- La conselleria i el gremi compartiran línies estratègiques en matèria de llengües i les metodologies que se’n deriven
El Departament d'Ensenyament i el Gremi d’Editors de Catalunya han signat avui un acord de col·laboració per impulsar el plurilingüisme en l’àmbit dels ensenyaments obligatoris. Per part d’Ensenyament, ha signat l'acord el Secretari de Polítiques Educatives del departament, Joan Mateo, i per part del Gremi d’Editors, ho ha fet el seu president, Patrici Tixis.
L’acord té com a base el nivells de competència definits al Marc Europeu Comú de Referència, i que estableix un bon nivell d’aprenentatge d’una llengua estrangera i la introducció d’una segona llengua estrangera. L'acord de col·laboració té com a principal objectiu establir les estratègies i les orientacions que permetin promoure el coneixement de les llengües estrangeres, i que es concretarà amb la creació d’un grup de treball conjunt format per especialistes del Departament d'Ensenyament i de les diferents editorials.
D’aquesta manera, es podran compartir les línies estratègiques d’Ensenyament amb el sector editorial en matèria de plurilingüisme i de les implicacions metodològiques que se’n deriven. A més, es treballarà per consensuar els criteris sobre l’ús de les llengües en els materials didàctics de les diferents àrees dels currículums dels ensenyaments obligatoris. La comissió aprofundirà en l’enfocament competencial dels continguts curriculars i es reflectirà en els materials didàctics destinats als centres educatius. Així, es proposaran materials complementaris que permetin treballar en diferents llengües aspectes curriculars de caràcter transversal, i en diferents formats.
L'acord entre Ensenyament i Gremi d’Editors tindrà una durada de tres anys. Amb aquest acord, el departament fa un pas més endavant en un dels objectius de l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar, que estableix les prioritats educatives per a millorar la competència dels alumnes en llengües estrangeres, a partir del nou model d’ensenyament plurilingüe.
El Departament d'Ensenyament desenvolupa un model propi d’educació plurilingüe en el qual el tractament integrat de les llengües n’és un element fonamental. Aquest model propi suposa la integració de la llengua i identitat pròpia amb les diferents aportacions culturals i lingüístiques. El departament i el gremi comparteixen objectius com ara la millora de l’assoliment de les competències dels alumnes i el desenvolupament dels perfils professionals docents d’acord amb els expectatives de la societat catalana envers l’educació.
21 de setembre de 2015
1