· La principal font que contribueix al soroll a la zona estudiada és el trànsit
· Entre el primer mapa estratègic, aprovat l’any 2009, i l’actualització, de l’any 2014, hi ha una tendència de millora i ha minvat la població exposada als nivells més alts, per sobre dels 60 dB(A)
· La diagnosi del Mapa ha de permetre elaborar un pla d’acció que planifiqui i prioritzi actuacions per a la millora progressiva de la qualitat acústica
El Diari Oficial de la Generalitat ha publicat avui l’anunci d’aprovació del Mapa estratègic de soroll de l’Aglomeració d’àmbit supramunicipal Barcelonès II, constituïda pels municipis de Badalona i Santa Coloma de Gramenet.
Segons la Directiva 2002/49 de la Unió Europea, normativa comunitària de prevenció de la contaminació acústica, i d’acord amb la Llei 16/2002, de protecció contra la contaminació acústica, les entitats locals i les administracions titulars d’infraestructures han d’elaborar mapes estratègics de soroll de les aglomeracions de més de 100.000 habitants, de tots els gran eixos viaris on el trànsit sobrepassi els 3.000.000 de vehicles l’any, dels grans eixos ferroviaris on el trànsit sobrepassi els 30.000 trens l’any i dels grans aeroports i ports.
Els mapes estratègics, que s’han d’elaborar cada 5 anys, són un estudi per avaluar globalment l'exposició de la població al soroll produït per diferents fonts de soroll en una zona determinada. La finalitat és disposar d’una eina que serveixi de base per a elaboració, l’aprovació i l’execució dels plans d’acció que determinin les prioritats d’actuació, terminis, etc. en termes d’anàlisi cost/benefici. D’aquesta manera, es contribueix a la millora i recuperació de la qualitat acústica on sigui necessari i a mantenir la qualitat de l’entorn acústic on és satisfactòria.
Els mapes estratègics de les aglomeracions tenen especialment en compte el soroll que prové del trànsit rodat, el trànsit ferroviari, els aeroports i les zones industrials.
Dels resultats del mapa estratègic del Barcelonès II se’n desprèn que:
· El 21,8% de la població exposada durant el dia rep nivells superiors als 65 dB(A), objectiu de qualitat acústica per una zona de sensibilitat acústica moderada (coexistència de sòl d’ús residencial amb activitats i/o infraestructures de transport existents). En aquest cas el 100 % de l’origen de la contaminació acústica és deguda al trànsit viari.
· Durant la nit, aquesta dada és del 31.6 %, prenent com a objectiu de qualitat acústica per una zona de sensibilitat acústica moderada (coexistència de sòl d’ús residencial amb activitats i/o infraestructures de transport existents), els 55 dB(A). En aquest cas, pràcticament el 100 % de l’origen dels nivells de soroll són deguts al trànsit viari, tot i que hi ha un percentatge ínfim en què l’origen és el trànsit ferroviari.
· Entre el 20 i el 30% de la població està sotmesa a nivells superiors als objectius de qualitat acústica a assolir en una zona urbana. Aquestes dades són comparables a les obtingudes, de mitjana, a les aglomeracions de la Unió Europea.
De les dades comparatives entre les dues campanyes, la que correspon al primer mapa estratègic aprovat l’any 2009 i la de l’actualització aprovada l’any 2014, es desprèn que, en termes generals, hi ha una disminució significativa de la població que es troba exposada als nivells més alts, i per tant, una tendència positiva de millora, tot i que encara resta molt a fer per assolir els objectius de qualitat acústica per a la totalitat de la població.
Així, pel que fa als nivells de soroll globals diaris, hi ha una disminució de la població que es troba exposada als nivells més alts, per sobre dels 70 dB(A).
Lden dB(A)
|
Població 2012 – Població 2007 (centenes)
|
Població 2012 – Població 2007 (%)
|
< 55
|
50
|
1,5
|
55-59
|
60
|
1,7
|
60-64
|
-117
|
-3,5
|
65-69
|
56
|
1,6
|
70-74
|
-39
|
-1,1
|
≥ 75
|
-4
|
-0,1
|
Taula amb el diferencial, en centenes i percentual dels resultats de l’índex dia-vespre-nit, Lden, entre els resultats de la població exposada de l’any 2012 i el 2007
En horari nocturn, també es detecta una disminució de població afectada, en aquest cas en els rangs situats per sobre de 60 dB(A), excepte un petit increment en els valors ≥ 70, a causa d’un nou tram que s’ha considerat a l’estudi respecte al mapa de l’any 2009, amb població afectada al costat de la infraestructura C-31.
Ln dB(A)
|
Població 2012 – Població 2007 (centenes)
|
Població 2012 – Població 2007 (%)
|
< 50
|
190
|
5,5
|
50-54
|
32
|
0,8
|
55-59
|
-74
|
-2,3
|
60-64
|
-68
|
-2,0
|
65-69
|
-66
|
-2,0
|
≥ 70
|
2
|
0,1
|
Taula amb el diferencial, en centenes i percentual dels resultats de l’índex Ln, entre els resultats de la població exposada de l’any 2012 i el 2007
El Departament de Territori i Sostenibilitat és l’encarregat d’aprovar els Mapes estratègics de soroll d’àmbit supramunicipal i de dur a terme la recopilació dels mapes elaborats, per tal de donar compliment a les obligacions d’informació que estableix la Directiva 2002/49/CE, sobre avaluació i gestió del soroll ambiental. Una vegada aprovats els Mapes, els municipis i la Direcció General de Qualitat Ambiental posen a treballar en l’elaboració del pla d’acció, el qual ha de contenir mesures concretes i prioritzar actuacions, a fi de mantenir la qualitat de l'entorn acústic quan sigui satisfactòria i reduir el nivell de soroll ambiental, especialment quan els nivells d'exposició puguin tenir efectes sobre la població.
Els mapes han estat elaborats pels dos municipis amb la coordinació i suport de la DGQA. Es preveu que el Pla d’acció estigui finalitzat en el termini d’1 any.
1