Currículum primària

El Govern aprova el currículum de l'educació primària que suposa un salt en l'avenç de l'aprenentatge per competències

query_builder   23 juny 2015 14:41

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el currículum de l'educació primària que suposa un salt en l'avenç de l'aprenentatge per competències

  • El currículum s’implantarà el curs escolar 2015-2016
  • Els objectius són consolidar el treball per competències per desenvolupar les capacitats personals i les habilitats socials, i desenvolupar l’acció tutorial per contribuir al seu creixement personal
  • Com a novetat s’incorpora la relació de les competències en cada una de les àrees de coneixement; preveu orientacions metodològiques i d’avaluació, s’incrementen en 175 les hores de matemàtiques i la presència de les competències digitals
  • S’ha elaborat d’acord amb les recomanacions d’Europa 2020 i s’emmarca en l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar i en el Marc per al plurilingüisme
 
 
El Consell Executiu ha aprovat el decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària, un currículum que suposa un canvi de paradigma respecte del model actual, atès que fixa, com a principal objectiu, l’aprofundiment en el model competencial per tal de garantir l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat en acabar l’etapa obligatòria.
 
Les principals novetats d’aquest nou currículum són que incorpora la relació de les competències en cada una de les àrees de coneixement, que preveu orientacions metodològiques i d’avaluació, incrementa en 175 les hores de matemàtiques i la presència de les competències digitals com a transversals en tota l’etapa.
 
La tradició pedagògica de Catalunya ha permès la transformació metodològica necessària per aquest canvi de paradigma cap a les competències bàsiques. Aquestes suposen apostar per un model pedagògic que prioritza la interrelació dels diferents coneixements que aprèn l’alumne i la seva posada en acció. Les competències presents en el currículum són les següents: comunicativa lingüística i audiovisual; matemàtica; del coneixement i la interacció amb el món físic; artística i cultural; digital; social i ciutadana; d’aprendre a aprendre; i d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.
 
El currículum d’educació primària té com a objectius consolidar el treball per competències per desenvolupar les capacitats personals i les habilitats socials, i desenvolupar l’acció tutorial per contribuir al seu creixement personal. El currículum es vincula amb l’etapa d’educació infantil i enllaça amb la de secundària per donar coherència, facilitar la continuïtat del procés educatiu i assegurar una transició adequada.
 
El Govern ja fa més de tres anys que treballa en el desenvolupament d’aquestes competències i, per això, els currículums proposats incorporen els aspectes nuclears dels documents d’identificació i desplegament de les competències bàsiques a primària elaborats entre l’any 2011 i el 2015. De moment, s’han publicat els dels àmbits lingüístic (llengua catalana i llengua castellana), matemàtic i digital, i elaborat els de llengües estrangeres en l’àmbit lingüístic i l’àmbit del coneixement del medi. Actualment s’estan desenvolupant els corresponents als àmbits d’educació física, artístic i valors socials i cívics.
 
Pel que fa a les matemàtiques, l’objectiu és que l’alumne, quan acabi l’ensenyament obligatori, sigui capaç de plantejar-se i resoldre problemes, o bé interpretar la informació i analitzar-la críticament. Ara, a banda dels coneixements -saber restar, dividir o sumar fraccions-, es demana que sàpiguen traduir un problema a una representació matemàtica, donar i comprovar la solució d’un problema d’acord amb les preguntes plantejades, i fer preguntes i generar problemes de caire competencial.
 
 
Novetats en el currículum
 
El currículum de primària incorpora com a novetats, entre d’altres, la inclusió d’orientacions metodològiques i d’avaluació per poder guiar aquest treball competencial, i una acció tutorial, tant individual com col·lectiva. Altres aspectes destacats són l’increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa i la presència de les competències digitals, que fan referència al desenvolupament de mètodes de treball eficaços i adequats en l’ús de les tecnologies digitals. La proposta també fa una especial atenció al procés de lectura i escriptura, i a la consolidació del Suport Escolar Personalitzat (SEP).
 
Pel que fa a la distribució horària, l’etapa d’educació primària consta de 5.250 hores lectives, d’aquestes, 525 hores corresponen a l’esbarjo i la resta, 4.725 hores, són les destinades a les àrees de coneixement, que es reparteixen entre sis àmbits diferents i les hores de lliure disposició que destina el centre d’acord amb el seu projecte educatiu.
 
A més, la nova norma, que manté l’organització en cicles -inicial, mitjà i superior-, s’ha realitzat tenint en compte el decret que regula l’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu que té com a finalitat assegurar expectatives d’aprenentatge a tots i cadascun dels alumnes. També preveu l’àrea educació artística en tots els cursos per afavorir les competències relacionades amb l’expressió, el sentit artístic o la creativitat.
 
Aquest currículum s’ha elaborat d’acord amb les recomanacions de l’Europa 2020 i del programa Rethinking education 2012. També té en compte els objectius de l’eix 4 de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, sobre innovació metodològica i didàctica a les aules, i els del Marc per al plurilingüisme, per garantir que l’alumnat compti amb el domini de les dues llengües oficials i el coneixement, com a mínim, d’una llengua estrangera per adquirir una sòlida competència comunicativa.
 
El Departament d’Ensenyament ha dut a terme sessions informatives a més de 4.000 professionals del món docent per informar de les novetats del nou currículums de primària. Les sessions s’han realitzat arreu de tot el territori entre els mesos de febrer i març i hi han participat professionals vinculats a l’ensenyament, principalment directors i caps d’estudis dels centres educatius, membres dels serveis educatius, com directors dels EAP –equips d'assessorament i orientació psicopedagògic– o dels CRP –centres de recursos pedagògics –, inspectors i representants dels instituts de Ciències de l’Educació de les diferents universitats catalanes.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined