La European Creative Industries Alliance (ECIA), de la qual forma part el govern de la Generalitat de Catalunya, ha recollit en un document les recomanacions i conclusions de la feina duta a terme en tres anys i que representa una nova agenda de polítiques per a impulsar les indústries creatives.
 
ECIA és una iniciativa finançada per la Direcció General d’Empresa i Indústria de la Comissió Europea, en el marc del CIP - Competitiveness and Innovation Framework Programme, amb la qual es pretén definir un catàleg de polítiques de suport a les PIMES en l’àmbit de les indústries culturals i creatives. El projecte, ha tingut una durada de tres anys, un pressupost d’1,5 M€ i s’ha articulat a través d’un consorci d’agents regionals vinculats a aquestes indústries. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) del Departament de Cultura forma part d’aquest consorci, en el qual també hi participen l'Amsterdam Innovation Motor, que ha liderat el projecte, la província de Milà, la ciutat de Berlín i les ciutats de Tampere i Nantes.
 
La interlocució s’ha vehiculat sota una plataforma d’aprenentatge de polítiques anomenada ECIA Policy Learning Platform, (ECIA PLP) que ha esdevingut l’espai de trobada entre els membres del consorci i altres agents implicats.
 
ECIA és una de les primeres mesures concretes a nivell europeu que promou les indústries creatives i el seu impacte en l'economia en general. El principal objectiu d’ECIA és defensar el paper de les indústries creatives com a catalitzador per a la innovació i el canvi estructural i proposar nous instruments de polítiques que maximitzin les contribucions innovadores de les indústries creatives a l'economia  en general a Europa. 
 
L’agenda de polítiques que recull el document, es vertebra en tres blocs, focalitzats en fomentar la col·laboració entre sectors, facilitar l’accés al finançament i donar a conèixer el valor de les indústries creatives com a motor fonamental per a la innovació i el creixement a Europa. 
 
Cadascun d’aquests blocs inclou unes recomanacions polítiques adreçades a tots aquells agents públics, legisladors i polítics que dissenyen i implementen les polítiques de suport a les indústries creatives d’àmbit local, regional,  nacional i europeu. 
 
I.                    Estimular la innovació i el creixement mitjançant la col·laboració intersectorial
 
En línia amb aquest primer bloc de recomanacions, la Direcció General de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura ha incorporat  en els darrers anys, amb la constitució de  l’Àrea de Creació, l’Àrea de Mercats i l’Àrea Digital, nous sectors com els videojocs, l’arquitectura i el disseny, alhora que reformula l’organització interna seguint un patró matricial que busca facilitar la relació entre els diferents àmbits del sector cultural. 
 
Les recomanacions polítiques són les següents:
 
1) Introduir plans de xecs d’innovació creativa.
 
En l’àmbit dels xecs d’innovació, l’ICEC, a través del Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE), té una línia de Consultoria Cultura que podria incorporar una modalitat de xec d’innovació, la primera de  les recomanacions concretes  de l’agenda ECIA.
 
2) Estimular la innovació intersectorial mitjançant reptes d’innovació públicoprivats.
 
Alguns exemples de polítiques o programes que compten amb el suport del Departament de Cultura i que suposen una col·laboració amb l’àmbit privat són: el programa GAMEBCN,  una incubadora de projectes de videojocs impulsada per Incubio, Caixa Capital Risc, l’ICEC  i Barcelona activa; el Fòrum d’Innovació i el Fòrum d’Inversió del MID - Mercat d’Idees de Disseny (Barcelona Centre de Disseny) o  el Culthunting Lab (A Portada), un laboratori cross-sectorial que acosta el sector cultural i creatiu i el sector empresarial.
 
II. Desenvolupar un millor suport empresarial i accés al finançament per a les indústries creatives
 
L’altre eix de l’agenda ECIA és desenvolupar un millor suport empresarial en “ecosistemes” regionals efectius. En aquest sentit, el Departament de Cultura està desplegant una política de clústers amb la creació del Clúster Audiovisual de Catalunya i el futur Clúster Digital. Recentment també s’ha creat la Fundació Catalunya Cultura, un nou acostament per al suport al mecenatge empresarial.
 
Les recomanacions en aquest àmbit es concreten en:
 
3) Posar a prova i revisar els serveis empresarials i els plans de finançament existents.
 
En aquesta línia, més enllà de les subvencions a fons perdut, l’ICEC compta amb  instruments com les aportacions reintegrables, implementades des de l’any 2005 i els préstecs amb l’Institut Català de Finances. Ambdós instruments de finançament il·lustren l’esforç del Departament de Cultura per a dissenyar i adaptar instruments financers a mida per a les característiques dels agents culturals.
 
4)  Suport i desenvolupament de capacitats en clústers regionals.
 
Pel que fa a aquesta recomanació, l’SDE, Servei de Desenvolupament Empresarial, cobreix tots els àmbits de la formació a empreses del sector cultural i creatiu, des d’aspectes jurídics i fiscals a gestió empresarial. En termes d’afavorir la internacionalització, s’ha creat també l’Àrea de Mercats, per tal de fomentar el B2B i l’assistència a fires. 
 
5) Permetre els esforços d’internacionalització en organitzacions de clústers i donar-hi suport.
 
6) Presentar plans de finançament nous i innovadors per donar suport a les pimes en la fase inicial.
 
Amb l’objectiu d’ampliar les possibilitats de finançament de les empreses, i obrir noves vies de finançament per a l’emprenedoria, el 2013 s’ha creat un nou instrument financer, els Préstecs Participatius Digitals, fruit d’un conveni entre l’ICEC i l’ICF, amb una dotació de 2,45 M €  per donar suport a emprenedors culturals de l’àmbit digital.
 
7) Estimular la consciència dels inversors mitjançant ecosistemes regionals efectius.
 
8) Donar suport a noves iniciatives per definir com aconseguir un millor valor de PI per a pimes creatives.
 
Seguint l’agenda ECIA, el Departament de Cultura  ha creat un Grup de Treball en propietat intel·lectual i el passat mes de gener s’ha organitzat una conferència sobre aquest tema.
 
III. Mesurar i augmentar el grau de conscienciació del veritable valor de les indústries creatives com a motor clau d’innovació i creixement
 
Les recomanacions en aquest àmbit són:
 
9) Incentivar la promoció de les indústries creatives
 
10) Determinar i mesurar els efectes i el valor d’aquest sector en l’economia global.
 
L’ICEC compta amb la Unitat d’Avaluació i Estudis, que gestiona i publica dades sobre el sector cultural i creatiu i coordina els diferents mappings dels nous sectors incorporats a la D.G de Creació i Empreses Culturals: videojocs, arquitectura i disseny.
 
Aquestes recomanacions es van presentar durant la jornada Crea! Innova! Creix!: nova agenda política per maximitzar les contribucions innovadores de les indústries creatives que el Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i en col·laboració amb l’IESE, va celebrar, el passat dimecres 25 de març i en la qual hi van assistir 76 persones de diferents entitats públiques i privades.