• El cap de l’Executiu ha presidit aquesta nit l’acte commemoratiu del 90è aniversari del primer tram de metro, inaugurat el 1924
  • El cap del Govern subratlla que “algunes inversions estratègiques com l'L9 del metro depenen del fet que la Generalitat tingui un mecanisme de pressupost àgil”
Un moment de la intervenció del president
Un moment de la intervenció del president
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha subratllat aquesta nit que el metro de Barcelona és “un mirall de l’esperit modernitzador i capdavanter de la capital i del propi país” perquè, “no només és una xarxa que fa un gran servei a la mobilitat, sinó que té un impacte fonamental en la nostra economia”, ja que trasllada diàriament més d’un milió de persones.
 
El president ha destacat la importància de la xarxa de transports metropolitans en el seu conjunt en l’acte de commemoració dels 90 anys del metro, que s’ha celebrat aquesta nit al Gran Teatre del Liceu.
 
“A més de celebrar 90 anys del metro, avui hem de celebrar que és una realitat viva”, ha assegurat el president, que ha destacat que aquest transport ha estat “un element vertebrador de Barcelona amb una alta sensibilitat social, amb una accessibilitat que no té cap altra xarxa de metro del món”.
 
Per aquest factor de vertebració i modernització, el cap de l’Executiu ha remarcat que “hi ha un grau de consens institucional molt gran al voltant del metro que assegura la viabilitat del TMB en els propers temps”, i ha insistit que aquesta xarxa sempre ha estat una prioritat per a la Generalitat. “Malgrat que hem hagut de reduir un 20% el pressupost de la Generalitat, en lloc de disminuir la inversió en el transport metropolità, l’hem incrementat”, ha dit Artur Mas, que ha afegit que “quan això passa vol dir que el que ho fa té en allò una gran prioritat”.
 
El president ha volgut remarcar aquest esforç fet en una “autonomia més petita i escanyada”, i ho ha contraposat a l’actitud del govern central que, “en lloc de mantenir la seva aportació o incrementar-la, l’ha disminuït dràsticament, cosa que ens ha obligat als altres a fer un sobreesforç en condicions precàries”.
 
En referència també als pressupostos de la Generalitat, el cap de l’Executiu ha recordat que “algunes inversions estratègiques en el tema del transport públic, com l'L9 del metro”, en la seva extensió cap a l’aeroport i la Zona Franca, i els metros de Sabadell i Terrassa, “depenen del fet que la Generalitat tingui un mecanisme de pressupost àgil, que li permeti funcionar i destinar més recursos, dins de la poca disponibilitat que hi ha, per seguir invertint”.
 
Per acabar el seu discurs, el president ha volgut agrair a totes les persones anònimes que han cregut i han posat el seu gra de sorra en el projecte del metro perquè “la ciutat i el país estiguessin davant de tot, com a bon aparador al món, i alhora, perquè fos un bon instrument per a la ciutadania i per al bon funcionament de la nostra economia”.
 
En els 90 anys del seu funcionament, la xarxa de metro ha crescut fins als 102,6 quilòmetres i 141 estacions, i transporta un milió de persones diàriament. S'ha convertit així en el transport públic més utilitzat i en un referent pel que fa a sostenibilitat, accessibilitat i innovació. A curt termini, a més, la xarxa creixerà amb una vintena de quilòmetres més d'una línia, l'9/10, que funciona sense conductor.

2  

Imatges

90 anys del metro de Barcelona (1)

90 anys del metro de Barcelona (1) 1116

90 anys del metro de Barcelona (2)

90 anys del metro de Barcelona (2) 1140