• La mostra és una petició expressa dels propis usuaris de la sanitat pública en el si del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
  • L’enquesta impulsada conjuntament amb la Fundació TicSalut pregunta sobre les consultes d’informació de salut a la xarxa i dels tràmits electrònics, entre d’altres
Salut
El Departament de Salut disposarà a partir d’ara d’una nova eina per saber quines són les necessitats de pacients i cuidadors en el camp de les noves tecnologies aplicades a la salut. Es tracta de l’enquesta "Els pacients i les TIC en la cura de la seva salut", resultat d’una petició expressa i elaborada pels propis pacients en el marc del Consell Consultiu de Pacients de Catalunya (CCPC), conjuntament amb la Fundació TicSalut.
 
L’objectiu de la mostra és identificar les necessitats dels usuaris en l’àmbit sanitari i potenciar les tecnologies que els siguin accessibles i útils. L’enquesta està formada per trenta-sis preguntes repartides en sis blocs, entre els quals destaquen els que fan referència a l’ús específic de les TIC en l’àmbit de la salut, la consulta d’informació de salut a la Xarxa, la interacció amb els professionals sanitaris i el sistema de salut, i els tràmits electrònics. L’enquesta es pot respondre en línia a través del web de Canal Salut i se’n faran públics els resultats aquest estiu.
 
Aquesta enquesta es complementarà amb el Mapa de Tendències de la Fundació TicSalut, un estudi que des del 2007 aporta una visió de l'evolució de les TIC a la xarxa de centres sanitaris i sociosanitaris públics catalans.
 
En aquest sentit, la directora general d’Ordenació i Regulació Sanitàries del Departament de Salut, Roser Vallès, subratlla que "el pacient és l’actor principal del procés assistencial i la seva visió és, doncs, molt rellevant en clau de millora de tot aquest procés". Aspectes com l’increment de l’autonomia, la decisió compartida, la informació, la formació, i la comunicació es potencien mitjançant les noves tecnologies. Per al Departament de Salut és important conèixer l’ús i les possibles noves necessitats dels pacients i cuidadors en aquest camp.
 
Una eina per assolir un model assistencial no presencial
 
Durant els darrers anys, el Departament de Salut, mitjançant el Servei Català de la Salut i en el marc del Pla de Salut 2011-2015, ha treballat per situar les TIC com a instrument de canvi per assolir el nou model assistencial, focalitzat en el ciutadà. Gràcies a l’accessibilitat i a la generalització d’ús d’Internet i de plataformes tecnològiques és possible oferir un nou model d’atenció no presencial. El model millora, en casos indicats, serveis que ja existeixen en l’atenció presencial i també en crea de nous. En aquest sentit, per exemple, els ciutadans podran aprofitar l’ús del nou model d’atenció no presencial per agilitar algunes consultes lleus o tràmits burocràtics que es poden resoldre per via telemàtica en comptes d’haver d’acudir presencialment a la consulta.
 
D’altra banda, l’enquesta s’emmarca en la celebració del Dia Mundial de les Telecomunicacions i la Societat de la Informació, una iniciativa de les Nacions Unides que es va commemorar diumenge passat dia 17 de maig per conscienciar la població mundial de les possibilitats que Internet i les altres TIC poden oferir a les societats i economies, així com per possibilitar la reducció de la fractura digital.
 
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya
 
El Consell Consultiu de Pacients de Catalunya és un òrgan assessor pioner a l’Estat que el Departament de Salut va crear l’octubre de 2012 per donar veu directa als pacients sobre les polítiques públiques de salut a Catalunya. Gairebé 300 entitats de pacients que representen més de 250.000 persones s’han adherit al Consell, una iniciativa que ha situat els usuaris al centre del sistema de salut. A més, el seu caràcter innovador, pel colideratge entre pacients i Administració, l’ha convertit en un referent en l’àmbit internacional que s’ha presentat recentment al Parlament europeu.