- El Pla es desenvoluparà al llarg dels quatre anys a través d’una planificació anual d’actuacions. Enguany, primer any de desplegament, se n’han dissenyat 414
- El pressupost d’execució de totes les actuacions per al 2015 és de 668,9 milions d’euros
El Govern ha aprovat el Pla d’atenció integral a la infància i l’adolescència de Catalunya 2015-2018, un document que desplega per al proper quadrienni els objectius estratègics, les mesures i les prioritats en matèria d’infància i adolescència que recull el Pacte Nacional per a la Infància i l’Adolescència.
Aquest acord, impulsat pel Govern i subscrit per més de 70 entitats i organitzacions, col·legis professionals, grups parlamentaris, entitats municipalistes i agents socials i econòmics, està orientat a promoure polítiques integrals que tinguin en compte la perspectiva dels infants i adolescents, que permetin prioritzar les actuacions adreçades a aquests ciutadans i ciutadanes i facilitin nous espais per a la construcció del seu futur.
Per desenvolupar el contingut del Pacte, el Govern ha aprovat el Pla d’atenció integral a la infància i l’adolescència de Catalunya 2015-2018. El Pla inclou les polítiques socials en infància i adolescència que desenvoluparà en el proper quadrienni el Sistema Català de Serveis Socials de Catalunya, però, també les polítiques públiques en infància i adolescència que desenvoluparà la resta de departaments de la Generalitat. Es garanteix, d’aquesta manera, una coordinació adequada de les actuacions dutes a terme des dels diferents nivells d’intervenció, molt especialment en prevenció de les situacions de risc dels infants i adolescents.
El Pla d’atenció integral a la infància i l’adolescència 2015-2018 es desplegarà a través d’un pla anual, acompanyat d’una memòria econòmica que aprovarà el Govern i garantirà la seva aplicació. Enguany, primer any de desplegament del Pla, s’han proposat 414 actuacions per a cadascun dels 7 eixos estratègics en què s’estructura el Pla i que persegueixen aquests objectius:
Eix 1. Participació social de la infància
· Garantir l’exercici efectiu i autònom dels drets dels infants i adolescents, en especial en aquells assumptes que tenen una incidència directa en els infants i adolescents.
· Capacitar els agents socialitzadors per fer efectiu l’exercici autònom dels drets dels infants i adolescents tant a nivell individual com col·lectiu.
· Promoure la participació individual i col·lectiva dels infants i adolescents segons el seu nivell de maduresa que tingui incidència en processos de presa de decisions.
Eix 2. De la inclusió social a la qualitat de vida: igualtat d’oportunitats
· Garantir la disponibilitat, l’accés i la qualitat dels serveis bàsics per al benestar dels infants i adolescents i els recursos adequats a les famílies.
· Millorar la prevenció del risc i l’atenció als infants i adolescents en situacions de vulnerabilitat i la promoció del seu benestar.
· Millorar la dotació, la qualitat i l’articulació dels recursos i serveis adreçats a la infància i l’adolescència i llurs famílies.
Eix 3. Atenció a la infància: Salut
· Promoure la salut des d’un enfocament salutogènic mitjançant un model comunitari i social.
· Millorar els sistemes de detecció precoç en la població general per tal d’actuar de manera més efectiva en la població de risc, fent especial èmfasi en els factors de protecció.
· Millorar l’atenció dels infants i adolescents amb problemes de salut físics i/o mentals, i les seves famílies.
Eix 4. Atenció a la infància: Educació i valors
· Situar la infància i l’adolescència com a protagonistes de tota acció educativa i potenciar el seu protagonisme en el seu propi desenvolupament personal i procés d’aprenentatges.
· Incrementar l’assoliment dels objectius educatius dels infants i adolescents en l’àmbit escolar posant especial èmfasi en els i les alumnes en situació de vulnerabilitat.
· Facilitar l’accés dels infants i adolescents a la cultura, l’educació en el lleure i l’esport d’acord amb el seu desenvolupament.
Eix 5. Atenció a la infància: Família
· Promoure l'acompanyament a les famílies en la criança i educació de la primera infància i facilitar l'accés a serveis educatius assequibles i de qualitat per als infants de 0 a 3 anys.
· Garantir el dret a tot infant i adolescent en situació de desemparament a formar part d’una família que l’acompanyi en el seu desenvolupament.
· Incrementar les polítiques de suport a les famílies: universals, fomentant i enfortint l’exercici de la parentalitat positiva, i específiques, en situacions de familiars de vulnerabilitat, per remetre i prevenir el risc d’exclusió social.
· Reconèixer la funció educadora de la família en els processos socioeducatius dels seus fills i filles.
Eix 6. Mitjans de comunicació
· Potenciar l’educació mediàtica per formar infants i adolescents crítics i participatius envers els mitjans de comunicació.
· Garantir l’accés i fomentar la participació dels infants i adolescents als mitjans de comunicació.
· Promoure continguts i una representació dels infants i adolescents respectuosa amb els seus drets en els mitjans de comunicació.
Eix 7. Polítiques transversals en infància i adolescència
· Desplegar reglamentàriament i normativa la llei dels drets i les oportunitats a la infància i l’adolescència, i altres normes clau en el progrés en les polítiques d’infància i adolescència a Catalunya.
· Fer un seguiment periòdic de la situació de la infància i l’adolescència i de les mesures impulsades, i la seva avaluació.
· Promoure, conjuntament amb les institucions públiques i els agents socials, un model fonamentat en la cooperació interinstitucional i interagències.
· Fomentar el coneixement sobre la situació dels infants i els adolescents, com a base de les polítiques d’infància.
El Pla també incorpora una avaluació de la situació de partida respecte els serveis i les actuacions existents i les necessitats i la demanda real i estimada, i una concreció territorial amb plena participació dels ens locals. El pressupost destinat aquest 2015 per desenvolupar les més de 400 actuacions previstes al Pla és de 668,9 milions d’euros.
Per tal d’ajustar permanentment el Pla a les necessitats de la infància i l’adolescència, s’ha optat per fer un seguiment dinàmic i flexible que permeti la seva actualització anual. Finalment, la coordinació i avaluació de l’execució de les actuacions incloses en el Pla a la Comissió Tècnica de la Taula Nacional de la Infància de Catalunya.