Ensenyament considera que el currículum de secundària és segregador, envaeix competències i no respecta l'autonomia de centre

El Departament denuncia que s'ha elaborat un currículum tradicional sense tenir en compte les recomanacions de l'OCDE i sense apostar per les competències bàsiques

query_builder   26 desembre 2014 18:50

event_note Nota de premsa

Ensenyament considera que el currículum de secundària és segregador, envaeix competències i no respecta l'autonomia de centre

El Departament denuncia que s'ha elaborat un currículum tradicional sense tenir en compte les recomanacions de l'OCDE i sense apostar per les competències bàsiques

La Conselleria d’Ensenyament considera que el nou currículum de secundària és segregador, no deixa marge a l’autonomia de les comunitats i dels centres, és tradicional i no integra les competències, malgrat que les anuncia. Aquesta és una primera avaluació del Reial decret sobre el currículum de secundària que el Consell de Ministres ha aprovat aquest matí, pendent de la seva publicació definitiva.
 
De fet, cal tenir en compte que aquest currículum s’ha modificat de manera considerable des de la darrera versió que es va donar a conèixer en la conferència sectorial d’educació, motiu pel qual Ensenyament considera que caldria fer un nou debat en el sí de la conferència.
 
Els aspectes més negatius del currículum són sis elements claus. El primer i més greu és el caràcter segregador del final de la ESO. Cal tenir en compte que es tracta d’un ensenyament bàsic que ha de facilitar l’aprenentatge de les competències fonamentals. El Govern espanyol, però, crea dos tipus de titulacions que evidencien la segregació entre els alumnes més brillants i els que ho siguin menys.
 
A més de la segregació de l’alumnat, el Reial decret no respecta les competències constitucionals, ja que es queda per a l’Estat l’elaboració del currículum de les competències que anomena troncals i deixa a les comunitats les de lliure configuració autonòmica, és a dir, reparteix les competències enlloc de compartir-les, trencant l’esperit constitucional.
 
Un tercer aspecte és que es tracta d’un document uniformitzador i no deixa espai ni a les comunitat ni als centres. Es tracta doncs d’un currículum que no respecta les competències autonòmiques ni l’autonomia de centres.
 
En quart lloc, el fet que s’ha elaborat un currículum tradicional, sense integrar plenament les competències (malgrat indicar-ho en l’anunciat), tal com es recomana als països de l'OCDE, on s’aconsella que els ensenyaments s’imparteixin a partir de les competències. En aquest cas, les competències van per un costat i el currículum per un altre, totalment al marge. Aquest fet xoca amb la voluntat del Departament d’Ensenyament d’adaptar-se a les propostes internacionals, que ha fet que cada any s’elaborin documents amb el desenvolupament de les competències bàsiques de les distintes matèries.
 
Un currículum innecessàriament exhaustiu és un altres dels punts negatius del Reial decret que ha aprovat aquest matí el Consell de Ministres. Des del Departament d’Ensenyament s’ha fet una clara aposta per les competències bàsiques i les metodologies d’aprenentatge, com una eina clara per millorar l’èxit escolar. Aquestes mesures garanteixen de manera molt més àmplia l’aprenentatge que no pas uns continguts curriculars excessius i sense deixar cap mena de concessió a la innovació.
 
El darrer aspecte és l’avaluació, una de les crítiques que el Departament ha fet des de l’inici del debat de la nova llei educativa. El Reial decret espanyol comporta un model d’avaluació antiquat, atomitzat i desintegrador. L’aposta del Govern de la Generalitat és un model global, continuat i integrador.
 
 
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined