Un total de 16 professors de les facultats responsables de la formació de mestres a Catalunya faran estades en prestigioses universitats internacionals amb l’objectiu de conèixer de primera mà les pràctiques dels millors sistemes educatius del món. Aquesta iniciativa s’emmarca en el Programa de millora i innovació en la formació de mestres (MIF), que el Govern i les universitats van posar en marxa a l’estiu del 2013.
 
Concretament, el Govern ha concedit 16 ajuts a la mobilitat internacional, a través de l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), per fer estades d’entre dues i quatre setmanes en institucions reconegudes per diferents especialitats en la formació de mestres. En les diferents estades, els professors catalans tindran una agenda molt concreta de treball per avançar en la identificació i el coneixement de les metodologies en què aquestes universitats són punteres.
 
Així, els professors universitaris catalans estudiaran, entre d'altres disciplines, els mecanismes d’accés a la formació de mestres a la City University de Nova York (Estats Units); el sistema de pràctiques a les escoles de les universitats de Winchester i Bath Spa (Regne Unit); els models d’interacció a l’aula, a la Universitat de Ginebra (Suïssa); l'expressió i la creativitat, a la de Kingston (Regne Unit), i l’avaluació de les competències dels estudiants en totes les àrees de coneixement, com també l’ensenyament de la llengua en un context bilingüe a la Universitat del Quebec (Canadà). Aquestes destinacions destaquen tant en els rànquings nacionals com mundials en l’àmbit de l’educació.
 
El professorat que es beneficiarà d’aquest programa de mobilitat internacional té una acreditada experiència docent i participa en la gestió dels seus respectius centres universitaris. Aquesta condició garanteix que aquesta estada formativa en l’estranger tingui un impacte directe en el nostre sistema. Així mateix, es propiciarà que aquest professorat comparteixi la seva experiència amb el conjunt del sistema a través de la celebració de seminaris de debat i conferències públiques.
 
A més d’aquestes experiències personals, es preveu concretar un conjunt de mesures per introduir en el sistema educatiu català. En aquest sentit, els professors es convertiran en “ambaixadors” de les característiques i el model formatiu que el Programa MIF vol impulsar a Catalunya. Una estratègia que ja va aplicar Finlàndia, a la dècada de 1980, per millorar la formació de mestres i que revertiria poc més tard, de manera directa, en el sistema educatiu del país. Amb aquesta iniciativa, Catalunya recupera la tradició endegada per la Mancomunitat, ara fa just un segle, en què destacats pedagogs i pedagogues van visitar les millors escoles europees de formació de mestres, i que situaria el magisteri català com a capdavanter de la renovació pedagògica a nivell estatal.
 
En aquest context, el pròxim 19 de febrer es durà a terme el simposi internacional MIF Barcelona amb destacats experts de la formació de mestres de Finlàndia, Estats Units i Itàlia per debatre i intercanviar experiències al voltant de la formació inicial del professorat.
La línia d’ajuts a la mobilitat internacional tindrà continuïtat en els pròxims anys amb la finalitat de consolidar les xarxes de col·laboració amb les institucions estrangeres. Una col·laboració que, a banda de permetre l’estada de professorat i l’aprofundiment en pràctiques exitoses en altres sistemes educatius, també té com a objectiu facilitar la futura mobilitat entre estudiants que es formen com a mestres.
El Programa MIF està finançat per la Secretaria d’Universitats i Recerca, aplega totes les universitats catalanes que ofereixen estudis de mestres i compta amb la participació del Departament d’Ensenyament.
 
La finalitat del programa és contribuir a la qualitat del sistema educatiu català a través de tres eixos: atreure els millors estudiants als graus de mestre, millorar el model formatiu, i adequar les condicions d’accés a la funció docent d’acord als objectius de país en l’àmbit de l’ensenyament.