El Govern ha publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) la resolució que estableix el contingut i les especificitats dels programes d’esport escolar de la Generalitat de Catalunya per als curs 2015-2016 i 2016-2017, d’acord amb el Pla estratègic d’esport escolar de Catalunya 2013-2020. Les principals novetats se centren en un nou sistema de puntuació i classificació en els Jocs Esportius Escolars de Catalunya (JEEC) per promoure els valors educatius de l’esport.
sge
Curs de dinamitzadors del Pla Català d'Esport a l'Escola
Després de l’experiència pilot duta a terme per alguns Consells Esportius catalans durant la temporada passada, en el present curs, i amb l’objectiu de premiar les accions positives de l’esport i el joc net en totes les jornades, activitats o competicions que formin part dels JEEC, tant per als esports individuals com per als esports d’equip, caldrà utilitzar un dels tres sistemes de puntuació i classificació previstos.
 
En primer lloc, s’estableix un sistema preliminar (només per al curs escolar 2015-2016), que atorga reconeixements visibles a les accions de joc net i valors, ja sigui en el desenvolupament de la competició esportiva, mitjançant les targetes verdes, o bé en els actes de cloenda o repartiment de premis, mitjançant els premis al joc net i als valors. Aquesta modalitat no suposa la confecció de cap sistema de puntuació o classificació.
 
En segon lloc, es podrà optar per un sistema paral·lel, que inclou dues puntuacions en una mateixa competició esportiva: una puntuació esportiva, atenent al resultat de la competició (gols, marca, puntuació, etc.) i una puntuació de valors, atenent a uns paràmetres fixats a l’inici de curs, que contemplin com a mínim el recompte de targetes verdes atorgades en funció dels valors educatius i cívics de l’esport que es determinin.
 
Per últim, cada Consell Esportiu podrà triar per un sistema integrat, pel qual el resultat de la competició i/o la classificació consta d’una única puntuació, que és el resultat de la suma de diversos paràmetres prefixats, entre els quals hi haurà com a mínim un paràmetre de valors.
 
Aquesta tercera proposta suposa el pas més significatiu per a l’educació en valors mitjançant l’esport, ja que la fita d’aconseguir més punts que l’adversari no és l’únic condicionant per guanyar; els valors i els comportaments cívics també compten. Per això, és clau la participació en el procés de valoració del màxim nombre els agents que participen en la competició: esportistes, famílies, dinamitzadors, tutors de joc, àrbitres, jutges, tècnics esportius, tutors de grada, etc. En aquest sentit, també cal ressaltar el nou rol pedagògic que es vol donar a la figura de l’àrbitre, anomenant-lo “tutor de joc”. La seva funció inclouria, per exemple, l’explicació didàctica del reglament i el foment del joc net i cooperatiu entre els jugadors dels diferents equips participants.
 
Aquesta fórmula de puntuació és fruit de la bona sintonia entre la Secretaria General de l’Esport i la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC) en l’objectiu de promoure conjuntament el model d’esport en edat escolar, basat en els valors educatius de l’esport, en el foment dels hàbits saludables i en la introducció progressiva d’una oferta poliesportiva destinada a les etapes d’iniciació esportiva.
 
D’altra banda, aquesta aposta del Govern encaixa amb una de les conclusions resultants del II Congrés de l’Esport Català, celebrat el juliol passat, en què els integrants de la comissió de formació i educació van reclamar utilitzar la competició esportiva com a eina educativa i no com a finalitat, realitzant accions de reconeixement i foment dels valors, tenint en compte aquests últims en els sistemes de puntuació.
 

1  

Imatges

Fotografia d'una activitat del curs de dinamitzadors del Pla Català d'Esport a l'Escola, celebrat a Tarragona l'estiu passat

Fotografia d'una activitat del curs de dinamitzadors del Pla Català d'Esport a l'Escola, celebrat a Tarragona l'estiu passat 1282