El Dir gral de Telecomunicacions, Jordi Puigneró, en un moment de la presentació
 
·        La presentació s’ha emmarcat en una jornada de treball a la seu de la Delegació del Govern davant la UE en què ha intervingut el president del Comitè de les Regions, Markku Markkula,  que ha destacat el lideratge de Catalunya com a regió pionera en smart cities i innovació
 
·        Durant la jornada s’ha posat l’èmfasi en la necessitat d’estendre el concepte d’smart region a tot Europa i establir sinergies i ponts de col·laboració entre les regions punteres en aquest àmbit per impulsar el desplegament de polítiques smart a escala europea
 
 
El secretari d’Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Ocupació, Pere Torres, i el director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació, Jordi Puigneró, han presentat avui a Brussel·les l’estratègia smart de la Generalitat de Catalunya, smartCAT, i el seu encaix en la presidència dels 4 Motors per a Europa, en mans catalanes des del passat mes de gener.
 
La presentació s’ha emmarcat en el Workshop Smart Catalonia Strategy, una jornada de treball organitzada per la DGTSI que ha tingut lloc a la seu de la Delegació del Govern davant la Unió Europea  davant de destacats representants de la Comissió Europea i de l’entorn TIC europeu.
 
La jornada ha estat conduïda pel representant permanent del Govern davant la UE, Amadeu Altafaj, i ha posat l’èmfasi en l’aposta que les autoritats europees estan fent per estendre el concepte d’smart region a tot Europa i establir sinergies i ponts de col·laboració entre les regions punteres en aquest àmbit que permetin desplegar polítiques smart a escala europea.
 
Durant la seva intervenció, Altafaj ha dit que “en moments com aquest, amb un creixent euroescepticisme a tota la UE, caldria atresorar el compromís de Catalunya amb el procés de construcció europea i els seus valors”. En aquest sentit, Altafaj ha recordat que “portem contribuint i aportant idees innovadores des de 1986, per tal de respondre als nous reptes i compartir experiències pioneres d’èxit”.
 
smartCAT, una estratègia puntera
 
Catalunya s’està posicionant al capdavant de les regions europees en polítiques smart, ja que és la primera a comptar no ja amb línies d’actuació en aquest àmbit sinó amb tota una estratègia de país aprovada per Acord de Govern el passat mes d’octubre, l’smartCAT. Així, smartCAT transcendeix les iniciatives puntuals al territori i estén el concepte d’smart city a escala del que la Comissió Europea anomena smart region per desplegar un programa que integri i coordini les iniciatives locals i supralocals, doni suport a les empreses i impulsi iniciatives smart en clau de país.
 
L’estratègia smartCAT està totalment alineada amb l’estratègia de la Comissió Europea “Europa 2020”, i es planteja com a objectiu convertir Catalunya en una smart region de referència internacional que aprofiti l’ús de la tecnologia i la informació digital per tal d’innovar en els serveis públics, impulsar el creixement econòmic i promoure una societat més intel·ligent, sostenible i integradora.
 
En aquest sentit, el secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha assegurat que “Catalunya s'ha fixat l'objectiu d'esdevenir líder i treure el màxim potencial de les telecomunicacions amb una estratègia integradora de la tecnologia, com una forma, també, de modernitzar i planificar una  transició cap a la nova economia”. Torres ha afegit que “el Govern vol estar a l'avantguarda de l'especialització intel·ligent, amb un procés de construcció d'un nou país on la gent pot treballar i viure millor basat en sectors qualificats que s’emmarquen en una estratègia digital preparada per superar futurs i actuals obstacles”.
 
Aquesta ha estat també la idea expressada pel director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació, Jordi Puigneró, durant la seva intervenció: “cal esprémer tot el potencial de la nostra capacitat d'aportar riquesa i qualitat de vida al nostre país”, ha dit. En aquest sentit, Puigneró ha afegit que “el Govern català no vol que Catalunya i Europa es converteixin en mers consumidors de solucions tecnològiques intel·ligents procedents dels Estats Units o Àsia, sinó que siguin també els proveïdors d'aquest tipus de solucions”.
 
Volem que Catalunya sigui un territori que crea ocupació en la indústria emergent de dades”, ha dit Puigneró, que ha recordat que “sobretot, l’objectiu del Govern amb l’estratègia smartCAT és aconseguir que el ciutadà participi plenament d'aquesta nova governança de ciutats i països intel·ligents”.
 
Context europeu
 
La presentació de l’estratègia smartCAT ha donat pas a una altra de les intervencions destacades de la jornada, la del president del Comitè de les Regions, el finlandès Markku Markkula, que és, a més, un referent  internacional pel que fa a innovació i estratègies smart. Markkula ha posat Catalunya com model d’innovació a seguir: "necessitem regions pioneres i Catalunya ha demostrat que pot ser-ho i tenir un rol clau", ha dit.
 
Markkula ha parlat del paper dels diferents actors per enfortir les estratègies smart públiques, i en aquest sentit, ha dit que “l’especialització és una oportunitat per transformar l’agenda econòmica europea; es tracta d’un procés dinàmic i que evoluciona constantment en el temps per adaptar-se a un context canviant”. Markkula ha afegit: “esperem que moltes regions s’afegeixin a Catalunya i proposin estratègies transversals d’especialització. Necessitem regions i ciutats pioneres que siguin innovadores en aquest àmbit i ens permetin crear un model estable”.
 
El parlament de Markkula ha estat complementat amb la intervenció del director adjunt de la Fundació i2CAT, Artur Serra, que s’ha referit als centres tecnològics i de recerca com a aglutinadors i impulsors del talent i el coneixement que ha d’ajudar a desplegar polítiques i productes smart a Europa.
 
En la jornada també hi ha estat representat l’Ajuntament de Barcelona, que ha exposat la idoneïtat d’aprofitar l’experiència en polítiques i productes smart de la capital catalana per estendre-la i compartir-la als contextos més amplis de Catalunya i Europa.
 
Finalment, per tancar el bloc dedicat a les polítiques smart en un context europeu, ha intervingut Svetoslav Mihaylov,  representant de la Direcció General de Comunicacions, Xarxes, Continguts i Tecnologia de la Comissió Europea, que ha parlat del repte de l’smart region des de la perspectiva de la CE.
 
4 motors per a una Europa smart
 
La jornada d’avui ha servit també per contextualitzar l’estratègia smartCAT en la presidència catalana, durant aquest 2015, dels 4 Motors per a Europa, l’associació de cooperació interregional que integra els territoris de Llombardia, Baden-Württemberg, Rhône-Alpes i Catalunya i que té per objectiu incrementar les potencialitats econòmiques, culturals i socials d’aquests territoris i aportar una valuosa contribució al procés d’integració del continent europeu.
 
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), com a  eines de motor de progrés, han esdevingut, precisament, l’eix central d’aquesta presidència catalana, durant la qual s’impulsarà la connectivitat de les xarxes entre regions per tal d’enfortir les plataformes europees i establir un marc de col·laboració. Un altre dels objectius que marcaran la presidència catalana serà la innovació centrada principalment en el sector industrial i manufacturer.
 
En aquest sentit, la subdirectora general de Relacions Exteriors de la Generalitat de Catalunya, Francescca Guardiola, ha dit que “és una gran satisfacció ocupar la presidència dels 4 Motors, un model d’èxit dins la UE de territoris que treballen junts per al desenvolupament més necessari que mai”. En aquest sentit, Guardiola ha insistit que “cal reforçar la cooperació en el camp econòmic, amb la creació de plataformes de debat per fomentar propostes innovadores i mantenir líders de la UE en aquest àmbit”.
 
Aquesta visió ha estat compartida i complementada pels representants de les altres tres regions dels 4 Motors (Lombardia, Baden-Württemberg i Rhône-Alpes), que s’han mostrat interessats a aprofitar al màxim la presidència catalana i les línies que marca l’estratègia smartCAT per fer dels 4 Motos el cap de llança de les regions que han de liderar el procés cap a una Europa smart.

2  

Fitxers adjunts

El dir gral de Telecomunicacions, Jordi Puigneró, en un moment de la presentació

El dir gral de Telecomunicacions, Jordi Puigneró, en un moment de la presentació
JPG | 1822

El sec d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, en un moment de la presentació

El sec d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, en un moment de la presentació
JPG | 1026