- L’Agència està duent a terme des de fa setmanes una campanya inspectora de control de serveis financers. En el marc de la campanya, entre juliol i agost, l’ACC ha enviat requeriments a 28 entitats financeres per tal que aportin documentació i facilitin informació dels préstecs i crèdits hipotecaris referenciats a l’IRPH, signats en oficines ubicades a Catalunya. Ara, el Servei d’Inspecció de l’ACC està analitzant la documentació per comprovar que no s’apliquen clàusules abusives
- Des del passat mes de juny, l’Agència Catalana del Consum s’ha reunit en diverses ocasions amb representants de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca per abordar la problemàtica dels afectats per pràctiques abusives en els contractes de préstecs i crèdits hipotecaris referenciats a l’Índex IRPH. També s’ha reunit amb representats de les entitats financeres
- L’ACC està informant als afectats per aquesta problemàtica —a través de les Oficines Municipals i Comarcals de Consumidors, del 012 i del seu web—, que poden presentar les seves reclamacions davant l’Agència, que intentarà donar resposta als casos, via mediació amb les entitats financeres
L’Agència Catalana de Consum (ACC) està duent a terme en les darreres setmanes una campanya de control de serveis financers. En el marc d’aquesta campanya inspectora, l’ACC està controlant l’aplicació de clàusules que fan referència a l’Índex IRPH en els contractes de crèdits i préstecs hipotecaris, amb l’objectiu de garantir la protecció dels consumidors a Catalunya.
En aquest context, entre juliol i agost, l’ACC ha dut a terme la primera fase d’aquesta campanya, amb l’enviament de requeriments a 28 entitats financeres per tal que aportin documentació i facilitin informació relativa als contractes de crèdits i préstecs hipotecaris referenciats a l’IRPH signats en oficines ubicades a Catalunya. Entre la documentació requerida, les entitats han d’informar del total de contractes signats que apliquen IRPH, i aportar cinc models de contractes, amb clausulats diferents, signats amb clients de l’entitat. Així mateix, se’ls demana que aportin publicitat i altra informació precontractual dels seus productes hipotecaris referenciants a l’IRPH, i detallar quines mesures ha pres l’entitat per substituir l’IRPH per un altre índex, indicant els canals utilitzats per a comunicar-ho al client, i els models de comunicació utilitzats per informar els clients d’aquesta substitució.
La Inspecció de serveis de l’ACC està ara analitzant la documentació aportada per les entitats, per tal de comprovar que compleixen amb els requisits legals de transparència i no inclouen clàusules abusives. En casos que es detectin pràctiques contràries a la normativa catalana en matèria de consum, s’incoaran expedients sancionadors.
A banda de la campanya en marxa, l’Agència Catalana del Consum (ACC) està impulsant altres accions per tal de defensar els drets dels afectats per la contracció de crèdits i préstecs referenciants a l’IRPH. El passat mes de juny, l’ACC va reunir-se amb representants de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Barcelona, Terrassa i Sant Cugat, i amb els Síndics de Terrassa i Sant Cugat, una primera trobada on afectats van exposar els seus posicionaments. A partir d’aquesta primera reunió, s’està en contacte permanent amb representants de la PAH, en coordinació amb diputats del Parlament de Catalunya, per tal d’informar-los de les accions que s’estan duent des de l’Agència. Així mateix, l’ACC s’ha reunit amb representants de les entitats financeres amb l’objectiu de conèixer el seu posicionament i propostes de solució.
Paral·lelament, l’ACC està informant als afectats per aquesta problemàtica —a través del web, de l’ACC, de les Oficines Municipals i Comarcals del Consum (OMICs i OCICs) i del 012— de la possibilitat de presentar una reclamació directament a l’Agència, que intentarà donar solució mitjançant la mediació amb les entitats financeres. A través dels canals indicats s’informa als consumidors afectats de com poder presentar les seves reclamacions, oferint-los una via gratuïta i alternativa a la via judicial, per intentar trobar solució al seu cas mitjançant la mediació de consum.