- “El primer que hem de fer és donar tranquil·litat a les famílies: del 8 al 12 es farà la matrícula i presentarem les al·legacions”
- “Estic convençuda que un cop el tribunal valori els al·legacions tot tornarà a la normalitat, altrament seria impensable”
- La consellera d’Ensenyament remarca que per les famílies suposaria un canvi del projecte educatiu del centre que han triat per al seus fills

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat sobre el recurs del ministeri d’Educació contra la resolució de preinscripció que “administrativament representa un disbarat, políticament representa una gran ofensa, i evidentment és l'últim intent del PP abans d'acabar la legislatura de matar el model d'immersió lingüística”. Així ho ha declarat davant dels mitjans de comunicació al Parlament, en què ha comparegut després de reunir-se amb les diferents forces polítiques favorables al model d’immersió lingüística per valorar el recurs del ministeri davant del TSJC contra la resolució de preinscripció.
La titular d’Ensenyament ha explicat que, un cop analitzat el recurs rebut ahir a la tarda, “el ministeri considera que no hem desenvolupat la Lomce i que la resolució de la preinscripció no és vàlida”. “Aquest recurs inicia el procediment judicial on es demana que el tractament del català i del castellà sigui idèntic, que el percentatge sigui del 50%-50%, no queda lloc per anglès en tot el sistema educatiu”, ha afegit.
Irene Rigau també ha exposat que, el ministeri sol·licita com a mesura cautelar garantir “a les famílies que ho demanin que com a mínim, transitòriament, fins arribar a aquest 50%, es pugui cursar el 25% del currículum, afectant a tot el grup classe o en algunes matèries amb el castellà com a llengua vehicular”. I, per a què es pugui demanar, “se’ns obliga a notificar personalment a tots els alumnes estudiants preinscrits i matriculats: 148.000 uns i 1,5 milions altres”.
Rigau ha denunciat que l’estat ha canviat les regles del joc: “Unes regles de joc canviades que pretenen, evidentment, que es distorsioni el sistema i la feina feta i s'obligui a realitzar una nova preinscripció. Imagini's què representaria per una família que apliquéssim directament i acceptéssim aquestes mesures cautelars. Ens podríem trobar amb un canvi de projecte educatiu de centre quel les famílies l'han triat pel què era, no perquè judicialment quedés afectat a través d'una decisió forana”. Aquest fet, ha afegit, contradiu tota la defensa de la tria d’escola.
Davant d’això la consellera ha volgut transmetre tranquil·litat a les famílies i als centres educatius. El Departament d'Ensenyament presentarà al·legacions abans de 10 dies: “El primer que hem de fer és donar la tranquil·litat a les famílies, del 8 al 12 es farà la matrícula. Haurem presentat aquestes al·legacions, i quan surti la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, un cop hagi valorat les nostres estimacions i al·legacions, estic convençuda que la normalitat tornarà al sistema, altrament seria impensable”.
La titular d’Ensenyament ha assegurat que el recurs del ministeri vol desestabilitzar el sistema d’immersió i d’escola catalana, perquè aquest fet “no només atempta contra la llei d’educació de Catalunya, contra el sentit comú, contra la democràcia, contra els fets -com ha dit avui al torn de control el president Mas-, sinó que a més a més ve a modificar el que ells havien previst per garantir aquest dret que anava acompanyat d’una multa de 6.000 euros per la Generalitat per plaça escolar assignada, però de moment no n’han assignat cap”.
Rigau, a pregunta dels mitjans de comunicació, ha respost: “Nosaltres hem de desenvolupar aquesta norma? Vostès han vist mai que un penjat es construeixi la forca?”, i ha acusat el ministeri de crear neguit entre les famílies catalanes i provocar “una ofensa a la llei del Parlament de Catalunya volent substituir la força del Parlament per la força els tribunals, i alhora un debilitament progressiu de la llengua catalana perquè quedi residual i no es vegi garantit el seu futur”. En el mateix sentit, la consellera ha remarcat que suposa una “falta de respecte als ensenyants de Catalunya dient-los quin percentatge han d’usar per aconseguir el ple domini de les dues llengües. Sense cap percentatge i amb professionalitat hem aconseguit el domini de les dues llengües, ha estat gràcies a la professionalitat dels ensenyants i no per l’establiment de cap mena d’aritmètica ni proporció”.
6 de maig de 2015
1