- Classe de Tecnologies Creatives (CTC) és un nou i innovador programa d’aprenentatge impulsat per l’Obra Social “la Caixa” en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, dirigit a centres educatius que vulguin incorporar la tecnologia emergent a l’aula, de manera que els alumnes adquireixin bases de programació, electrònica i mecànica
- Es tracta d’un projecte que s’impartirà durant el proper curs 2015 – 2016 als 52 instituts de les comarques de Barcelona que ja el van iniciar l’any passat en la seva primera edició, i als 51 de la resta de comarques que s’hi sumen. En total seran 103 instituts i prop de 2.500 estudiants implicats en aquest projecte pioner en tot l’Estat
- Més de 100 professors han començat aquesta setmana la formació per poder impartir la classe de tecnologies creatives als seus alumnes, un programa que inclou una sèrie d’experiments teòrics i pràctics fragmentats en quatre blocs
- CTC neix del programa de Ciència en Societat de l’Obra Social “la Caixa” i es promou a través d’eduCaixa, amb l’objectiu d’apostar per l’ús de la tecnologia com a eina creativa als centres educatius
Més de 100 professors d’arreu de Catalunya assisteixen aquesta setmana a la formació de la segona edició del programa educatiu Classe de Tecnologies Creatives (CTC), que impulsa l’Obra Social “la Caixa” amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Es tracta d’un projecte d’aprenentatge col·laboratiu dissenyat per a centres que volen incorporar noves tecnologies a les seves classes de tecnologia existents. Com a programa pilot, es va incorporar l’any passat a 52 instituts de les comarques de Barcelona, arribant a uns 1.500 alumnes que, a través d’una sèrie d’experiments teòrics i pràctics van adquirir una comprensió integral sobre els fonaments de la programació, l’electrònica i la mecànica, i van produir un projecte final en forma de robot mecànic. De cara al proper curs 2015 – 2016, a part dels instituts de la primera edició que seguiran impartint el programa, s’hi sumen 51 instituts més de la resta de comarques catalanes. En total seran 103 instituts i prop de 2.500 estudiants, el doble que l’any passat, implicats en aquest projecte pioner en tot l’Estat.
Durant la impartició de les classes de tecnologies creatives, als professors se’ls hi ofereix també una capacitació mitjançant fòrums i suport en línia continuats durant el procés. En aquest sentit, una de les eines principals és el microcontrolador Arduino Uno, una plataforma de prototip fàcil d’usar i econòmica que fa l’electrònica més accessible i, per tant, fomenta la creativitat. A través d’aquest sistema els professors i estudiants amb poca o cap experiència en la matèria, poden detectar fàcilment recursos extres per complementar el seu aprenentatge.
Un nou Kit de mini experiments per viure grans experiències interactives
L’enfoc del CTC es basa en la indagació i el desenvolupament de projectes amb activitats organitzades perquè l’alumne evolucioni mentre crea, juga i aprèn amb un experiment. Els objectius específics per als alumnes són aprendre a programar, a dominar l’electrònica bàsica, a dissenyar i crear circuits simples i a desenvolupar conceptes de robòtica implementades en un objecte o espai interactiu.
El contingut es materialitza en un kit de 30 mini experiments de temàtiques que giren al voltant de les tecnologies creatives fent ús de programació i electrònica, i s’estructura en quatre blocs diferents. Un dels blocs introdueix la
placa d’Arduino amb alguns conceptes bàsics sobre tecnologia digital i la creació de petits jocs electrònics. El projecte conclou amb l’últim bloc, que convida a construir exemples molt senzills de robots mecànics a través de l’aprenentatge de tota la matèria proposada, i que s’aplicaran en el disseny d’un projecte propi que serà presentat per part dels alumnes el dia 31 de gener a CosmoCaixa en un encontre final entre tots els participants.
A més, el programa ofereix metodologies que tenen com a punts centrals la retroalimentació immediata, l’aprenentatge sobre la marxa i el fet d’aprendre ensenyant. D’aquesta manera, els estudiants experimenten, aprenen, es comprometen i produeixen un projecte final que pot enllaçar amb uns o diversos termes del sistema educatiu STEAM (Ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques).
Què és l’Arduino?
L’ensenyament de l’electrònica a les escoles sovint es veu limitada per la seva naturalesa complexa i el seu cost elevat. Per a millorar això, la majoria d’exercicis de les classes de tecnologies creatives estan relacionats amb la placa Arduino Uno; una plataforma eficaç, fàcil d’usar i econòmica en el mercat.
Es tracta un petit ordinador (sense pantalla ni teclat) que es materialitza en una placa, d’un petit sistema de processament amb el que es pot llegir informació de diferents sensors, i a través del qual es poden controlar llums, motors i molts altres actuadors. Es tracta d’un hardware lliure que fa més simple i accessible el disseny de projectes i circuits electrònics amb microcontroladors. Una placa d’Arduino és capaç de donar vida a un telèfon mòbil, un comandament a distància, consoles, portàtils i càmeres fotogràfiques.