El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat dels directors generals d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries i d’Agricultura i Ramaderia, Domènec Vila i Miquel Molins, respectivament, així com del director dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Jaume Fabà, ha presidit aquest vespre, a Lleida, XV Concurs 'Romànico Esencia'.
Josep Maria Pelegrí ha obert la seva intervenció fent palès que, “com cada any, aquest Concurs busca el millor oli verge extra d’arbequines, un oli que destaqui per la seva densitat i el seu caràcter natural i únic, un oli que defineixi tots els valors de l’oli d’oliva verge extra (el sabor, l’aroma, la qualitat, la salut, el Mediterrani i la seva dieta, etcètera), un oli el prestigi del qual exerceixi d’ambaixador de la qualitat dels seus productes i del seu bon fer; reforci la imatge i la qualitat agroalimentària dels nostres olis”.
Pelegrí ha afegit, en aquest punt, que avui per avui la qualitat no és qüestió de sort sinó de dedicació, innovació i una bona gestió, que és essencial que la societat entengui la importància de la qualitat de l’oli d’oliva, i que la cultura de l’oli hauria de ser igual a la cultura del vi. “És per aquesta dedicació que voldria felicitar el guanyador i els olis finalistes, destacar la qualitat i l’equilibri de les seves propostes, no ens ho heu posat gens fàcils als membres del jurat. I també voldria felicitar a Actel i a Agrolés per premiar la millora i professionalitat dels nostres agricultors, per demostrar-nos, un cop més, que necessitem empreses amb ambició. Els bons resultats d’aquest exercici reflecteixen la vostra inquietud i emprenedoria. Necessitem empreses dinàmiques, que vulguin anar més enllà, que apostin per la innovació i la internacionalització, i és que el nostre oli d’oliva té un gran futur i aquest està a les nostres mans”.
El conseller també ha volgut subratllar que “a dia d’avui tenim molts bons olis de qualitat verge extra, el que no succeïa fa uns 20 anys. Esforç dels nostres agricultors, que anteposen la qualitat verge extra, la seguretat i la traçabilitat davant de la quantitat. I actualment només podem competir amb productes diferenciats que abastin tot el cicle de l’oli: des del seu cultiu i el tractament de l’oliva fins en el format de les ampolles, el nom dels olis, la imatge i el packaging, etcètera”.
Josep Maria Pelegrí ha assenyalat que, a més, hi ha molts mercats estratègics, com Brasil, Estat Units, Xina, entre altres, “on s’aprecia el nostre producte, però on tenim poca visibilitat i grau de coneixement: Diuen que ‘qui ens coneix ens compra, el que ens dóna un gran marge de recorregut. Per a tots ells, l’oli està considerat un producte saludable i de qualitat, i aquestes són els nostres millors bases. Dia a dia són més els estudis que confirmen els amplis beneficis de l’oli d’oliva en la salut i el benestar, i no cal dir la importància i el avantatges de la Dieta Mediterrània, etcètera, ítems que ens han d’ajudar a posicionar-nos com la gran referència internacional en oli d’oliva. Aquesta ha de ser la nostra ambició”.
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.