- La proposta consisteix en la construcció de 4 quilòmetres nous de línia i 3 noves estacions i la remodelació de la de Plaça Espanya, amb una inversió estimada de 321 milions d'euros
- L’actuació millorarà la cobertura en transport públic de l’Eixample esquerre de Barcelona i facilitarà l'accés dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia al centre de la ciutat i la connexió amb la Barcelona-Vallès
- La prolongació beneficiarà un total de 19 milions de viatgers anuals
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat avui el perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, coincidint amb la publicació al DOGC de l’anunci d’informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental. L’actuació consistirà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, i la remodelació de la de Plaça Espanya, amb un pressupost estimat de 321 MEUR.
Una actuació d’alt retorn social
El conseller ha remarcat l’alta rendibilitat social i econòmica d’aquest projecte, tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot reportar. Així, aquest actuació, inclosa com a prioritària al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020, permetrà:
- Millorar i ampliar la cobertura en transport públic a l’Eixample esquerre de Barcelona, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (Hospital Clínic, Escola Industrial, etc).
- Millorar la connectivitat ferroviària del barri de Gràcia de Barcelona, fins ara només cap al centre de la ciutat.
- Facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3).
- Incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària-- i altres línies d’FGC. En aquest sentit, cal remarcar que ara quedaran connectades directament les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès.
- En total, es beneficiaran del perllongament 19 milions de viatgers anuals (inclosos els usuaris actuals de la Llobregat-Anoia), més de 68.000 usuaris/dia.
- Amb només la construcció de 4 quilòmetres de nova línia, un 4% de la longitud actual de la Llobregat-Anoia, es poden captar uns 14 milions de viatgers més l’any (un 38% de la demanda total d’aquesta línia), fins arribar a un total de 37 milions de viatgers.
- Captar nous usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat. Es calcula que 9.000 usuaris/dia provindrien del vehicle privat.
- Estalviar temps de recorregut, reduir costos d’operació i contribuir a la descongestió del trànsit urbà.
Traçat i noves estacions
El perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia tindrà una longitud de 4,1 quilòmetres i constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s’executaran mitjançant tuneladora.
La prolongació comptarà amb quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció, alhora que es remodelarà la de Plaça Espanya:
- Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro
- Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça F. Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix
- Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, amb connexió amb la lína d’FGC Barcelona-Vallès
- A Plaça Espanya, l’obra comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent, i de l’intercanviador amb l’L1 i l’L3 de metro.
Les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès
Actualment, la línia Llobregat-Anoia d’FGC té en servei 98 quilòmetres i comprèn 42 estacions, amb una demanda de 23 milions de viatgers anuals. Connecta les comarques del Bages, l’Anoia i el Baix Llobregat amb la ciutat de Barcelona, on ara compta només amb dues estacions (Magòria- la Campana i Plaça Espanya).
La línia Barcelona-Vallès, de la seva banda, compta amb 45 quilòmetres en servei i 32 estacions –que s’ampliaran amb els perllongaments en marxa a Terrassa i Sabadell– i registra uns 57 milions d’usuaris l’any. Connecta el Vallès Occidental amb Barcelona, on té 17 estacions.
3