Ahir, 17 de setembre, va tenir lloc l’acte d’obertura del curs escolar 2014-2015 a les comarques gironines, a l’Auditori del Centre Cultural la Mercè de Girona.
L’acte, que es va fer a les 6 de la tarda, es va iniciar amb la salutació del director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, Albert Bayot, i, a continuació, Carme Hortal, mestra, psicòloga i coordinadora del Servei Específic de Trastorns del Desenvolupament i de la Conducta (SEETDIC) va pronunciar la conferència titulada: “Els problemes de conducta als centres educatius”.
Aquest és el quart curs escolar que es fa aquest acte, que té com a objectiu contribuir a la reflexió per ajudar a centrar el curs des d’un punt de vista del contingut de fons. Una novetat d’enguany ha estat la possibilitat d’haver-lo pogut seguir en directe, per streaming a través d’internet, a la seu dels Serveis Educatius de les comarques de l’Alt Empordà, la Cerdanya, el Ripollès i la Selva (marítima). Ha estat una prova pilot que ha permès acostar l’acte als equips directius i al professorat d’aquestes comarques i evitar desplaçaments.
El director dels Serveis Territorials va fer una referència al paper cabdal dels centres educatius a fer la seva feina amb la màxima qualitat i, sobretot, en moments complexos i canviants com els que viu el país. També va destacar la importància que l’escola afavoreixi els valors lligats a la democràcia. Finalment va proposar quatre reptes per aquest curs:
El treball en xarxa dels centres: la necessitat de fer-lo públic i visible a la societat perquè s’ha fet i s’està fent molta feina.
La creativitat i la innovació: que ha de servir per a noves millores i millors didàctiques per arribar als objectius
El treball de les llengües: el pas del treball plurilingüístic a interlingüístic i a impulsar el reconeixement social del coneixement de les llengües.
El valor social que tenen les escoles i els instituts: cal fer aflorar el que es fa, que es fa molta feina amb l’objectiu de procurar que els centres guanyin el prestigi social que es mereixen.
A continuació va presentar a la mestra i psicòloga Carme Hortal que va centrar la seva conferència en les característiques de l’alumnat amb conducta problemàtica, el seu comportament i les necessitats educatives que presenten en l’àrea de competències socioemocionals. Al mateix temps va fer referència a les solucions i als aspectes per tenir en compte al centre, a nivell organitzatiu i d’eines i estratègies curriculars. Va ressaltar que no es pot parlar per separat de rendiment acadèmic i convivència.
2