La Prova d’Aptitud Personal (PAP) per accedir als graus universitaris de mestre en educació infantil i primària s’ampliarà i, a partir del curs 2017-2018, els estudiants de Batxillerat i de Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) hauran de superar exercicis escrits que avaluaran les competències en comunicació i lògico-matemàtica, així com la capacitat de reflexió i raonament crític.
La PAP es va implementar el curs 2014-2015 en el marc del Programa de millora i innovació en al formació de mestres (MIF) que les universitats impulsen amb el suport del Govern per avançar en l’atracció de l’estudiantat excel·lent per cursar els graus de mestre. Fins ara la PAP, únicament avaluava la llengua catalana i castellana i requeria una mitjana de 5, amb una nota mínima de 4 en cadascuna de les dues proves.
L’objectiu de la nova PAP serà valorar “els coneixement, les habilitats i les competències que es consideren imprescindibles per accedir a aquests estudis i poder desenvolupar amb èxit les activitats formatives corresponents”, explica Miquel Martínez, coordinador del Programa MIF.
Concretament, l’apartat de competència comunicativa avaluarà la compressió lectora i la capacitat de síntesi de documents sobre temes d’interès general. Així mateix, també determinarà l’expressió escrita de l’alumne i un domini suficient de l’ús de la llengua.
En el cas de la competència lògico-matemàtica, l’estudiant haurà de resoldre sense calculadora exercicis, problemes i situacions d’aplicació. Es tindrà en compte tant el procés de resolució com la resposta.
Pel que fa a la prova corresponent a la capacitat de reflexió i raonament crític, s’avaluarà la capacitat d’aplicar el pensament cientificotècnic i els coneixement generals per interpretar la informació i prendre decisions.
Martínez ha destacat que en els tres àmbit la nova PAP “és una prova de suficiència i transversal que no avalua continguts i coneixements” ja que el que pretén “és atreure candidats amb òptimes condicions per començar els estudis de mestre”.
La nova PAP continuarà sent comuna a totes les universitats de Catalunya que ofereixen graus en educació però, en canvi, tindrà una única convocatòria al juny, que coincidirà amb la celebració de les proves d’accés a la universitat (PAU). Només de manera excepcional, es realitzarà al setembre. La prova va en la línia del que es fa en països europeus referents en formació de mestres.
Tot i que encara s’estan treballant els continguts i els criteris de realització i avaluació de la nova PAP, sí s’ha determinat que anualment es publicarà el calendari i les condicions per la preinscripció i al realització dels exàmens per garantir els principis d’igualtat, mèrit i capacitat que regeixen les PAU.
L’ampliació de la PAP per als graus en educació infantil i primària es va acordar a principis de novembre d’enguany en el marc de la Comissió d’Accés i Afers Estudiantils del Consell Interuniversitari de Catalunya.
Augment de la nota d’accés
La posada en marxa de la PAP s’ha traduït en l’augment de la nota de tall per accedir als grau de mestre. La mesura s’inclou en el programa MIF, en el que participen conjuntament les facultats d’Educació de les universitats públiques i privades per a la millora del sistema educatiu català.
Així mateix, ha posat en marxa el doble grau d’educació infantil i primària, i la concessió d’ajuts de recerca i perquè professors universitaris de magisteri facin estades en prestigioses facultats d’educació internacionals. Aquesta última iniciativa incideix especialment “en poder estudiar els models de pràctiques com a factor fonamental de la formació dels futurs mestres”, subratlla Martínez.
La finalitat del programa és contribuir a la qualitat del sistema educatiu català a través de tres eixos: atreure els millors estudiants als graus de mestre, millorar el model formatiu, i adequar les condicions d’accés a la funció docent d’acord als objectius de país en l’àmbit de l’ensenyament.
El Programa MIF que aplega totes les universitats catalanes que ofereixen estudis de mestre, està finançat per la Secretari d’Universitats i Recerca i compta amb la participació del Departament d’Ensenyament.




