La iniciativa s’emmarca dins del Pla de protecció internacional a Catalunya i el Comitè per a l'Acollida de les Persones Refugiades activat arran de la crisi humanitària al Mediterrani
L’objectiu és formar als professionals d’ens locals, de la Generalitat i d’entitats socials per dotar-los de coneixements, eines i recursos a l’abast davant l’arribada de refugiats
El Departament de Benestar Social i Família, per mitjà de la Direcció General per a la Immigració, ha planificat cinc jornades arreu del país durant el mes de novembre sobre el dret d’asil a Catalunya. L’objectiu de la iniciativa, en col·laboració amb la Xarxa Asil.cat i el Consell de l’Advocacia Catalana, és formar als professionals d’ens locals, de la Generalitat i d’entitats socials que treballen en l’àmbit de la protecció internacional o tenen previst fer-ho.
Es tracta de dotar de coneixements, eines i recursos als assistents perquè puguin atendre els sol·licitants d’asil, detectar les seves necessitats i determinar els drets als que puguin tenir accés. Així mateix, s’explicarà la tasca que s’està duent a terme des del Comitè per a l'Acollida de les Persones Refugiades que lidera el Departament de Benestar Social i Família a través de sis grups de treball: sensibilització i educació per al desenvolupament, inventari de recursos, acolliment, salut, ocupació-ocupabilitat i infància.
Les sessions compten amb una intervenció a càrrec de la subcomissió d’Estrangeria del Consell de l’Advocacia Catalana sobre els procediments de protecció internacional, les actuacions i responsabilitats dels torns d’ofici i el seu paper clau en la detecció dels casos d’asil. Per la seva banda, un representant de la Xarxa Asil.Cat, que agrupa les principals entitats del sector a Catalunya, s’encarrega d’explicar les nocions més importants d’aquesta figura jurídica, les claus per a la seva identificació i aporta documentació i recursos d’interès.
La primera jornada tindrà lloc aquest divendres 13 de novembre a la sala d’actes de la Direcció General per a la Immigració (carrer Calàbria, 147) amb les intervencions del coordinador del Comitè per a l'Acollida de les Persones Refugiades, Àngel Miret; i el director general per a la Immigració, Xavier Bosch; entre d’altres. També es preveuen sessions a Girona (17 de novembre), Tarragona (20 de novembre), Manresa (24 de novembre) i Lleida (27 de novembre).
Les jornades formatives s’emmarquen dins del Pla de protecció internacional a Catalunya que el Govern va aprovar el 28 de gener de 2014 i el Comitè per a l'Acollida de les Persones Refugiades activat aquest 2015 arran de la crisi humanitària al Mediterrani.
La protecció internacional és un fet social amb incidència a Catalunya. El 2014 es van registrar 786 sol·licituds d’asil, un nombre que enguany s’ha incrementat de manera significativa. Es tracta de persones que busquen protecció davant el temor fonamentat a ser perseguides al seu país d’origen o de residència habitual per motius de raça, religió, nacionalitat, opinions polítiques, pertinença a determinats grups socials, gènere o orientació sexual.