Imatge de la jornada TRANSCAT
 
Protecció Civil de la Generalitat ha presentat avui a la seu del Consell Comarcal del Segrià, a Lleida, els canvis en la normativa de protecció civil que permeten una simplificació de la planificació municipal; i alhora ha explicat les novetats del pla especial d'emergències per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril a Catalunya, el TRANSCAT, i la seva afectació en el transport de matèries perilloses a la regió de Lleida, Alt Pirineu i Aran. 
 
La presentació ha anat a càrrec de la directora dels Serveis Territorials d’Interior a Lleida, Anna Miranda, i ha comptat amb la participació del subdirector general de Programes en Protecció Civil, Jaume Guamis; el responsable de Protecció Civil a Lleida, Alt Pirineu i Aran, Valentí Sala; i la tècnica de Protecció Civil, Esther de Pablo. També hi ha hagut la presència del president del Consell Comarcal del Segrià, Pau Cabré.
 
El subdirector general de Programes en Protecció Civil, Jaume Guamis, ha donat a conèixer els recents canvis en la normativa de protecció civil que afecten a la planificació municipal, els quals simplificaran la redacció, tramitació i gestió dels plans municipals transformant-los en un Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM).
 
Segons Guamis, “amb aquest nou decret es vol que els municipis puguin elaborar, aprovar i incloure tots els riscos que els afecten en un únic document, fet que ha de facilitar i fer més àgil l’elaboració i tramitació dels plans d’emergència dels municipis”.
 
Després de la presentació del subdirector, Esther de Pablo ha passat a exposar algunes de les novetats de la última revisió del pla d’emergències TRANSCAT enfocades sobretot en la planificació municipal i la seva operativitat.
 
La sessió s’ha centrat en els sistemes d’avís als elements vulnerables al voltant de l’eix viari afectat per part del grup local d’ordre; i els avisos a la població afectada i les consignes de confinament en el moment de l’emergència. Finalment s’han donat a conèixer els criteris de planificació urbanística vers el risc del transport de matèries perilloses (MMPP).
 
Una de les novetats del pla és que els mapes de perill incorporen, a banda del flux de vehicles de transport de MMPP que circulen per un tram de via, altres factors que poden modular el perill del tram de via, com poden ser el tipus de matèria perillosa i el grau de seguretat de la via (índex d’accidentalitat).
 
En relació a la planificació, cada territori ha d’estudiar la presència d’elements vulnerables dins la zona de perill de 500 metres a banda i banda del tram de via que l’afecta. Al municipi li cal saber quins són els elements vulnerables i, sobretot, els elements especialment vulnerables presents a la zona de 500 metres a banda i banda de cada tram de via que afecta el municipi; disposar de la cartografia (si és possible); i conèixer les dades de contacte telefònic d’edificis públics.
 
Per últim, a la jornada s’han donat a conèixer els nous criteris de planificació urbanística vers el risc del transport de matèries perilloses (MMPP) per evitar la implantació de nous elements vulnerables que generin més situacions de risc.
 
Planificació municipal per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril
A la demarcació de Lleida i de l’Alt Pirineu i Aran hi ha 36 municipis obligats i 21 municipis recomanats a elaborar el Pla d’Actuació Municipal (PAM) en relació al risc de transport de matèries perilloses per carretera i ferrocarril.
 
Al Segrià hi ha 19 municipis obligats a fer el PAM TRANSCAT (Aitona, Els Alamús, Albatàrrec, Alcoletge, Alfés, Almacelles, Alpicat, Artesa de Lleida, Corbins, Lleida, Montoliu de Lleida, Puigverd de Lleida, Soses, Sudanell, Sunyer, Torrefarrera, Torres de Segre i Torre-serona); a les Garrigues hi ha 6 municipis obligats (l’Albí, les Borges Blanques, Castelldans, Juneda, Tarrés i Vinaixa); 8 al Pla d’Urgell (Bell-lloc d’Urgell, Castellnou de Seana, Fondarella, Golmés, Mollerussa, el Palau d’Anglesola, Sidamon i Vila-sana); i 3 a l’Urgell (Anglesola, Bellpuig i Vilagrassa). A més, tenen recomanació de fer-lo 8 municipis del Segrià (Alcanó, Alfarràs, Alguaire, Almenar, Llardecans, Maials, Sarroca de Lleida i Torrebesses); 6 municipis de la Vall d’Aran (Arres, es Bòrdes, Bossòst, Les, Vielha e Mijaran i Vilamòs); 4 municipis de la Segarra (Cervera, Granyanella, Ribera d’Ondara i Sant Guim de Freixenet); 2 municipis de l’Alta Ribagorça (El Pont de Suert i Vilaller); i un de l’Urgell (Tàrrega).
 
Pel que fa a l’estat de la planificació municipal del TRANSCAT a la demarcació de Lleida i l’Alt Pirineu, dels 36 municipis que estan obligats a tenir pla d’actuació municipal PAM per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril hi ha 7 municipis que el tenen vigent (Alfés, Bellpuig, Castellnou de Seana, Els Alamús, Golmés, Mollerussa i Sudanell); i 7 municipis que tenen el seu PAM TRANSCAT pendent de revisió (Alcoletge, Anglesola, Artesa de Lleida, Bell-lloc d’Urgell, Palau d’Anglesola, Puigverd de Lleida i Vilagrassa).
 
Quant a la recomanació de fer el pla, dels 21 municipis recomanats a fer-lo a Lleida i l’Alt Pirineu i Aran només 4 el tenen fet i està vigent (Cervera, Granyanella, Ribera d’Ondara i Tàrrega).
 
Cal destacar el municipi de Vilanova de Bellpuig que, tot i no tenir obligació ni recomanació de fer PAM pel TRANSCAT el té fet i vigent de forma voluntària.
 
Protecció Civil de la Generalitat ja va presentar les novetats del Pla TRANSCAT fa un mes a la seu del Consell Comarcal de la Segarra, a Cervera.

3  

Imatges

Imatge 1 de la jornada TRANSCAT

Imatge 1 de la jornada TRANSCAT 561

Imatge 2 de la jornada TRANSCAT

Imatge 2 de la jornada TRANSCAT 486

Imatge 3 de la jornada TRANSCAT

Imatge 3 de la jornada TRANSCAT 219