
· L’aplicació mòbil My112 del telèfon d’emergències 112 és una bona eina per als excursionistes, boletaires i visitants del Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet
El Telèfon d’emergències 112 de Catalunya, que gestiona el CAT112 del Departament d’Interior, i el Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet, amb la col·laboració del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, han acordat difondre l’app My112 del CAT112 entre els excursionistes, boletaires i visitants del Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet perquè la coneguin, la instal·lin en els seus telèfons mòbils i la utilitzin en cas que necessitin els serveis d’emergència.
La presentació de l’aplicació ha anat a càrrec del secretari general d’Interior, Cèsar Puig, del director del CAT112, Federic Adan, del president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà, Josep Pijoan, i del tècnic del Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet, Xavier Buqueras.
El secretari general ha destacat “l’especial dedicació i impuls que el Departament d’Interior dóna al telèfon CAT112”, que juntament amb “els cossos d’emergències ens ajuden a donar una millor resposta a les emergències”. Amb tot, ha recordat que en el medi natural, cal que cada ciutadà prengui mesures d’autoprotecció bàsiques. “El MY112 és una eina molt bona que ens ajuda a actuar amb més eficàcia i rapidesa”, ha afegit.
Per la seva banda el director del CAT112, Federic Adan, ha destacat la preocupació del Departament d’Interior “per estar a prop de les administracions locals, com els Consells Comarcals” i ha destacat l’APP MY112 com una “alternativa útil fàcil a la trucada convencional que ens permet guanyar temps a l’hora de respondre a les emergències”.
El CAT112 proporcionarà al Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet uns díptics informatius sobre l’app que inclouen el codi QR d’identificació per descarregar-se l’aplicació. Es díptics es distribuiran als punts d’informació i també s’entregarà amb els carnets de boletaire.
A la presentació hi ha assistit també l’alcaldessa de Passanant i Belltall, Maria Carme Amenós, l’alcalde de Sarral, Josep Amill, el subdirector del CAT112, Andreu Alfonso, el sergent cap del Parc de Bombers de Montblanc, Lluís Navarrete, i el sotsinspector cap de la Comissaria de Districte de Montblanc dels Mossos d’Esquadra, Oriol Pellissa.
Una app gratuïta que permet als operadors del CAT112 saber des d’on es truca
L’app My112 és gratuïta i serveix per avisar els serveis d’emergències de la Generalitat de forma ràpida i efectiva, ja que l’operador del telèfon d’emergències 112 de Catalunya, paral·lelament a rebre la trucada, rep la posició en el mapa de la persona que truca de forma precisa si hi ha cobertura de dades, i en facilita la localització als cossos d’emergències que calgui activar (Bombers, Mossos, SEM, Agents Rurals, etc.).
En el cas que el ciutadà que vulgui trucar no disposi allà on es troba de connectivitat de dades, podrà consultar fàcilment les seves coordenades a la pantalla del telèfon i indicar-les a l’operador del CAT112.
L’app My112 està disponible en versió per a Android i iOS, i fins ara l’han descarregada a Catalunya 39.361 persones en la versió estàndard i 1.275 en la versió accessible per a gent gran. A més, també es pot utilitzar a les comunitats de Madrid, Castella i Lleó, Cantàbria i les Illes Balears.
L’aplicació també té una versió accessible per a gent gran, més intuïtiva i amb caràcters més grans.
Cal recordar que es pot trucar al telèfon 112 des de qualsevol mòbil sempre que hi hagi cobertura mòbil, encara que sigui d’una operadora telefònica diferent de la que tenim contractada, però que si no hi ha cap mena de cobertura mòbil a la zona on ens trobem, no podrem trucar al telèfon d’emergències 112.
Carnet de boletaire
Tot i que l’app funciona en qualsevol lloc on hi hagi cobertura de dades, es vol potenciar la seva difusió en entorns rurals. A banda dels excursionistes, un dels grups en què es vol fer un èmfasi especial a l’hora de potenciar el coneixement i l’ús, quan sigui necessari, de l’app és el dels boletaires. El Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet regula en una prova pilot la recollida de bolets mitjançant autoritzacions sota un preu públic assequible.
Durant el 2015, s’han expedit fins ara 954 carnets (autoritzacions) de boletaire, tant per a veïns dels municipis inclosos al Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet (Vimbodí i Poblet, l’Espluga de Francolí, Montblanc i Prades), com per a veïns d’altres contrades.
Les autoritzacions de recol·lecció de bolets s’expedeixen en diferents punts: l’Oficina de Gestió del Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet (PNIN); el punt d’informació del Paratge Natural d'Interès Nacional de Poblet; l’Oficina Comarcal d’Agricultura de Montblanc; els Serveis Territorials del Departament d’Agricultura a Tarragona; l’Oficina de Turisme del monestir de Poblet (que depèn del Consell Comarcal); l’Oficina de Turisme de Montblanc (que depèn de l’Ajuntament de Montblanc), i els ajuntaments de Vimbodí i Poblet, l’Espluga de Francolí, Montblanc i Prades.
En tots aquests punts es facilitarà als ciutadans els díptics del CAT112.
El CAT112 i el Paratge Natural d’Interès Nacional de Poblet demanen als boletaires que tinguin en compte els consells dels Bombers de la Generalitat:
• Planifiqueu bé l'excursió.
• No hi aneu sols.
• Tingueu en compte l'estat del temps. Si el pronòstic no és bo, no hi aneu.
• Aneu al bosc amb roba de colors vius perquè facilita la localització en cas de pèrdua.
• Porteu una mica de menjar.
• Heu de conèixer la zona on buscareu els bolets i també les vies d'accés. Preneu punts de referència per orientar-vos.
• No esgoteu el temps de l'activitat perquè no hagueu de marxar quan fosquegi.
• En cas d'emergència, truqueu al telèfon gratuït 112 i no us mogueu del lloc.
• El telèfon mòbil és el mitjà que us ha de servir per trucar en cas d’emergència al telèfon 112. Us recomanem l’ús de mapes i sistemes tecnològics (telèfon, GPS, aplicacions), que us poden ajudar a orientar-vos en cas de pèrdua.
• Tingueu molta cura a identificar els bolets, per evitar una intoxicació.
Prop de 2.700 trucades l’any al CAT112 des de la Conca de Barberà
L’any 2014 es van fer 2.718 trucades al telèfon d’emergències 112, només un 0,75 més que l’any 2013 (2.700 trucades). La majoria d’aquestes trucades van ser per demanar assistència sanitària, 928 (34,1%) davant les 842 de l’any 2013; 733 per motius de trànsit (27%) davant les 768 del 2013; 552 per motius de seguretat (20,3%) davant les 620 del 2013, i per incendis 272 trucades (10%) davant les 233 del 2013.
Un 34,5% de les trucades al 112 l’any 2014 des de la Conca de Barberà es van fer des de Montblanc (938 trucades davant 1.009 durant el 2013); 451 avisos es van rebre des de l’Espluga de Francolí (16,6%) davant 331 avisos durant el 2013, i 206 trucades es van fer des de Vimbodí i Poblet (7,6%) davant 190 trucades durant el 2013.
Enguany, en el primer semestre, s’han fet 1.302 trucades al telèfon d’emergències 112, un 0,8% menys que el mateix període del 2014 (1.313 trucades). La majoria d’aquestes trucades han estat per demanar assistència sanitària: 420 (32,3%) i 450 l’any 2014; 337 per motius de trànsit (25,9%) i 323 trucades durant el mateix període del 2014; 281 per motius de seguretat (21,6%) mentre que van ser 272 trucades durant el mateix període del 2014, i per incendis 110 trucades (8,4%) en comparació a les 165 trucades fetes en el mateix període del 2014.
Un 33,8% de les trucades al 112 durant el primer semestre de l’any 2015 des de la Conca de Barberà s’han fet des de Montblanc (441 trucades i 490 durant el mateix període del 2014); 218 avisos s’han rebut des de l’Espluga de Francolí (16,7%) i 239 avisos en el mateix període del 2014, i 98 trucades des de Vimbodí i Poblet (7,5%), mentre que van ser 83 l’any anterior.
2