
La vicepresidenta del Govern i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega, ha obert el I Congrés Internacional sobre Dones i Seguretat Viària. El simposi, que organitza el Servei Català de Trànsit (SCT) a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, té l’objectiu d’analitzar la mobilitat i la seguretat viària des de paràmetres de gènere i compta amb la participació d’experts d’arreu de l’Estat i de diversos països europeus.
En la primera ponència, la directora de Polítiques Públiques del Consell Europeu de Seguretat en el Transport (ETSC), Ellen Townsend, ha presentat l’Informe PIN (Road Safety Performance Index) sobre homes i dones i seguretat viària i ha destacat que el 49% d’habitants de la Unió Europea són homes però que la mortalitat d’homes en sinistre viari ascendeix fins al 76%.
La taula sobre seguretat viària relacionada amb el gènere la directora de l’Institut Català de les Dones, Núria Balada, ha destacat que “la biologia pot condicionar però no determinar”. La directora de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, Núria Aymerich, ha posat de relleu que “el valor de la seguretat té un sentit diferent en un home que en una dona”. Per la seva banda, la delegada de seguretat viària de la Fiscalia Provincial de Barcelona, Isabel López Riera, ha exposat diferents estadístiques que subratllen que els delictes de trànsit són superiors en els homes que en les dones.
El director de l’Institut de Seguretat Viària del Motociclista, Juan Carlos Toribio, ha destacat que “la dona porta en el món de la moto més de 100 anys” i que “el 38% de conductors amb permís de conduir A2 són dones".
La següent taula ha girat entorn al tema de les estratègies de prevenció de la sinistralitat on Núria Gómez, cap del Servei Territorial de Trànsit de Girona, ha explicat el model català de seguretat viària, basat en involucrar entitats públiques i privades en la millora de la mobilitat, impulsar un espai continu de seguretat viària en col·laboració amb els ajuntaments, promoure la recerca i la innovació en el camp de la seguretat viària amb la col·laboració de les universitats i, finalment, facilitar l’educació i la formació per una mobilitat segura al llarg del cicle vital”. Seguidament, Karin Genoe, presidenta de l’Institut Belga per la Seguretat Viària ha exposat les característiques de la sinistralitat belga on “Les dones se senten més responsables i mostren més respecte per les normes, mentre que els homes són menys conscients dels riscos en la conducció”. Finalment, Olga Sànchez, regidora delegada de Seguretat Ciutadana de l’ajuntament de Manresa, ha mostrat la preocupació del seu ajuntament per l’elevada sinistralitat del municipi “Per això, ha estat molt important reduir el nombre d’atropellaments, l’accidentalitat en general i la lesivitat dels ferits. Hem fet un esforç en augmentar els controls, hem fet una àmplia bateria d’accions i campanyes cercant tot tipus de complicitats”.
A la següent ponència sobre psicologia i campanyes de comunicació, Lauren Caveney, experta en recerca a Brainbox Research del Regne Unit ha destacat que les dones no es perceben a si mateixes com a conductores de risc. Tot seguit, Laura Diéguez, secretaria de Política Territorial i Barcelonès de CC.OO. de Catalunya ha indicat que quan les dones no tenen el vehicle privat com una opció han d’optar per utilitzar el transport públic i estan limitades en els seus desplaçaments fet que les perjudica a l’hora de trobar feina.
I per últim, Jacqueline Lacroix, cap d’unitat del Consell de Seguretat Viària alemany, ha dit que no cal fer campanyes específicament adreçades a les dones però que aquestes sí que representen un rol important a l’hora de transmetre missatges de seguretat viària.
Aquesta tarda el congrés continua amb una taula rodona sobre la mobilitat segura segons el gènere. Les conclusions de la jornada aniran a càrrec del director del Servei Català de Trànsit , Joan Josep Isern, després de les quals es procedirà a l’entrega de Premis a la Seguretat Viària 2015; i, finalment, la clausura anirà a càrrec del conseller d’Interior, l’Honorable Ramon Espadaler.