Finalitza el procés de restauració i l'estudi de la Majestat romànica de Santa Maria de la Pobla de Lillet

query_builder   14 abril 2015 12:12

event_note Nota de premsa

Finalitza el procés de restauració i l'estudi de la Majestat romànica de Santa Maria de la Pobla de Lillet

  • Aquesta talla, propietat del bisbat de Solsona, és una de les poques majestats romàniques que encara es conserven a Catalunya
  • La intervenció ha consistit en una desinsectació exhaustiva, l’estudi de l’obra i un seguit de processos que en garanteixin la bona conservació
Procés d'examinació de la talla
El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura ha finalitzat els treballs de restauració i conservació de la talla romànica del Crist en majestat que es conserva a l’església de Santa Maria de la Pobla de Lillet, al Berguedà. La talla, de grans dimensions (145 x 131 cm), data del segle XII i representa la figura de Crist triomfant, clavat a la creu amb quatre claus.
 
La intervenció, iniciada a finals del 2014, s’ha dut a terme a les instal·lacions del CRBMC i ha tingut un cost d’11.870 €, dels quals el Departament de Cultura n’ha finançat el 50%.
 
Descripció historicoartística
La imatge és una talla de fusta que representa la figura de Crist triomfant, clavat a la creu amb quatre claus. A llarg dels anys ha sofert diverses transformacions, que coneixem gràcies a diverses fotografies antigues que es conserven. Se sap que la majestat es va transformar en un Crist sofrent, mitjançant la modificació de la posició dels braços i del cap.
 
Posteriorment, se li retornà la posició inicial del cap mitjançant una falca afegida a la part frontal del coll i dissimulada amb un gruix de pasta en forma de barba abarrocada.
 
Durant el període comprès entre el 1937 fins el 1939 va sortir de la Pobla i va patir una nova intervenció, producte de la qual se li va restituir la barba originària, se li van modificar els braços, van aparèixer les “abraçadores” i es va canviar la creu. L’aspecte actual de la talla correspon a una intervenció feta l’any 1942 per un artista decorador que la va acolorir.
 
Estat de conservació
El suport es trobava afectat per diverses degradacions pròpies a la naturalesa dels materials que la componen, però segurament el fet d’haver estat en diverses ocasions intervinguda per modificar-ne el seu aspecte originari és el què li ha suposat afectacions de major consideració, que arriben, fins i tot, a la mutilació d’elements originals.
 
Intervenció de conservació-restauració
La intervenció que s’ha dut a terme al CRBMC ha consistit en una desinsectació exhaustiva, l’estudi de l’obra i un seguit de processos encaminats a la conservació de la imatge.
 
En primer lloc, s’ha sotmès la talla a un tractament de desinsectació, que ha combinat l’acció curativa amb la preventiva. A part de l’aplicació, mitjançant xeringa, d’un producte desinsectant, es va tancar la peça gairebé un mes a la cambra d’anòxia del CRBMC. Mitjançant aquest sistema s’aconsegueix l’eliminació dels insectes en totes les seves fases, així com el decreixement de l’activitat de microorganismes (fongs i bacteris). A més, els seus gasos són inerts i, per tant, no produeixen alteracions físiques ni químiques a les obres d’art.
 
Una vegada desinfectat el conjunt, s’ha separat el crist de la creu per poder tractar el revers. En aquest procés, s’ha pogut observar el buidatge que presentava el revers de la túnica i diverses reparacions de caràcter estructural; la més significativa ha estat el fet de comprovar que els braços no corresponen a l’obra original.
 
D’altra banda, també s’han extret mostres per determinar, mitjançant diverses anàlisis, els materials compositius de les diverses restes pictòriques localitzades per sota de la policromia actual de l’escultura, i també s’ha dut a terme un estudi radiogràfic per conèixer l’obra a nivell intern.
 
Pel que fa a la pintura, la intervenció s’ha adreçat a fixar els aixecaments, procés que s’ha combinat amb la neteja aquosa de la brutícia superficial i l’eliminació parcial de la pàtina d’envelliment que cobria tota la superfície. A continuació, s’han eliminat diverses massilles que cobrien bona part del cap per tal de recuperar la talla original dels cabells. Finalment, la presentació final ha consistit a envernissar, matisar els blancs i unificar el to general de les carnacions.
 
 
 

2  

Imatges

Imatge del cap abans de la seva restauració

Imatge del cap abans de la seva restauració 956

La talla després de la seva restauració

La talla després de la seva restauració 2396

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined