FOTO WEB
Un moment de l'acte.
 
En el marc de la participació del Departament i empreses catalanes en l’esmentat certamen, a Berlín, el Departament hi ha presentat la 2a edició de Smart Fruit IPM International Congress, que tindrà lloc els propers 11 i 12 de març, a Barcelona, sota el lema ‘Un diàleg intel·ligent per a un creixement intel·ligent
 
SmarFruit acull també el primer Fruit Business Forum Export.cat, un esdeveniment de negocis entre empreses catalanes de fruita i compradors de països tercers
 
 
El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), a través de l’empresa pública Promotora d’Exportacions Agroalimentàries (PRODECA), organitza la participació d’empreses catalanes del sector de la fruita en la fira Fruit Logística, que té lloc a Berlín (Alemanya) del 4 al 6 de febrer, el certamen més rellevant d’Europa dedicat a la fruita i les hortalisses, que avui ha comptat amb la presència del conseller Josep Maria Pelegrí, acompanyat del conseller delegat de PRODECA i director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), ambdós organismes del DAAM, Jordi Bort, i on, a més, han participat en la presentació de la segona edició de SmartFruit IPM International Congress, que se celebrarà a Barcelona els dies 11 i 12 de març de 2015.
 
L’objectiu de l'organització de la participació d'empreses catalanes del sector fructícola a Fruit Logística és donar suport a les empreses en la millora del seu posicionament en els mercats exteriors i en l’establiment de nous contactes comercials. D’aquí que les empreses catalanes participants es presentin a Berlín com a integradores d’un dels mercats de distribució de productes frescos més importants del sud d’Europa.
 
Fruit Logística és un saló internacional monogràfic, considerat com el líder mundial en aquest sector, i en la darrera edició del qual hi van participar 2.600 expositors representants de 84 països, amb una afluència de 60.000 visitants procedents 130 països, de l’àmbit de la comercialització, la importació i la distribució.
 
Empreses catalanes participants a Fruit Logística:
 
Actel Grup, de Lleida
Afrucat, de Lleida
Alcanar Verd, d’Alcanar (Montsià)
Baró e Hijos, d’Albatàrrec (Segrià)
Copa Fresh SA, de Miralcamp (Pla d’Urgell)
Dasben SL, de Lleida
Font Badia, de Torres de Segre (Segrià)
Fruits Queralt SLU, de Puigverd de Lleida (Segrià)
Fruits Sant Miquel SL, de Soses (Segrià)
Grup Caberol, d’Alcarràs (Segrià)
Grupo Diego Martínez, de Barcelona
Orange Natur, d’Alcanar (Montsià)
Frutas Leridanas – Frulesa, de Vilanova de la Barca (Segrià)
Fructícola de L’ Empordà -  IGP Poma de Girona, de Sant Pere Pescador
(Alt Empordà)
Girona Fruits SCCL - IGP Poma de Girona, de Bordils (Gironès)
Giropoma - IGP Poma de Girona, d’Ullà (Baix Empordà)
IGP Poma de Girona, de Canet de la Tallada (Baix Empordà)
Viyefruit, d’Alcarràs (Segrià)
 
D’altra banda, l’estand compta amb la participació de l’empresa col·laboradora Leoproex, empresa transitària radicada a Barcelona.
 
Així, en el decurs de la seva visita a Fruit Logística, un espai on –com ha subratllat el conseller Josep Maria Pelegrí- “hi hem de ser i on ens hem de fer sentir”,  aquest ha volgut incidir en què “quan administració pública i sector empresarial anem junts podem superar moltes dificultats i arribar més lluny. Els països no exporten, ho fan les empreses. De fet, la clau per a exportar és la competitivitat i la preparació de les empreses per a competir en un mercat globalitzat. I el sector públic us pot acompanyar, us podem ajudar a crear entorns col·laboratius, a millorar la diplomàcia, crear punts de contacte amb proveïdors, a liderar el canvi d’actitud, a incrementar o disminuir el risc de la geopolítica”.
 
Josep Maria Pelegrí ha destacat el paper de PRODECA i del DAAM en aquest procés, i ha instat Brussel·les a donar més suport a la fruita aquest any. “Cal perfeccionar els mecanismes de reequilibri dels mercats; és ara que hem de treballar per a assegurar-nos la campanya, l’empresari necessita estabilitat que generi confiança i no incertesa”, ha assenyalat Pelegrí, qui en aquest sentit també ha afegit que “hi ha vida més enllà del continent europeu, més enllà de Rússia; estan apareixent nous mercats de màxima oportunitat, i cal capitalitzar l’experiència adquirida als mercats tradicionals (UE, Amèrica Llatina) per a assentar-nos a Àsia, Golf, etcètera; cal integrar un model d’internacionalització més estratègic i menys reactiu, enlloc de ser una resposta reactiva a la caiguda dels ingressos nacionals o a la caiguda d’un mercat exterior, ... Avui, el nostre mercat és el món, tot el món”.
 
A més, el conseller ha afirmat que també cal competir en coneixement, apostar per la innovació; per no competir en preu, en costos, competir en valor, respondre a les necessitats i preferències dels consumidors; alhora que llençar-se a noves formes de relació empresarial: creació de joint ventures, plataformes d’exportació, etcètera; i compartir experiències i informació. “Ajudeu-vos, tots esteu al mateix cantó, cal treballar en consciència de sector, i així mateix aprofitar les oportunitats que s’esdevenen, que n’hi ha”, ha afegit.
 
 
SmartFruit IPM International Congress
 
D’altra banda, coincidint amb la participació del Departament amb les esmentades 18 empreses fructícoles catalanes en aquest certamen, el Departament, a través de PRODECA, ha organitzat una trobada amb BASF, firma patrocinadora de SmartFruit, avui dijous, 5 de febrer, en l’estand de Catalunya a Fruit Logística amb l’objectiu de difondre el contingut de Smart Fruit IPM International Congress.
 
SmartFruit IPM International Congress és una iniciativa conjunta del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, els productors de fruita i els fabricants i comercialitzadors de serveis fitosanitaris.
 
Després de consolidar amb èxit una primera edició dedicada a la gestió integrada de plagues, l’edició d’enguany arrenca sota el lema ‘Un diàleg intel·ligent per a un creixement intel·ligent’, amb l’objectiu de fomentar el diàleg entre investigadors, tècnics i productors per a l’intercanvi d’experiències i coneixement per a generar les condicions per a créixer de manera intel·ligent.
 
Simultàniament, aquesta segona edició del congrés engloba el Fruit Business Forum, un esdeveniment de negocis amb la participació de productors i exportadors de fruita de Catalunya, i importadors i distribuïdors de Xina, Índia, Unió d'Emirats Àrabs, Aràbia Saudita, Colòmbia, Costa Rica, Brasil, Angola i Senegal. L'objectiu rau en generar una plataforma on els interessos de totes les parts puguin confluir per a generar fluxos de negoci.
 
Així, quant a SmartFruit, el conseller Josep Maria Pelegrí ha incidit en què “la cooperació entre la ciència, la tecnologia i l’empresa han de permetre que el coneixement científic i tècnic esdevingui creixement econòmic i eficiència productiva”, i ha destacat el nou Fruit Business Fòrum Export.Cat, “una plataforma en què els interessos dels agents empresarials de la fruita catalana es puguin reunir amb importadors i distribuïdors per a generar fluxos de negoci”.
 
Un sector agrari de pes a Catalunya
 
La fruita fresca constitueix una de les principals produccions agràries de Catalunya pel seu pes econòmic, per la superfície de conreu, per la seva importància relativa en la producció de l'Estat espanyol, i per la seva orientació exportadora. Aproximadament, el 90% de la fruita es destina a vendre al consum en fresc, i el 7% té com a destí la indústria transformadora.
 
Catalunya produeix més del 50% de la poma i pera de l'Estat espanyol i més del 30% del préssec i nectarina. Pel que fa a Europa, és la segona zona productora de pera amb un 13% del total i un 9% del préssec europeu.
 
Amb més de 2.500.000 m3 de capacitat frigorífica al llarg de tot el territori català i incorporant tècniques de Low Oxigen (ULO), el calendari de comercialització de la nostra fruita abasta la totalitat de l'any, amb èpoques especialment riques, com és el període de maig a octubre, on hi ha una oferta de totes les espècies i varietats que es cultiven a la regió.
 
En cinc anys, Catalunya ha incrementat un 67,56% en valor les vendes de fruita a l’exterior i la nostra fruita està present a les cadenes europees més exigents pel que fa a qualitat. Les exportacions catalanes de fruita al 2013 van ser de 835.057 Tones i 768 M€. Al 2013 respecte de l’any 2012, han augmentat en préssec (+42%, 162.145 tones), nectarina (+17%, 155.437 tones) i pera (+2%, 82.454 tones) i han disminuït en poma (-20%,71.909 tones).
 
Del total espanyol, durant el 2013, des de Catalunya s’ha exportat el 47,4% dels préssecs, el 38,2% de les nectarines, el 69,1% de les peres i el 65,9% de les pomes.
 
Pel que fa als mercats de destinació de les exportacions de fruita de Catalunya, els principals són els que conformen la Unió Europea. Orient Mitjà també és una destinació que està adquirint importància en els darrers anys.
 
Més informació: www.smartfruitcongress.cat
 
 
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.
 

1  

Fitxers adjunts

Imatge de l'acte.

Imatge de l'acte.
JPG | 1088