Imatge del simulacre
  • El Departament de Territori i Sostenibilitat, la concessionària Aucat i Protecció Civil de la Generalitat han organitzat aquesta nit l’exercici, en què han participat més de 70 persones 
  • L’actuació ha permès posar a prova el Pla d’Autoprotecció de la infraestructura amb el simulacre d’una col·lisió entre dos turismes, amb ferits, i un incendi a l’interior del túnel
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat, la concessionària Aucat i Protecció Civil de la Generalitat han organitzat aquesta nit un simulacre d’accident a l’interior del túnel de la Granja (terme municipal Calafell), situat a l’autopista Pau Casals (C-32). En l’exercici, dut a terme amb èxit, han participat més de 70 persones, entre serveis d’emergència, equips de la concessionària, figurants i avaluadors.
 
L’objectiu principal del simulacre ha estat dur a la pràctica amb el màxim realisme possible un cas d’emergència que es pugui produir en l’àmbit de l’autopista i que permeti activar els diversos dispositius del Pla d’Autoprotecció. En aquest sentit, l’exercici ha permès verificar i avaluar els aspectes:
 
  • L’organització de resposta davant d’una emergència
  • Els procediments d’activació, actuació i desactivació
  • Els protocols d’avisos i comunicació entre els actuants
  • La capacitació del personal adscrit a l’organització de resposta
  • Els mitjans i recursos assignats per a la resolució de l’emergència
  • L’adequació dels procediments d’actuació
  • L’anàlisi de la comunicació
 
En el simulacre han participat i col·laborat els serveis d’emergència de la Generalitat de Catalunya (Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra i Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)). L’exercici ha consistit en la simulació d’una col·lisió entre dos turismes a l’interior del túnel de l’autopista, a la calçada sentit Tarragona, amb dos ferits i atrapats, el posterior incendi d’un dels vehicles, tancament del túnel i retencions a l’exterior del túnel. El túnel de la Granja té una longitud de 777 metres i està format per dos carrils per cada sentit de circulació.
 
 
L’exercici ha començat un cop detectat l’accident per part del Centre d’Operacions de Granollers (centre des d’on es gestiona tota la vialitat de l’autopista C-32), gràcies a l’activació del sistema de Detecció Automàtic d’Incidents (DAI). A partir d’aquest moment, les càmeres han confirmat l’incident i s’ha activat, mitjançant el Gestor Integrat d’Equips (sistema GIE), el Pla d’Incendis que actua sobre els sistemes de: senyalització, ventilació, il·luminació i pressurització de la galeria.
 
Paral·lelament, des del Centre d’Operacions s’ha donat avís als cossos i serveis d’emergències (telèfon d’emergències 112, Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat i SEM) i s’ha mobilitzat al personal intern de manteniment que dóna resposta a les emergències. Així mateix, dos equips de la concessionària han tancat el tram l’autopista entre els enllaços de Calafell (enllaç número 6) i Cubelles (enllaç número 13), i han desviat el trànsit per la carretera C-31.
 
Al lloc de l’accident s’han desplaçat un vehicle del Parc de Bombers de Vilanova i la Geltrú i un altre vehicle del Parc de Bombers del Vendrell per alliberar el ferit atrapat a l’interior d’un dels turismes implicats. Un cop rescatat, ha estat evacuat del túnel a través de la galeria d’emergència fins al túnel sentit Barcelona, on s’ha situat el SEM.
 
En aquest exercici també hi han participat els Mossos d’Esquadra, amb 4 patrulles de l’Àrea Regional de Trànsit de Tarragona, per controlar els accessos al túnel, així com la tècnica de Protecció Civil de la Generalitat a Tarragona, com a observadora.

1  

Imatges

Imatge simulacre túnel C32 (Calafell)

Imatge simulacre túnel C32 (Calafell) 1866