles. Això representa un 72,38% dels 270.000 vehicles estimats fins a les 24 h
 
El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, ha explicat aquesta tarda que “la prudència i la responsabilitat dels conductors han contribuït decisivament en la reducció de més d’un 50% de la mortalitat per accident de trànsit en zona interurbana registrada durant aquest mes d’agost”. “Això quan hi ha hagut un augment de la mobilitat i també continua havent-hi un parc mòbil envellit” –ha matisat el director.
 
Isern ha destacat que “entre l’1 i el 31 d’agost (20 h) de 2014 s’han registrat 10 víctimes mortals a les carreteres i autopistes catalanes. Això representa un decrement del 52,4% respecte de les 21 persones mortes que hi va haver durant tot l’agost del 2013 (fins a dia 31)”. El director de l’SCT també ha recordat que, “d’aquests 10 morts, 3 eren de nacionalitat estrangera i van perdre la via en l’accident més greu, el qual va passar el dissabte 9 d’agost a l’AP-7 a Vinyols i els Arcs (Baix Camp)”. En concret, una sortida de via d’un turisme on a banda de les tres persones mortes, dues més van resultar ferides lleus.
 
Els 10 morts de l’agost d’enguany també han suposat una reducció del 54,5% respecte les 22 víctimes mortals de tot l’agost de 2010. “Així doncs, i si no hi ha canvis fins a les 24 h d’avui diumenge, aquest mes d’agost de 2014, les víctimes mortals s’han reduït més de la meitat en carretera i autopista”.
 

 

 
MES  
VÍCTIMES MORTALS EN ZONA INTERURBANA
2010
2011
2012  
2013
2014
AGOST
22 
24 
18 
21 
10*

*Dada fins a les 20 h d’avui diumenge. El balanç es tancarà a les 24 h

 
Isern també ha subratllat que “a diferència de ponts similars -com els del 2008 i 2003, que també abraçaven des de les 15 h de dijous 14 fins a les 24 h de diumenge 17 d’agost, o bé ponts com els del 2011 i 2005, que abraçaven des de les 15 h de divendres 12 fins a les 24 h de dilluns 15- per primera vegada a la història el Pont del 15 d’Agost d’enguany no ha registrat cap víctima mortal en zona interurbana”.
 
El director de l’SCT ha posat èmfasi en el fet que “aquestes bones dades es deuen a una cada cop major conscienciació ciutadana i implicació de tots els agents vinculats amb la gestió i la seguretat viària així com a les mesures adoptades des de l’administració en col·laboració amb els cossos policials”. No obstant això, també ha matisat que des de l’SCT “es continua fent una crida a la prudència a no abaixar la guàrdia durant el que resta de retorn de les vacances d’estiu per evitar la sinistralitat a la carretera”.
 
Per part seva, l’intendent cap de la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, Vicenç Gasulla, també ha afegit que, entre les mesures adoptades, la del Dispositiu Pas de l’Estret, amb la qual es pretén millorar la seguretat dels desplaçaments d’aquells conductors que viatgen al nord d’Àfrica procedents d’Europa o bé en tornen, “està tenint bons resultats i cada cop hi ha menys problemàtica amb aquest col·lectiu”. Tot i així ha insistit en la importància d’utilitzar els sistemes de seguretat passiva com el casc, el cinturó i els sistemes de retenció infantil, “que encara són una assignatura pendent”.
 
 
Mesures que han contribuït a augmentar la seguretat a les carreteres
 
El director de l’SCT ha explicat que “la reducció de la sinistralitat mortal aquest estiu també s’explica en part pel bon resultat de les mesures adoptades pel Servei Català de Trànsit i per la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra”. L’SCT recorda que durant l’agost s’han dut a terme diferents accions per garantir una mobilitat més segura:
 
  • una campanya informativa a través de controls preventius i informatius de la velocitat als panells de missatgeria variable de diverses carreteres catalanes per advertir i conscienciar els conductors dels excessos de velocitat;
  • també a través dels panells de missatgeria variable, tant fixos (vies d’alta intensitat) com en mòbils (vies secundàries) de la xarxa viària catalana s’han publicat consells viaris diversos adaptats a la mobilitat estiuenca reforçats en castellà i anglès per prevenir la sinistralitat viària;
  • per tal de garantir la seguretat viària a les carreteres catalanes durant el mes d’agost el cos de Mossos d’Esquadra ha tingut en marxa un dispositiu especial de trànsit amb un total de 7.516 controls planificats, entre els quals n’hi ha hagut 2.400 d’alcoholèmia, 1.530 de velocitat, 1.458 de transports i 473 de PREMOT, entre d’altres. En aquest últim cap de setmana d’agost, del 29 al 31 d’agost, el cos de Mossos d’Esquadra ha mobilitzat 924 agents. A més, ha establert un dispositiu especial de trànsit amb un total de 758 controls planificats, entre els quals n’hi ha 229 d’alcoholèmia, 80 de velocitat, 87 de transports i 100 de casc i cinturó, entre d’altres;
  • Per últim, fins al 15 de setembre, està en marxa el dispositiu ‘Pas de l’Estret’ per garantir la seguretat viària dels viatgers que es desplacen cap al nord d’Àfrica i també durant el trajecte de retorn d’aquests usuaris als països europeus on resideixen.
 
Mesures i mobilitat de l’últim cap de setmana d’agost
 
Aquest últim cap de setmana d’agost, l’SCT ha disposat diverses mesures especials de circulació, ordenació i regulació a la xarxa viària de Catalunya per tal de minimitzar les congestions. Entre d’altres, les següents:
 
·         C-65 a Cassà de la Selva (inversió prioritats a les rotondes) en sentit sud
·         C-31 a rotondes la Nàutica i les Ovelles (inversió prioritats a les rotondes) en sentit sud
·         AP-7   a Sant Celoni – La Roca (carril en sentit contrari) en sentit sud
·         C-32   a Vilassar – Montgat           (carril en sentit contrari) en sentit sud
·         AP-7   a Vilafranca – Martorell (carril en sentit contrari) en sentit nord
·         C-32   a Garraf – L’Hospitalet (carril en sentit contrari) en sentit nord
·         Gi-662 a Castell-Platja d’Aro (inversió de prioritat) en sentit nord
 
Aquestes mesures han contribuït que hi hagi hagut una mobilitat més segura i fluida i un  retorn més esglaonat. De moment, aquest diumenge 31 d’agost, entre les 12 i les 20 hores han tornat a l’àrea metropolitana de Barcelona 195.422 vehicles. Això representa un 72,38% respecte els 270.000 vehicles estimats fins a les 24 h. La via que ha registrat més volum de trànsit ha estat l’AP-7 a l’altura de Sant Celoni en sentit La Roca del Vallès, tot i que ha dominat la fluïdesa en tot moment.
 
Pel que fa a incidències rellevants, la N-260 ha estat tallada a Peralada per una col·lisió per envestida entre una moto i un turisme. A conseqüència de la topada, els dos ocupants de la moto han resultat ferits, un greu i l’altre menys greu. A banda d’això, hi ha hagut dos accidents amb 2 turismes implicats cadascun que han provocat problemes ocasionals a la C-32 a Alella en sentit sud i a Viladecans en sentit nord.
 
Ahir dissabte la situació va ser molt tranquil·la a la xarxa viària catalana. Només es va registrar més intensitat de trànsit a l’AP-7 a Sant Cugat del Vallès, Agullana i la Jonquera en sentit França; i a la N-340, al Vendrell en sentit Tarragona. A més, cal destacar que al vespre es va haver de tallar la N-II a Girona en tots dos sentits per la caiguda d’un arbre a la via.
 
Consells viaris
 
L’SCT demana extremar la prudència el que resta d’aquest retorn de l’últim cap de setmana d’agost. Per tal d’evitar accidents, recorda que cal respectar els límits de velocitat, mantenir la distància de seguretat entre vehicles i utilitzar els sistemes de seguretat passiva, com el cinturó, el casc i els sistemes de retenció infantil. També convé recordar els perills de combinar alcohol, drogues estupefaents o determinats fàrmacs amb la conducció.
 
D’altra banda, s’insta al copilot a prendre part activa en el moment de la conducció per contribuir a una mobilitat més segura, fent-se càrrec dels telèfons mòbils, els reproductors de música o els GPS per evitar les distraccions de les persones que estan al volant.
 
L’SCT també demana que es tingui un respecte màxim cap als col·lectius més desprotegits i febles de la xarxa viària (vianants, ciclistes i motoristes) i que s’extremi la prudència en la conducció compartida. A més, insisteix també en la necessitat de revisar l’estat del vehicle per circular per la xarxa viària en unes condicions òptimes.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa en format pdf

Nota de premsa en format pdf
PDF | 99

undefined
undefined
undefined
undefined