event_note Nota de premsa

TURISME

Catalunya tanca 2015 amb més de 17 milions de turistes estrangers, un 3,7% més que l'any anterior

·     Segons les primeres dades que el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha explicat avui, la despesa del turisme estranger superaria els 15.600 milions d’euros, un 3,4% més que l’any anterior.

·     Un any més, el balanç turístic torna a fer palès la bona evolució del turisme a Catalunya.
 
·     El creixement del turisme en els mesos de temporada baixa és més fort que en els de temporada alta, fet que consolida la tendència a la desestacionalització.
 
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha donat a conèixer avui les primeres dades del balanç turístic de l’any 2015 a Catalunya. Segons les primeres dades de tancament elaborades per la Direcció General de Turisme, l’any 2015 Catalunya ha rebut més de 17,4 milions de turistes estrangers, un 3,7% més que l’any 2014, que han generat una despesa de 15.625 milions d’euros (un 3,4% més que l’any anterior).
 
Acompanyat per la directora general de Turisme, Marian Muro, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, el conseller Baiget ha donat a conèixer aquestes dades durant l’acte d’inauguració de l’estand de Catalunya a la fira Fitur que ha començat avui a Madrid.
 
El conseller ha assegurat que “Catalunya és una potència internacional turística de la Mediterrània. Un de cada 4 turistes que rep l’Estat, ve a Catalunya” i ha destacat que “l’aposta del sector i les administracions per la qualitat va endavant. Hem obtingut uns bons resultats a nivell quantitatiu però també qualitatiu. Això ho veiem en l’evolució de la despesa diària que cada cop és més elevada”.
 
El conseller també ha explicat que s’està aconseguint desestacionalitzar els fluxos turístics: “Catalunya ja no és només una destinació d’estiu i de sol i platja, i cada cop més el turista que ens visita ho fa atret per factors com ara la gastronomia, els negocis o el cicloturisme”. Baiget ha destacat que “el 53% del turisme estranger que arriba a Catalunya ho fa en temporada baixa i que prop del 50% de la seva despesa és fora dels mesos de la temporada alta”.

(S'adjunta nota de premsa amb quadres de dades en format pdf).
 
Afluència del turisme estranger per mercats emissors
 
Pel que fa a les arribades dels principals mercats emissors, destaquen els augments dels turistes procedents dels Estats Units d’Amèrica (25,9%),  França (8,2%), Regne Unit (6,5%) i la resta d’Europa (8,1%). França continua sent el principal mercat emissor, aportant el 28,6% del total d’entrades, i un increment gairebé d’un milió d’entrades des de 2013. Pel que fa al cas de Rússia, és el mercat que més es contrau amb un 31% anual des de 2014. Aquesta davallada no es limita a Catalunya perquè és fruit de la seva inestabilitat política i econòmica. Tot i això, a partir de 2016 s’espera un canvi de tendència.
 
Despesa del turisme estranger per mercats emissors
 
La despesa total del turisme estranger continua creixent durant el 2015 en un 3,4% respecte l’any anterior.
 
Pel que fa als mercats, cal destacar l’increment de la despesa dels turistes procedents del Regne Unit en un 10,4%, del mercat estatunidenc en un 12,6% i un significatiu increment dels Països Nòrdics (8,3%). I es produeix un bon comportament del mercat de la resta d’Europa i la resta del món on creix més la despesa que l’afluència.
 

Evolució 2010-2015: Afluència i despesa del turisme estranger

En els darrers cinc anys l’evolució de l’afluència i de la despesa del turisme estranger ha estat positiva. Així, l’afluència ha augmentat en un 32% en aquest període i la despesa total en un 49%. La despesa total per turista i estada ha crescut en més de 100 euros des del 2010. I els nou primers mesos de 2015 la despesa mitjana ja supera la de tot l’any 2014.
 
Altres indicadors
 
Segons les primeres dades de la Direcció General de Turisme, les pernoctacions en hotels, càmpings, apartaments i establiments de turisme rural de Catalunya se situarien al voltant dels 75,4 milions, un 4,6% més que en 2014. Per mercats, destacar l’important increment del turisme català i de l’espanyol.
 
Com a últim apunt, durant l’any 2015 (pendents encara de les xifres relatives al quart trimestre), el sector turístic català ha ocupat entre 360.000 i 406.000 persones, xifra que suposa entre un 12% i un 13% de l’ocupació total catalana.
 

Catalunya a Fitur 2016

L’estand de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), de més de 900 m2, presenta a Fitur tota la seva diversitat d’experiències pensades pels turistes i també les 9 marques turístiques del territori que presenten les seves novetats: Costa Brava, Costa Daurada, Terres de Lleida, Costa Barcelona, Paisatges Barcelona, Pirineus, Val d’Aran, Terres de l’Ebre i Barcelona.

Sota l’eslògan de la campanya de publicitat Catalunya és casa teva, l’estand es mostra com a  una cuina típica amb el seu rebost. Aquesta tematització s’emmarca en la declaració de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 i en la presentació de l’any temàtic promocional que l’Agència Catalana de Turisme dedica a la gastronomia i l’enoturisme.
 
L’estand inclou, entre d’altres propostes, un simulador de conducció de F1 a càrrec del Circuit de Barcelona-Catalunya, i un espai dedicat al FCBarcelona. Una altra iniciativa innovadora que proposa Catalunya és una zona d’animació on els visitants poden trobar dos espais amb simulacions d’experiències. Una d’elles consisteix en un viatge actiu per Catalunya amb un dispositiu-cadira capaç de generar moviments tridimensionals de 360 graus i desenvolupar les màximes sensacions  per a l’usuari. Els moviments, similars a una muntanya russa, es combinen amb el visionat d’un entorn virtual i la possibilitat de compartir l’experiència a les xarxes socials.
 
D’altra banda, unes ulleres de realitat virtual permetran el visitant viure cinc experiències, entre elles un viatge gastronòmic en 360 graus i 3D i una caiguda lliure a Empuriabrava.
 
El protagonisme gastronòmic que caracteritza l’estand català es completa, un any més, amb la tradicional zona gastronòmica que enguany és a càrrec de l’Institut Joaquim Bau de Tortosa (Terres de l’Ebre) i compta amb la col·laboració de Cellers Torres, Cava Codorníu i Estrella Damm.
Participants a l’estand de Catalunya
 
·     Agència Catalana de Turisme
 
·     Barcelona
     
     - Turisme de Barcelona

·     Paisatges Barcelona
 
     - Oficina de Promoció Turística de la Diputació de BarcelonA
     - Cardona
     - Igualada
     - Manresa
     - Montserrat
     - Vic

·     Costa Barcelona
 
     - Oficina de Promoció Turística de la Diputació de Barcelona
     - Calella
     - Castelldefels
     - Malgrat de Mar
     - Mataró
     - Pineda de Mar
     - Sant Sadurní d’Anoia
     - Santa Susanna
     - Sitges
     - Vilafranca del Penedès
      - Vilanova i la Geltrú
      - Granollers
      - Sabadell
      - Terrassa

·     Costa Brava
     - Patronat de Turisme Costa Brava Girona
     - Blanes
     - Lloret de Mar
     - Girona

·     Costa Daurada
     - Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona 
     - Calafell
     - Cambrils
     - Creixell
     - El Vendrell
     - L'Hospitalet de l'Infant i la Vall de Llors
     - Mont-roig del Camp - Miami Platja
     - Reus
     - Roda de Berà
     - Salou
     - Tarragona
     - Torredembarra
     - Vila-seca, la Pineda Platja
     - Aquopolis Costa Daurada
     - PortAventura
     - Ferrariland
 
·    Terres de l'Ebre
     - Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona 
     - Alcanar
     - Amposta
     - Ascó
     - Consell Comarcal de la Terra Alta
     - Deltebre
     - L'Ampolla
     - Tortosa
     - Sant Carles de la Ràpita    
    
·     Terres de Lleida
     - Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
     - Montsec
     - La Segarra
     - Urgell
     - Pla d’Urgell
     - Segrià
     - Garrigues
 
·     Val d’Aran
     - Conselh Generau d’Aran

·     Pirineus
     - Alt Empordà
     - Alt Urgell
     - Alta Ribagorça
     - Berguedà
     - Cerdanya
     - Garrotxa
     - Pallars Jussà
     - Pallars Sobirà
     - Ripollès
     - Solsonès
     - Val d’Aran
   
·     Altres empreses i institucions
    - Circuit de Barcelona-Catalunya
     - FC Barcelona
1
Fitxers adjunts