El delegat del Govern, Eudald Casadesús, ha explicat que el curs comença amb normalitat als centres de les comarques gironines, amb un increment de 735 alumnes més respecte el curs passat entre tots els ensenyaments. Ha destacat que el Govern de la Generalitat, malgrat el difícil moment econòmic, aposta per l'educació i ho fa garantint les plantilles docents que, en el conjunt de Catalunya han augmentat lleugerament en nombre i que a les comarques gironines han augmentat de 130 dotacions, prioritzant, per tant, els mestres i el professorat davant d'altres elements.
El delegat ha agraït la feina del professorat i del personal de tots els Serveis Educatius per la seva col·laboració en aquest esforç de país i ha reiterat “l'objectiu de país de lluitar contra el fracàs escolar i a favor de l'èxit acadèmic”, sobre el qual el director dels Serveis Territorials, Albert Bayot, n'ha exposat les accions que s'hi emmarquen.
Casadesús també ha volgut destacar la importància de l'augment continuat i sostingut de l'oferta d'ensenyaments postobligatoris i sobretot d'FP fet en els darrers tres anys i que ha suposat l'increment de 40 nous cicles formatius de Formació Professional. Dins d'aquests estudis, el delegat ha assenyalat especialment la implantació molt important de la FP dual amb 8 noves propostes per aquest proper curs, que suposaran un total de 16 grups d'FP dual en 13 centres i amb la implicació de més d'un centenar d'empreses gironines, a les quals agraeix l’actitud positiva.
El director dels Serveis Territorials, Albert Bayot, en la seva presentació, ha destacat les principals línies d'actuació del Departament i ha detallat el curs en xifres a les comarques gironines.
Pel que fa a les principals línies d'actuació, Albert Bayot, ha fet especial èmfasi a les següents actuacions:
Les plantilles s’adapten a les necessitats dels centres. Amb l’aprovació del Decret 39/2014, de perfils i provisió de llocs de treball docents, la primavera passada, es canvia el model que permet que els centres defineixin el perfil de professorat en funció de les necessitats del centre. Des dels Serveis Territorials se n’ha fet un seguiment molt acurat amb l’objectiu de garantir que totes les places assignades ho hagin estat per necessitats dels centres. S’han assignat un total de 341 places per a llocs específics estructurals (atenció a la diversitat, plurilingües, etc.) a proposta de directors de centres, totes elles connectades als projectes de centres.
Auditoria pedagògica per a la millora dels centres de primària. A les comarques gironines s’han fet auditories pedagògiques en 15 centres, que han implicat millores i canvis amb relació a la coordinació docent, l’opció metodològica i l’atenció a la diversitat. El director dels Serveis Territorials ha destacat que ha estat un treball que s’ha valorat positivament i en el qual han participat la inspecció educativa i els equips directius dels centres. S’han prioritzat les actuacions relacionades amb la millora dels resultats i els processos d’ensenyament i aprenentatge, però també s’han prioritzat aspectes organitzatius de lideratge pedagògic i sobre la millora del clima del centre.
Al Pla Estratègic Territorial 2011-2015 dels Serveis Territorials de Girona s’ha fet tot un treball per donar la volta a algunes dinàmiques que comportin la millora de resultats.
Ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Des del Departament d’Ensenyament, amb l’objectiu que l’aplicació de la LOMCE tingui el mínim impacte, s’ha optat per un treball molt tècnic, molt aprofundit, buscant la manera, a nivell organitzatiu, perquè els centres hagin de fer canvis mínims i que no alterin l’esperit de la LEC.
Les novetats organitzatives en els cursos de 1r, 3r i 5è de primària fan referència a la distribució horària, a l’educació en valors, a l’avaluació diagnòstica i a l’actualització de la normativa d’avaluació.
Àrea d’educació en valors socials i cívics. El director dels Serveis Territorials, Albert Bayot, ha destacat que, aprofitant que calia oferir una alternativa a la religió, s’ha optat per l’àrea d’educació en valors socials i cívics que permet ensenyar l’aprendre a valorar (valors familiars, socials, religiosos, culturals, etc) que comportarà treballar l’aprendre a ser i a pensar, a conviure, a actuar de manera autònoma i coherent i a aprendre a ser ciutadans responsables en un món global.
El Servei Comunitari passa a formar part del currículum obligatori de 3r i 4t d’ESO. S’implanta el servei comunitari per als alumnes de secundària obligatòria per educar-los en la responsabilitat d’exercir la ciutadania activa per mitjà de la participació en la comunitat. Albert Bayot ha destacat que suposa treballar en un projecte però que a més implica donar servei en un espai per al bé comú i que s’anirà estenent de mica en mica. A les comarques gironines hi haurà 15 centres que hi participaran.
Programes de formació i Inserció (PFI). Són programes que s’adrecen als joves d’entre 16 i 21 anys d’edat, que hagin deixat l’ESO sense obtenir-ne el títol i que no segueixin estudis en el sistema educatiu ni participin en altres accions de formació i l’objectiu del Departament és que aquests nois i noies (alguns en etapa d’adolescència) tinguin alternatives per sortir-se’n, de manera que puguin graduar l’ESO.
La formació professional dual a Catalunya. Fa dos cursos escolars la Formació Professional, en modalitat dual, era una novetat molt incipient però ara es troba en una situació destacable, que posa en relleu la important implicació del teixit empresarial que, a comarques gironines, es concreta al voltant d’un centenar d’empreses.
Grup d’experimentació per al plurilingüisme. S’està apuntant un model on el català esdevé la llengua rectora del sistema sense excloure que amb tota naturalitat es puguin impartir altres llengües del currículum amb l’objectiu que sigui una pràctica habitual. Aquest Pla pilot el van iniciar 7 centres el curs passat i aquest curs s’hi incorporaran 10 nous centres de les comarques gironines. A part dels centres que participen al pla pilot hi ha centres que ja hi estan treballant.
El curs en xifres a les comarques gironines
El director dels Serveis Territorials ha destacat que hi ha un increment significatiu d’alumnat, sobretot a primària, a ESO i a Formació Professional. Es nota un lleuger decrement a Educació Infantil i a Batxillerat i es camina cap a la tendència europea d’increment de la Formació Professional. Pel que fa a les ràtios als cursos d’inici, ha remarcat que la gran majoria de centres a P3 es troben en un percentatge de 25 o menys alumnes/grup i a 1r d’ESO a 30 o menys alumnes/grup.
Ha destacat, quant a les dotacions de professorat, que per al 2014-2015 l’increment de 130 dotacions a les comarques gironines, és “una molt bona notícia per als centres, per al professorat i per al país”. Ho remarca “perquè es pot constatar i per l’esforç que implica”.
Quant al nombre de centres públics de les comarques gironines (un total de 460), el director Bayot ha fet referència al tancament de l’Escola de Santa Llogaia d’Alguema, a l’obertura de 2 nous instituts i un centre de formació d’adults.
A l’Escola de Santa Llogaia d’Àlguema el curs 2013-2014 hi havia 8 alumnes escolaritzats dels quals 4 havien demanat plaça a altres centres per al 2014-2015. I amb 4 alumnes es va considerar que pedagògicament era insostenible.
Els dos nous instituts s’obriran a Girona ciutat i a Sant Gregori i tots dos començaran amb 2 grups de 1r d’ESO.
El nou centre de formació d’adults de Girona ciutat, fruit d’un conveni amb l’Ajuntament, neix com a desdoblament de l’actual centre de formació d’adults amb l’objectiu de repartir millor l’oferta en la geografia de la ciutat i perquè hi ha voluntat de creixement de l’oferta formativa a Girona tant per part del Departament com de l’Ajuntament.
Pel que fa a la inversió en centres públics del Departament, ha detallat l’estat i les previsions de construccions, destacant que aquest curs entraran en funcionament el gimnàs de l’Escola Pericot de Girona i les ampliacions de l’Escola de Fontcoberta i de Sant Feliu de Pallerols.
De l’oferta d’estudis postobligatoris destaca, en l’oferta de Formació Professional, l’increment de 7 nous cicles formatius - 5 s’impartiran en modalitat dual - i també el pas a modalitat dual de 3 cicles formatius que ja s’impartien. Pel que fa als ensenyaments de batxillerat, s’incrementa l’oferta a l’Institut de Bescanó, que oferirà el batxillerat experimental a les tardes, i l’oferta de batxillerat artístic a l’Institut Sant Elm de Sant Feliu de Guíxols, completant així l’oferta de batxillerats artístics que es pretenia a nivell de comarques gironines.
També s’ha incrementat en dos centres l’oferta de doble titulació de batxillerat i diploma de Baccalauréat (Batxibac), concretament als instituts Montsacopa d’Olot i Illa de Rodes de Roses. A nivell de comarques gironines es vol potenciar l’increment d’aquesta modalitat i ja s’hi està treballant per poder-la incrementar el 2015-2016.
1