• L’objectiu del Pla és reduir les emissions d’òxids de nitrogen i de partícules en suspensió en una àrea de 4,3 milions d’habitants de municipis del Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, declarats zona de protecció especial
 
  • El document estableix 166 actuacions per millorar la salut i la qualitat de vida a les ciutats; promoure una indústria més moderna, neta i competitiva, i assolir un sistema de mobilitat sostenible
 
  • Es preveu crear un fons econòmic per protegir l’ambient atmosfèric per finançar les actuacions del Pla, que preveu descomptes al transport públic en episodis de contaminació
El Govern ha aprovat avui el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a les zones de protecció especial (ZPE) de l’ambient atmosfèric, que té com a objectiu principal reduir les emissions d’òxids de nitrogen (NOX) i de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) per restablir la qualitat de l’aire i respectar els valors límit que determina la legislació europea. El Pla estableix 166 actuacions que desenvoluparan l’Administració de la Generalitat, l’Estat i els ens locals, en una àrea de 40 municipis del Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, declarats zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric per a aquests dos contaminants (NOX i PM10). En total, 4,3 milions d’habitants i una superfície territorial de 725 km2. Una de les principals novetats és l’aplicació de descomptes per a l’ús del transport públic en cas d’episodis de contaminació.
 
Actualment, el transport rodat és el focus principal de contaminació a les àrees urbanes i als grans eixos interurbans de comunicació. Les causes són l’elevat volum de trànsit, l’augment i l’envelliment de la flota de vehicles, el creixement del percentatge de vehicles dièsel, així com la reducció continuada de les emissions del sector industrial. Ara, amb l’aprovació d’aquest Pla, el Govern pretén millorar la salut i la qualitat de vida a les ciutats; promoure una indústria més moderna, neta i competitiva, i assolir un sistema de mobilitat sostenible des del punt de vista ambiental, econòmic i social.
 
Les actuacions se centraran en quatre grans eixos: fomentar una mobilitat sostenible, reduint les emissions en la mobilitat i el transport; reduir les emissions en la indústria; potenciar el compromís de la ciutadania, a través de campanyes de sensibilització, i habilitar un sistema de finançament, amb la creació d’un fons econòmic per a la protecció de l’ambient atmosfèric.
 
Algunes de les accions en què incidirà el Pla són les següents:
 
  • Foment del transport públic, amb mesures de millora de l’eficiència, l’abast, la intermodalitat, la freqüència i la comoditat dels diversos modes de transport.
 
  • Foment dels vehicles eficients i dels que utilitzin combustibles alternatius (electricitat, gas natural liquat i altres) i de les infraestructures necessàries.
 
  • Desgravacions fiscals per a l’activitat industrial que acceleri la incorporació de les tècniques més modernes per assolir emissions més baixes d’acord amb la directiva europea d’emissions. Bonificacions en l’impost d’emissions de gasos i partícules a les empreses que redueixin els nivells de contaminants.
 
  • Reforç dels acords voluntaris amb sectors industrials com el vidre, l’acer, el ciment o l’energia per avançar-se al període legal d’incorporació de les millors tècniques d’acord amb la directiva d’emissions.
 
  • Reforç del control d’emissions en continu dels principals focus emissors dins la zona de protecció especial.
 
  • Mesures a aplicar en episodis de contaminació en l’àmbit del transport públic i privat i en el sector industrial.
 
  • Promoció del transport ferroviari de mercaderies, per augmentar-ne la quota respecte del transport per carretera, actualment del 3% a Catalunya, enfront del 10% de mitjana europea.
 
 
Actuacions en episodis ambientals de contaminació atmosfèrica
 
Un episodi ambiental de contaminació s’inicia quan en un cert nombre d’estacions de mesura de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de Catalunya, els nivells de contaminació pel diòxid de nitrogen superin el valor límit horari de 200 µg/m3 o, excepcionalment, quan així ho requereixi una altra situació justificada. Durant els episodis ambientals que dificulten la dispersió de contaminants, es defineixen les actuacions següents per reduir les emissions:
 
  • Accions destinades a comunicar els episodis ambientals de contaminació a la població: mitjans de comunicació, plafons electrònics, comunicats via correu electrònic i SMS.
 
  • Gestió de la velocitat dels vehicles en les vies afectades pels episodis: Establiment del límit màxim de velocitat en les vies dotades de sistema de velocitat variable, en coordinació amb el Servei Català de Trànsit.
 
  • Protocols d’actuació en el sector industrial i energètic, en funció de l’evolució de l’episodi: empreses generadores d’electricitat (centrals tèrmiques) i fàbriques de ciment.
 
  • Aplicació de tarifes específiques en el transport públic i privat, amb l’objectiu de promoure l’ús del públic en detriment del privat i dels vehicles menys contaminants mentre durin els episodis de contaminació: amb tarifes diferenciades en les zones blaves i verdes i els peatges i bonificacions en les tarifes del transport públic per mitjà de la T-Mobilitat. En aquest sentit, com a novetat, durant aquests períodes puntuals de contaminació, el transport públic oferirà els bitllets a meitat de preu a la zona integrada de l’ATM de Barcelona. En contrapartida, s’aplicarà un increment del 25% de les tarifes dels peatges i dels aparcaments municipals regulats a dins la ZPE i a excepció, en tots els casos, dels vehicles i flotes menys contaminants. Es preveu poder desenvolupar totes aquestes actuacions de forma progressiva entre els anys 2015 i 2016, coincidint amb la posada en marxa de la T-Mobilitat.
 
  • Seguiment dels nivells de qualitat de l’aire i implantació d’eines de modelització de la dispersió de contaminants atmosfèrics per avaluar l’episodi i pronosticar-ne l’evolució.
 
 
L’àmbit d’aplicació
 
L’àmbit d’aplicació del Pla està constituït pels 40 municipis següents: Badalona, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Gavà, Martorell, Molins de Rei, Esplugues de Llobregat, el Papiol, Pallejà, el Prat de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Viladecans, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa, Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, i Sant Fost de Campsentelles.