La Generalitat de Catalunya ha fet arribar a la Direcció General de la Competència de la Comissió Europea el document amb les línies generals de modificació de l’impost sobre grans superfícies comercials (IGEC) que proposa el Govern català. El document del Govern, en línia amb les observacions efectuades per la CE, pretén capturar d’una manera més eficaç les causes de l’impacte negatiu que té l’activitat dels grans establiments sobre el territori i el medi ambient.
 
El document preveu la incorporació dels establiments col·lectius (aquelles grans superfícies que estan integrades per diferents establiments petits) dins de la definició de fet imposable. Quan es va dissenyar l’impost aquests establiments encara tenien poc pes, però a posteriori s’ha constatat que no en poden quedar exclosos, ja que produeixen les mateixes o majors externalitats negatives que la resta d’establiments gravats.
 
La proposta també estableix un únic règim tributari per a tots els grans establiments (a partir de 2.500 metres quadrats), independentment de l’activitat de venda que realitzin, de forma que s’eliminen les exempcions i reduccions previstes en el text original. La quota tributària tindria en compte el nombre de vehicles privats que accedeixen als grans establiments, per tal de mesurar millor les externalitats sobre el medi ambient i el territori.
 
Un impost de caràcter extrafiscal
 
La Llei 16/2000 aprovada pel Govern de la Generalitat va crear l’impost sobre grans superfícies comercials (IGEC), amb l’objectiu de gravar les externalitats negatives dels grans establiments sobre el medi ambient i l’ordenació territorial (per exemple, l’augment de la contaminació atmosfèrica, saturació periòdica de la circulació rodada en les zones afectades, tasques de manteniment...)
 
Aquesta llei va ser objecte de recurs per part del Govern de l’Estat davant del Tribunal Constitucional, el qual, el juny del 2012, va fallar a favor de la Generalitat. El desembre d’aquell mateix any, l’Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (ANGED) va presentar una denúncia davant la Comissió Europea al·legant que la configuració actual de l’impost podia vulnerar la normativa d’ajuts d’estat. 
 
Des d’aleshores, la Generalitat ha mantingut un diàleg fluid i ha intercanviat informació amb responsables de la CE per tal d’explicar el caràcter extrafiscal de l’impost. Amb aquesta voluntat s’ha fet la proposta general de modificació que s’ha remès a les autoritats europees. Cal recordar que, inicialment, l’ANGED ja va presentar una denúncia davant la CE per possibles ajuts d’estat, la qual va ser arxivada a l’octubre del 2003.

1  

Fitxers adjunts

Nota de Premsa

Nota de Premsa
PDF | 72