El Departament d'Ensenyament considera que caricaturitzar la formació professional per fer campanya electoral sindical no ajuda a la dignificació d’aquests estudis, en referència a les acusacions del secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego.
 
Ensenyament recorda, tal i com va presentar en les dades d’inici de curs, que l’augment de l’alumnat matriculat en formació professional ha incrementat en el curs 2014-2015 fins als 137.716 en grau mitjà i en grau superior, tant en formació presencial com a distància. Això suposa un augment de 18.000 places en 4 anys, fet que demostra que el departament ha fet un esforç per promoure la formació professional per donar majors oportunitats als joves catalans.
 
L’aposta del Departament d'Ensenyament per la formació professional també es reflecteix en l’FP dual. En només tres cursos, els alumnes de dual han passat de 590 a un total de 3.718 a l’inici del curs actual. Les empreses compromeses ja són 589 actualment i 122 els centres que formen part dels diferents convenis signats amb empreses i entitats.
 
Alhora, Ensenyament ofereix una FP flexible i adaptada a les necessitats dels alumnes, amb una gran diversitat d’alternatives per tal de donar resposta a les diferents realitats de l’alumnat i per tal de facilitar la seva permanència o reincorporació al sistema formatiu.
 
La taxa d’abandonament dels alumnes que cursen FP és un concepte com a tal inexistent. Són diverses les alternatives a l’abast de l’alumnat, fruit de la flexibilitat d’aquests ensenyaments. Es poden, per exemple, cursar un o més mòduls, fer els cicles en dos o més anys, entre d’altres. És per això que l’alumnat no té perquè matricular-se tot un curs, fet que fa de l’abandonament un concepte inexistent.
 
Cal destacar també que el 41,46% dels graduats en ensenyaments professionals està treballant entre 6 i 9 mesos després de graduar-se. La taxa d’atur d’aquests graduats segueix sent inferior a la taxa d’atur de Catalunya (que se situa en el 22,10%) i molt inferior a la taxa d’atur dels joves d’entre 16-24 anys (49,50%).
 
D’altra banda, les ràtios a les aules dels centres on s’imparteix formació professional van des d’una forquilla de 12 alumnes fins a un màxim de 35. Per tant, en cap cas hi ha una ràtio de 40 alumnes per classe. Per exemple, un cicle de turisme pot tenir aules de 35 alumnes i en l’extrem oposat hi pot haver un institut amb una aula de transport i logística amb 12 alumnes.
 
És per tot això que lamentem les crítiques de CCOO i que per contra el sindicat no es congratuli per la reducció en més de deu punts de l’abandonament escolar, fet que alhora permet incrementar els alumnes d’FP.
 
 
13 de febrer de 2015