Inici de la tramitació de l’Avantprojecte de llei del Pla estadístic de Catalunya 2016-2019
 
El Govern ha donat el vistiplau a la memòria prèvia de l’Avantprojecte de llei del Pla estadístic de Catalunya 2016-2019 i de modificació de la Llei d’estadística de Catalunya. El Pla estadístic de Catalunya per al període 2016-2019, el sisè que se sotmet al Parlament de Catalunya, vol donar resposta al canvi de model de producció i difusió estadística que ja s’està produint als països més desenvolupats de l’entorn. També vol millorar l’accés a la informació amb finalitats estadístiques i potenciar els mecanismes de coordinació del Sistema estadístic de Catalunya.
 
D’altra banda, també es proposa modificar alguns preceptes de la Llei 23/1998, de 30 de desembre, d’estadística de Catalunya, amb l’objectiu d’adaptar el text als canvis normatius que s’han succeït els darrers anys en l’àmbit de les estadístiques europees i atorgar a aquesta adaptació una vocació de permanència en el temps.
 
La disposició proposada adopta la totalitat dels principis establerts i incorporats pels principis generals del Codi de bones pràctiques de les estadístiques europees. Pretén facilitar encara més la utilització de la informació administrativa i estadística amb finalitats estadístiques per garantir la seva fiabilitat i per emprar útilment els beneficis de la recollida de dades estadístiques. L’Avantprojecte de llei també vol possibilitar l’ús d’informació estadística amb finalitats d’investigació científica, recerca i avaluació de polítiques públiques.
 
Aquests objectius es vinculen amb la millora de l’eficiència i l’eficàcia en la producció d’estadística, l’obtenció del màxim aprofitament de la informació estadística amb respecte a la legislació sobre protecció de dades i secret estadístic i, finalment, la necessitat de preservar la independència professional de l’autoritat estadística.
 
Avaluació del Pla de Seguretat Viària 2011-2013, que es tanca amb un 28,6% menys de víctimes mortals per accident de trànsit
 
El Consell Executiu ha avaluat el compliment del Pla de Seguretat Viària 2011-2013, que ha permès reduir en un 28,6% les víctimes mortals per accident de trànsit. Es consolida així la tendència registrada els últims anys a Catalunya, que ha situat la xarxa viària catalana com una de les cinc més segures de la Unió Europea. El Pla s’ha desplegat a través de cinc àmbits d’actuació, 28 línies estratègiques i 76 accions.
 
Els indicadors globals del Pla de Seguretat Viària 2011-2013 mostren que s’ha assolit l’objectiu fixat pel que fa a la disminució del nombre de morts a 30 dies. La reducció més significativa es produeix a les zones interurbanes.
 
El Pla de Seguretat Viària 2011-2013 ja té continuïtat amb el PSV 2014-2016 i, per primer cop, amb el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2014-2020. Es tracta d’un document transversal impulsat pel Servei Català de Trànsit, en què participen diverses entitats públiques i privades vinculades al món de la seguretat viària a través de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària. Els plans de seguretat viària planifiquen de forma triennal les mesures, accions i recursos necessaris per reduir la sinistralitat, especialment el nombre de morts i ferits greus amb seqüeles de per vida. Una vegada finalitza el període triennal planificat, l'SCT realitza un seguiment de l'estat de compliment dels objectius plantejats i de l'estat d'execució de les diferents accions programades.
 
S’han complert els objectius fixats al PSV, que són coherents amb l’objectiu del primer pla de seguretat viària de la Unió Europea 2000-2010 de reduir un 50% el nombre de víctimes mortals en aquest període. De fet, en el període 2000-2010, Catalunya va superar globalment els objectius de la UE. En concret, va assolir una disminució del 57,2% de les víctimes mortals (30 dies) al conjunt de la xarxa viària catalana (60,9% de reducció en carretera, però 45,5% en xarxa urbana).
 
El segon Pla de Seguretat Viària europeu 2010-2020 ha tornat a fixar com a objectiu reduir un 50% el nombre de víctimes mortals l'any 2020 respecte al 2010. Per al 2050, el repte és la visió de zero víctimes mortals i víctimes greus amb seqüeles de per vida, la qual cosa obliga a continuar treballant amb una major eficàcia sobre els factors de risc i a protegir més intensament els usuaris més vulnerables.
 
Acords per intensificar les relacions en innovació i promoció comercial amb la Xina i Xile
 
El Consell Executiu ha ratificat la signatura de dos memoràndums d’entesa d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa, amb organismes oficials dels governs de Xile i la Xina per intensificar les relacions en innovació i promoció comercial amb aquests països. Els memoràndums d’entesa són, d’una banda, amb el Consell Xinès per a la Promoció del Comerç Internacional (CCPIT) de Tianjin i, de l’altra, amb la Corporación de Fomento de la Producción (CORFO) de Xile.
 
Tianjin. L’acord busca cooperar en l’àmbit del comerç exterior, la inversió empresarial i la transferència. El CCPIT és l’organisme del Govern xinès que promou els interessos econòmics i comercials internacionals de la Xina mitjançant el desenvolupament de la cooperació empresarial i l'intercanvi amb els països estrangers. Es tracta d’un organisme fundat el 1952 que es coneix també com la Cambra Xinesa de Comerç Internacional (CCOIC).
 
Tianjin és un dels centres industrials més grans i desenvolupats de la regió nord de la Xina. En aquest sentit, es poden generar sinergies en sectors com ara l’automoció, la química, la biotecnologia, el tèxtil i les noves energies, entre d’altres.
 
Xile. L’objectiu és impulsar projectes conjunts en innovació i emprenedoria. El document recull el compromís de les dues parts de promoure l’intercanvi de tecnologia i d’impulsar projectes conjunts de desenvolupament tecnològic i d’innovació. En concret, es promouran projectes d’innovació tecnològica entre entitats xilenes i catalanes, s’exploraran oportunitats de finançament per a projectes d’R+D conjunts i s’identificaran oportunitats i sinergies en matèria d’emprenedoria.
 
Xile és la porta d’entrada de moltes empreses d’arreu del món a l’Amèrica del Sud, pel grau d’obertura de la seva economia i l’ecosistema d’innovació del país. De fet, segons l’OCDE, Xile compta amb més de 80 organismes d’investigació. Pel que fa a la situació de l’ecosistema d’emprenedoria del país, en concret del sistema d’incubadores, l’any 2013 va generar 9,7 milions d’euros en vendes.
 
Ratificada la modificació parcial dels estatuts de la Fundació Privada Tribunal Laboral de Catalunya per incorporar-hi Fepime i Pimec
 
El Govern ha ratificat la modificació parcial dels estatuts de la Fundació Privada Tribunal Laboral de Catalunya per facilitar la incorporació de les organitzacions empresarials Fepime (Federació d'Empresaris de la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya) i Pimec (Petita i Mitjana Empresa de Catalunya). La iniciativa, que dóna resposta a les previsions de l'Acord per al diàleg social permanent, suposa un impuls a la participació dels agents socials més representatius.
 
El Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) és un sistema extrajudicial de resolució de conflictes laborals que permet a les parts trobar solucions gràcies a la conciliació i a l'arbitratge. És una fundació privada de la qual formen part la patronal Foment del Treball i els sindicats CCOO i UGT.
 
Declaració d’emergència de les obres de reparació de l’enllaç de la C-55 de Sant Vicenç de Castellet
 
El Consell Executiu ha aprovat la declaració d’emergència de les obres de reparació de dos murs laterals en dos ponts de l’enllaç de la carretera C-55 a Sant Vicenç de Castellet. Els treballs, ja en execució, compten amb un pressupost de 101.000 euros. L’actuació permetrà reparar les deformacions a la calçada que s’han detectat recentment a l’entorn de l’enllaç i millorar l’estabilització dels murs laterals.
 
Les obres consisteixen, principalment, a col·locar una armadura formada per barreres d’acer per reforçar la unió entre el mur i la llosa de l’estructura, connectar les noves armadures i el formigó existent, executar un nou drenatge i reconstruir el ferm i el paviment afectats.