· Les associacions Barcelona Medical Agency i Barcelona Centre Mèdic s’han adherit a aquesta nova marca de promoció turística.
· El turisme mèdic és un producte amb molt potencial a Barcelona i a Catalunya on, cada any, són atesos prop de 20.000 pacients estrangers.
· El turisme mèdic és un producte amb molt potencial a Barcelona i a Catalunya on, cada any, són atesos prop de 20.000 pacients estrangers.
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el president del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, han presentat avui la marca “Barcelona Medical Destination” per promocionar Barcelona i Catalunya com a destinacions d’excel·lència en turisme mèdic i de salut. L’acte ha comptat amb la presència del conseller de salut, Boi Ruiz, i dels presidents de les associacions Barcelona Medical Agency (BMA), Jaume Raventós, i Barcelona Centre Mèdic (BCM), Jordi Prats, entitats que s’han adherit a aquesta nova marca.
“Barcelona Medical Destination” és la primera marca de promoció conjunta que posen en marxa la Generalitat i Turisme de Barcelona. L’objectiu és la promoció de Barcelona i de Catalunya com a destinacions de turisme mèdic d’alt valor afegit a escala internacional per incrementar el seu posicionament als principals mercats emissors i consolidar el flux creixent de pacients cap els centres mèdics catalans.
Durant la presentació, el conseller Puig ha explicat que “aquesta iniciativa és una mostra més de la suma d’esforços que s’està fent per projectar internacionalment i posicionar Barcelona i Catalunya al món i d’aquesta manera crear riquesa i, en aquesta línia, la bona cooperació entre el sector públic i privat permetran que Barcelona i Catalunya estiguin en la primera divisió mundial del turisme mèdic”. També ha volgut recordar que un projecte com aquest “ha estat possible perquè hi ha talent, perquè hi ha centres d’excel·lència i perquè tenim una vocació turística que ens ha permès passar del turisme de sol a i platja al turisme d’especialització intel·ligent”.
Per la seva banda, el conseller Boi Ruiz ha destacat que “a Catalunya tenim excel·lents professionals i volem que Barcelona i Catalunya siguin la ‘Mayo Clínic’ d’Europa” i ha afegit que “aquest ha estat un procés llarg perquè s’ha entès que no és un projecte sanitari sinó un projecte de país i de ciutat”.
La Generalitat i Turisme de Barcelona valoren especialment la importància estratègica d’aquest tipus de turisme, que arriba al marge d’estacionalitats i que aporta un volum d’ingressos entre tres i quatre vegades superior a la mitjana del turisme. Catalunya rep cada any prop de 20.000 estrangers que vénen per seguir un tractament mèdic o sotmetre’s a una intervenció quirúrgica.
En aquest sentit, durant la seva intervenció Joan Gaspart ha declarat que “el tren del turisme no s’atura ni s’aturarà mai” i ha volgut subratllar que “un dels principals beneficiaris d’aquest programa seran els mateixos barcelonins”.
En la mateixa línia s’ha expressat el Dr. Eduard Gratacós, que ha intervingut en representació de la classe mèdica, en dir que “el turisme mèdic genera un nivell d’excel·lència que beneficiarà als ciutadans de Catalunya” i ha afegit que “el nivell mèdic és molt bo a casa nostra, vénen metges de tot el món a formar-se a Barcelona”.
“Barcelona Medical Destination” comptarà amb dues plataformes de gestió de la marca. Per una banda, el Consell General, constituït a mode d’Assemblea pels membres de la marca, al qual s’hi convidaran altres entitats públiques i privades vinculades amb el turisme mèdic, i per l’altra, el Comitè Executiu, format per vuit persones, dues per cada un dels quatre membres constituents de la marca.
Turisme mèdic, una oportunitat a Catalunya
Barcelona i Catalunya ofereixen una atenció mèdica de qualitat que atrau nombrosos visitants estrangers, a la qual cal sumar una oferta turística, de serveis i d’infraestructures de primer ordre. L’alt nivell de la investigació mèdica i de l’atenció hospitalària han fet que el turisme mèdic formi part de l’estratègia de promoció de l’Agència Catalana de Turisme i de Turisme de Barcelona, especialment en mercats de demanda amb més potencial com ara l’americà, el rus i el de l’Orient Mitjà.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i experts independents reconeixen el sistema sanitari català com un dels millors del món i, precisament, el turisme mèdic és un dels factors que ajuda a retenir el talent mèdic a Catalunya i a mantenir aquest nivell d’excel·lència de l’atenció mèdica catalana.
Catalunya i Barcelona disposen d’especialistes de prestigi; centres de referència en especialitats diverses; equips i tecnologia avantguardista que ofereixen una àmplia gamma de productes sanitaris en la prevenció, el tractament i la rehabilitació. Oftalmologia, obstetrícia i medicina fetal, ginecologia i medicina reproductiva, cirurgia estètica i reparadora, oncologia i hematologia, neurorehabilitació, traumatologia i ortopèdia, cardiologia i transplantaments són algunes de les especialitats que formen part de la marca “Barcelona Medical Destination”.
Precisament al voltant de l’oferta hospitalària de la capital catalana s’han consolidat el Barcelona Centre Mèdic i la Barcelona Medical Agency, iniciatives pioneres a Europa que agrupen clíniques i hospitals catalans de referència internacional, capdavanters en les seves respectives especialitats.
Cal destacar també l’oferta en medicina esportiva així com el gran nombre de visitants que vénen a Catalunya per gaudir dels tractaments que ofereixen la vintena de balnearis amb aigües mineromedicinals declarades d’utilitat pública. Aquests centres han adaptat les instal·lacions a les noves tendències d’allotjament i ofereixen uns estàndards de qualitat equivalents als de l’hoteleria moderna. A tot això cal afegir l’oferta en centres de wellness, lúdics i termals, i de talassoteràpia.
Tant l’Agència Catalana de Turisme com Turisme de Barcelona treballen des de fa temps en la promoció del turisme mèdic, especialment als mercats de Rússia i de l’antiga Europa de l’Est. Des de l’any 2009, a més, l’Agència Catalana de Turisme és membre de l’associació internacional Medical Tourism Association.
Pla d’accions 2016
La marca de producte “Barcelona Medical Destination” preveu desplegar un Pla d’actuació per a l’exercici 2016 que contemplaria accions com ara l’assistència a esdeveniments i jornades comercials de referència en aquest sector com ara el World Medical Tourism & Global Healthcare Congress (Washington); Workshop ANTOR Mèdic, Benestar i Luxe (Moscou); el congrés Arab Health; i la International Medical Travel Exhibition and Conference (Dubai).
També es contemplen l’organització de presentacions, viatges de premsa i de familiarització per reforçar la posició competitiva de Catalunya i Barcelona adreçades a companyies asseguradores, corporacions amb programes de salut per al seu personal, agències intermediàries especialitzades i a representants governamentals que puguin decidir sobre la destinació dels pacients que han de rebre tractaments en centres internacionals.
El pla d’accions inclou l’edició d’una publicació específica amb les empreses i els serveis mèdics catalans, orientada als facilitadors de serveis de turisme mèdic d’arreu del món per aconseguir una millor i més efectiva comercialització i prescripció del producte català a nivell internacional.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes a través del Saps Com?!:
A Twiter: @sapscom
Al canal de Youtube: SapsCom
1