Imatge aèrea Circuit Barcelona-Catalunya de Montmeló.
 
·        El dispositiu especial es gestionarà des del Centre de Coordinació (CECOR), ubicat al Circuit de Barcelona-Catalunya amb motiu de l’esdeveniment esportiu
 
 
·        Es calcula que el Gran Premi mobilitzarà uns 194.000 aficionats, per això l’SCT i Mossos d’Esquadra estableixen mesures especials per facilitar l’accés i la posterior sortida del circuit
 
 
·        Els Mossos d’Esquadra desplegaran 480 efectius durant els dies d’aquesta prova esportiva per garantir la mobilitat i la seguretat
 
 
·        També es comptarà amb la presència dels Bombers de la Generalitat i Tècnics d’Operacions territorials de la Direcció General de Protecció Civil (DGPC)
 
 
 1. Introducció
 
 
El Servei Català de Trànsit amb col·laboració amb la Policia de la Generalitat — Mossos d’Esquadra, estableixen un dispositiu especial de trànsit i seguretat amb motiu del Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 Pirelli 2015, que se celebra els propers 8, 9 i 10 de maig al Circuit de Barcelona-Catalunya de Montmeló.
 
Aquest dispositiu es gestionarà conjuntament des del Centre de Coordinació (CECOR), ubicat al Circuit de Barcelona-Catalunya amb motiu de l’esdeveniment esportiu, amb l’objectiu de:
 
  •  Millorar la fluïdesa augmentant la capacitat viària intentant disminuir la longitud i la durada de les retencions amb la intenció de minimitzar les demores en el temps de recorregut.
  • Sobretot, garantint la seguretat viària general.
  • Assegurant la seguretat ciutadana abans, durant i després del gran premi de F1.
 
Enguany, es calcula que el Gran Premi mobilitzarà uns 194.000 aficionats durant els dies 8, 9 i 10 de maig, una xifra similar a la de l’any passat.
 
Tot fa preveure que els dies de celebració del Gran Premi siguin de gran mobilitat pel que fa a la circulació, especialment i, sobretot, diumenge, 10, quan es  preveu l’assistència d’uns 92.500 espectadors, una afluència semblant a l’any anterior.
 
 
Pel que fa al tipus de desplaçament, la previsió per diumenge és la següent:
 
 
Transport públic:
Vehicle privat:
   
Uns 28.000 aficionats en tren de rodalies Renfe
Prop de 17.000 turismes
 
Entre 7.500 assistents en 150 autocars
 
Prop de 1.000 motocicletes
 
Prop 4.500 aficionats amb el servei regulars d’autobusos de Sagalés
 
 
 
 
 
Des de l’SCT es recomana utilitzar el transport públic per desplaçar-se cap al Circuit per tal de minimitzar els problemes viaris i, en la mesura del possible, arribar a primer a hora del matí per evitar col·lapses.
 
 
 
2.  Dispositiu de l’SCT
 
L’SCT establirà un seguit de mesures especials de trànsit per facilitar l’accés i la posterior sortida del circuit en les millors condicions de fluïdesa i seguretat viària possibles. Així s’habilitaran diferents carrils addicionals tant d’entrada al recinte com de sortida, amb l’objectiu de minimitzar les afectacions viàries que es produiran sobretot diumenge tant d’entrada al circuit com en el procés de buidatge del recinte.
 
 
D’altra banda, es reforçarà la senyalització vertical informativa de rutes d’accés i de sortida. Així mateix, en els panells de missatgeria variable (PMV) ubicats a les proximitats del circuit, se senyalitzarà la direcció recomanada per accedir a les instal·lacions en funció de la intensitat de les congestions. Recordem que, com cada any, les mesures especials afectaran les vies següents: AP-7, C-35, C-17, BP-5002, BV-5003 i C-352.
 
 
Els efectius tècnics i humans de l’SCT que col·laboraran amb la gestió i el control de la mobilitat. En concret serà:
 
  • 4 tècnics de gestió de trànsit desplaçats al Circuit i 2 tècnics més per al Centre Satèl•lit Mòbil de Gestió del Trànsit al CECOR
  • 8 operadors de sala de control i tècnics de manteniment, i 1 cap de sala del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT)
  • 1 helicòpter de vigilància, informació del trànsit, seguiment de dispositius de mesures especials i inspecció viària, equipat amb càmera i sistema de captació, gravació i transmissió d’imatges
  • 9 equips de senyalització i d’abalisament amb 35 operaris
  • 16 càmeres fixes territorials instal·lades a peu de carretera 
  • Panells de missatgeria variable que aniran informant de l’evolució del trànsit
 
 
 
3. Dispositiu de Mossos d’Esquadra
 
Els dispositiu previst per Mossos d’Esquadra de la Regió Policial Metropolitana Nord (RPMN) i dels serveis centrals del cos és d’un total de 480 efectius de les següents unitats: Unitat de Seguretat Ciutadana (USC) de les diferents ABP de la RPMN, Àrea Regional de Recursos Operatius (ARRO) de la RPMN, Àrea Regional de Trànsit (ART) de la RPM, Sala de la RPMN, Àrea Regional de Policia Administrativa de la RPMN, Unitat Canina, Unitat de Subsòl, Unitat de Mitjans Aeris, TEDAX i Àrea de Seguretat en el Transport Metropolità (ASMET).
 
Els agents de Seguretat Ciutadana garantiran la seguretat a tot el recinte interior i al perímetre exterior. En les zones d’accés al circuit es comptarà amb la col·laboració de les policies locals de Granollers, Montmeló, Parets del Vallès i Montornès del Vallès. S’estableix un operatiu d’helicòpter per donar suport a la seguretat des de l’aire i agents especialitzats controlaran el subsòl.
 
A l’exterior del circuit, enfront de l’accés oest, s’instal·larà una Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC), des d’on s’atendrà a ciutadans que hagin estat víctimes d’un delicte per tal que denunciïn els fets.
 
Agents de l’Àrea de Seguretat en el Transport Metropolità (ASMET) desplegaran un operatiu de vigilància en combois, estacions de tren, punts d’arribada i sortida dels autobusos llançadores i aparcaments de vehicles de Montmeló i de les poblacions de les rodalies per evitar furts i robatoris.
 
També cal destacar que els Mossos controlaran que la venda de localitats es faci als llocs habilitats. L’àrea regional de policia administrativa vetllarà perquè la venda o revenda ambulant, que està prohibida, no es dugui a terme.
 
La celebració del Gran Premi d’Espanya de Formula 1 atrau una gran quantitat d’aficionats a l’automobilisme de competició, molts dels quals accediran en vehicle privat o en autobusos llançadores. Per aquest motiu, mossos de trànsit establiran mesures especials d’ordenació del trànsit per afavorir l’entrada i el buidatge de vehicles i assistents al recinte. D’altra banda, intensificaran els controls preventius d’alcoholèmia a la franja nocturna durant el cap de setmana a les zones properes al circuit per tal d’evitar incidències viàries.
 
 
4. Dispositiu de Bombers de la Generalitat
 
Els Bombers de la Generalitat destinaran, cada dia, un total de 17 dotacions i uns 45 efectius de bombers que cobriran la seguretat de la cursa durant el desenvolupament del Gran Premi.
 
  • A la pista: hi haurà 14 vehicles lleugers de comandament, 1 vehicle dotat amb un equip d’excarceració i 1 camió d’aigua (bomba rural pesant) per donar resposta a possibles situacions d’intervenció ràpida durant la cursa. D’altra banda, hi haurà 1 representant del cos de Bombers al Centre de Coordinació (CECOR) ubicat a les instal·lacions del Circuit de Barcelona-Catalunya.
  • A l’exterior: hi haurà 1 camió d’aigua que controlarà les zones estratègiques d’accés a les instal·lacions del Circuit per actuar en cas d’emergència.
  • A l’heliport del circuit: hi haurà dos Bombers per poder actuar en cas d’emergència a alguna aeronau.
 
Aquest dispositiu pot ser complementat, en cas d’emergència, amb el dispositiu habitual dels Bombers de la Generalitat.
 
 
 
5. Dispositiu de Protecció Civil
 
 
Dos tècnics d’Operacions Territorials de Protecció Civil de la Generalitat s’integren permanentment dissabte i diumenge al centre de coordinació de la seguretat CECOR per fer d’enllaç directe amb el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil per si hi hagués alguna emergència. Protecció Civil de la Generalitat posarà de forma preventiva en fase de prealerta el pla de Protecció Civil de Catalunya PROCICAT per anticipar la resposta operativa dels serveis d’emergència de la Generalitat de Catalunya en cas de produir-se una emergència durant aquest esdeveniment, especialment pel que fa al moment de l’anomenada  “passejada per la pista”, quan el públic pot baixar a la pista com a situació d’especial atenció i vigilància.
 
L’obertura al públic dels accessos a la pista, activitat organitzada pel Circuit per segon any al finalitzar la cursa del diumenge dia 10, l’anomenada “passejada a la pista”, implica que en un curt termini de temps, bona part del públic es mobilitzarà cap a la pista de forma ràpida desplaçant-se per escales i zones amb certa pendent i a través de portes. Aquesta “passejada a la pista” ha implicat una modificació del Pla d’Autoprotecció del Circuit (PAU) per adequar el dispositiu intern de seguretat (control d’accessos i zones de pas, entre d’altres) al nou flux de persones per portes i recorreguts no previstos en el PAU homologat al 2013. La modificació del PAU presentada pels responsables del Circuit compta en aquests moments amb el vist-i-plau de Protecció Civil de la Generalitat.
 
A més, Protecció Civil de la Generalitat coordina amb l’Ajuntament de Montmeló el dispositiu preventiu per l’assistència al públic a l’exterior de la zona del Circuit, sobretot durant el recorregut des de l’estació de ferrocarril fins al Circuit i el posterior retorn. En el dispositiu participen voluntaris de protecció civil de les associacions de Montmeló, Sant Cugat del Vallès, Parets del Vallès, Montornès del Vallès, Vacarisses i Santa Perpètua de la Mogoda. Entre els recursos que desplegaran figuren dues ambulàncies (suport vital bàsic). Protecció civil de la Generalitat facilita a l’Ajuntament de Montmeló equips de telecomunicacions d’emergència RESCAT per garantir la comunicació amb el CECAT en cas d’incident greu o emergència.
 
 
 
6.  Altres efectius
 
En aquest dispositiu de mobilitat i seguretat també hi participaran agents de les policies locals de Granollers, Montmeló, Montornès i Parets del Vallès i operaris de gestió i control d’aparcament de l’organització del Circuit distribuïts a les diferents esplanades.
 
 
 
7.  Recomanacions sobre mobilitat
 
 
VEHICLE PRIVAT
 
  • Optimitzar al màxim el nombre de places ocupades.   
  • Arribar a primer a hora del matí per evitar col·lapses. 
  • Fer cas de les indicacions dels agents, obviant els  itineraris marcats als sistemes de navegació GPS.
  • Informar-se del recorregut per accedir a l’aparcament –amb capacitat per a 25.000 vehicles– al web www.circuitcat.com. Un cop allà, s’han de seguir les instruccions dels Mossos i del personal de l’aparcament. 
  • Informar-se de l’estat del trànsit mitjançant els butlletins informatius de les ràdios, el telèfon 012, el compte de Twitter @transit, el web de l’SCT: http://transit.gencat.cat/ca i a través del portal mòbil de trànsit http://m.gencat.cat/gencat_transit/AppJava/inici.do? 
 
 
BUS (AUTOCARS SAGALÉS)
 
Reforç del transport regular d’autobusos amb rutes al Circuit des de Granollers i Barcelona. Se’n poden consultar els horaris a la pàgina web www.sagales.com.
 
 
 
RENFE (TREN)
 
Amb motiu del Gran Premi de Fórmula 1, Renfe oferirà 46.000 places addicionals en els trens de Rodalies amb parada a Montmeló. Els dies 10 i 11 de maig s’ha programat la circulació de 42 trens especials, 21 cada dia. Es pot obtenir més informació a www.renfe.com.
 
 
No obstant això, des de l’SCT es recomana utilitzar el transport públic per desplaçar-se cap al Circuit, utilitzant el tren o bé l’autobús
 
 

1  

Fitxers adjunts

Dispositiu F1 Montmeló 2015\38 Nota Dispositiu especial GP F1 2015

Dispositiu F1 Montmeló 2015\38 Nota Dispositiu especial GP F1 2015
PDF | 352