Avui ha tingut lloc entre les 10.00 i les 12.00 hores la prova de sirenes per alertar d’un accident químic en 37 municipis de Catalunya. S'ha fet sonar les sirenes de la xarxa d’alarmes adscrites al Pla d’Emergència Exterior del Sector Químic de Catalunya PLASEQCAT de Protecció Civil de la Generalitat.
Els municipis que han participat en el simulacre són, per demarcacions:
- Barcelona: Olesa de Montserrat, Esparreguera, Abrera, Martorell, Sant Andreu de la Barca, Castellbisbal, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, el Prat de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló, Viladecans, Granollers, Canovelles, Montornès del Vallès, Sant Celoni, Gualba, Riells i Viabrea i Barcelona.
- Tarragona: Constantí, Perafort, la Pobla de Mafumet, el Morell, el Catllar, Vilallonga del Camp, els Garidells, els Pallaresos, Tarragona, la Canonja, Vila-seca i Salou.
- Catalunya Central: Castellgalí
- Terres de l’Ebre: Flix i Tortosa
- Alt Pirineu i Aran: Les (aquesta sirena s'ha provat en mode test silenciós ja que l’empresa ha suspès la seva activitat).
La sirena situada al Morrot, a Barcelona, no ha sonat. S'està investigant les causes d'aquest mal funcionament.
El telèfon d’emergències 112 ha rebut 162 trucades relacionades amb l’exercici de sirenes d’aquest matí, el 62% (102 trucades) amb origen a Tarragona. Durant l’anterior prova, realitzada a l’octubre de l’any passat, es van rebre un 39% més de trucades que avui (266 trucades fetes a tot Catalunya i 221 amb origen a Tarragona). Respecte a la prova de fa un any, el telèfon d’emergències disminuït el nombre de trucades rebudes en un 54% (al març de 2014 es van rebre 354 trucades a tot Catalunya, 307 de les quals es van fer des de Tarragona).
Aprofitant la prova de sirenes d’aquest matí, més de 12.800 alumnes i professors de diverses escoles de Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Canovelles, Granollers, Constantí, Tarragona, Riells i Viabrea i el Morell han fet l’exercici de confinament per tal que els alumnes sàpiguen què han de fer en cas d'accident químic.
El consell principal de Protecció Civil de la Generalitat és tancar-se en un edifici, tancant portes i finestres i desconnectant la ventilació si s'alimenta des de l'exterior. El cotxe no és un lloc segur.
A més, per primera vegada, uns grans magatzems han participat en la prova de sirenes amb un simulacre de confinament organitzat conjuntament per Protecció Civil de la Generalitat i El Corte Inglés. En activar-se la sirena del Sector Químic del Llobregat, El Corte Inglés de Cornellà ha informat als clients de l’activació la sirena d’avís d’accident químic demanant a tothom que es quedés dins del centre fins a l’activació de la fi d’alerta del risc químic. Amb aquesta acció, El Corte Inglés ha estat pioner a l’hora de realitzar un Simulacre de Confinament dins l’horari comercial i amb la presència de clients dins el seu centre de Cornellà.
Durant la prova, també s’ha informat en temps real a través del compte de twitter de Protecció Civil de la Generalitat @emergenciescat de les activacions d’inici i fi d’alerta als municipis en què s’estava realitzant la prova. A més, s’ha demanat la interacció dels seguidors del compte de Twitter @emergenciescat (71.200 seguidors) sol·licitant que informessin si sentien bé la sirena des de la seva població i en quin lloc exacte es trobaven en aquell moment amb el coixinet #provasirenes. Fins a 160 tuitaires han informat des d'on escoltaven les sirenes.
A més, s’ha fet un enviament de missatges massius a través del canal de Protecció Civil de l’aplicació per a mòbil gencat.mobi/pcivil per avisar a la ciutadania subscrita a aquest canal de l’activació de la sirena de cada zona, tal com es faria en un cas d’accident químic real.
TANCAR-SE EN UN EDIFICI, LA MESURA MÉS SEGURA
En cas d’accident químic, la mesura de protecció més segura és confinar-se a l’edifici més proper i quedar-s’hi fins a la finalització de l’avís, tancant portes i finestres i apagant la ventilació, en cas que estigués engegada, per evitar l’entrada de possibles gasos tòxics. També és molt important que no es vagin a buscar els nens a l’escola o els avis al casal o residència; els responsables d’aquests centres estan formats per actuar en cas d’emergència.
Altres mesures de protecció són no utilitzar el telèfon mòbil si no és imprescindible perquè no es col·lapsin les línies.
Si ens trobem dins d’un vehicle quan sentim l’alarma d’avís, no ens hem de quedar a l’interior del vehicle perquè no és un espai estanc segur. Hem d’abandonar el cotxe i tancar-nos dins de l’edifici més proper.
També és important recordar que si us trobeu dins un edifici potser no sentireu el so de les sirenes, ja que estan pensades per avisar les persones que són a l’exterior dels edificis. En aquest cas, us podeu assabentar a través de l’aplicació per al mòbil de Protecció Civil gencat.mobi/pcivil, de les xarxes socials (@emergenciescat), dels mitjans de comunicació, etc.