La vicepresidenta també ha parlat dels traumes infantils i ha insistit en la necessitat de continuar treballant en l’àmbit de la prevenció. “La prevenció és actualment un repte perquè implica millorar la detecció i la rapidesa en les intervencions i, això, requereix voluntat política, sensibilització social i coordinació i treball en xarxa”, ha dit Munté.
La jornada “La vida i els seus esdeveniments traumàtics” es celebrarà al llarg de tot el dia al Caixaforum. La trobada, on participen professionals de la psiquiatria, la psicologia i l’antropologia, es tancarà a les 19.30 hores amb la intervenció de la directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, Mercè Santmartí.
Nou model d’intervenció socieducativa
Santmartí centrarà la seva intervenció en l’atenció a la infància i la proposta de nou model d’intervenció socioeducativa per a la infància en risc que ja s’està aplicant en fase pilot i que s’espera que a principis de l’any vinent es pugui implementar definitivament. Aquest model centra els seus esforços no només en els infants, sinó també en les famílies per capacitar-les i ajudar-les a remetre la situació en risc.
El nou model d’intervenció per a infants en risc promou la capacitació en competències parentals de les famílies i reforça les xarxes de suport social i familiar per a mantenir la seva vinculació amb l’entorn sociofamiliar. El tractament adreçat a la família i als seus membres està orientat a l’abordatge de les crisis familiars i els conflictes intergeneracionals i intrageneracionals i sociofamiliar, així com a la restauració de les disfuncionalitats familiars que han motivat la derivació de l’infant al servei.
També introdueix criteris per a la intervenció diferenciada amb tres nivells d’intensitat del risc de protecció, així com mesures específiques segons l’edat dels menors. Així, per exemple, en el cas del d’adolescents de 16 a 18 anys en situació de risc, es preveu un acompanyament socioeducatiu específic i adequat a les característiques pròpies d’aquesta franja d’edat per tal que puguin assolir progressivament la capacitat per gestionar les seves responsabilitats personals i socials i assoleixin una millor preparació per a la vida adulta.
El model d’intervenció aprofundeix en la millora de la coordinació entre els diferents serveis que atenen el nucli familiar per tal de garantir la unitat d’acció i es fixa en la necessitat d’adaptar-se a cada territori.