- L’objectiu és augmentar les competències lingüístiques en català de la població de les persones nouvingudes abans d’entrar a l’autoescola, tot i que després pot complementar-la
- El secretari general d’Interior, Joan Boada, i el director de l’SCT, Josep Pérez Moya, presenten el material a Salt
- Se’n farà una primera distribució de 7.500 exemplars entre els organismes i entitats que treballen habitualment amb persones d’origen estranger

El secretari general del departament d’Interior, Joan Boada ha presentat avui a Salt (Gironès) la guia editada pel Servei Català de Trànsit (SCT) Vocabulari bàsic del permís de conduir, que té com a objectiu principal augmentar les competències en llengua catalana de la població d’origen estranger que vol obtenir el permís de conduir. Boada ha destacat que “l’edició d’aquest manual té molta importància perquè quan es parla del permís de conduir és una qüestió d’igualtat i que totes les persones que visquin al nostre país tinguin les mateixes oportunitats”.
L’obra Vocabulari bàsic del permís de conduir no substitueix ni el manual per aconseguir el permís ni tampoc la tasca del professorat de formació viària. Es tracta d’unes fitxes que recullen l’experiència de cursos ja impartits i que les persones nouvingudes han de treballar de 50 a 100 hores als centres de formació per a adults i a les associacions . L’objectiu és dotar-les d’un recurs didàctic útil per fer front a la manca de vocabulari i al desconeixement dels codis lingüístics i del format dels tests utilitzats a les escoles de conducció.
En l’acte de presentació, el director de l’SCT, Josep Pérez Moya, ha destacat que aquesta guia és una ”eina de suport” i “proporciona recursos didàctics a persones amb dificultats lingüístiques”. Per la seva banda, l’alcaldessa de Salt, Iolanda Pineda, ha ressaltat que l’edició d’aquest material “té com a objectiu les millores de les competències lingüístiques dels nouvinguts” i ha afegit que “qualsevol mesura que agilitzi la integritat a la comunitat és bona”.
L’SCT distribuirà una primera edició de la guia de 7.500 exemplars a tots aquells organismes i entitats que ho sol·licitin i que treballen per millorar la formació de la població nouvinguda, sobretot les associacions i els centres de formació per a adults. Si el nivell de comprensió lectora en català de l’alumnat és alta, es recomana un treball de 50 hores i el material ha de servir de complement a l’estudi del manual del permís de conduir. D’altra banda, si el nivell de comprensió lectora és baix, s’aconsella dedicar-hi unes 100 hores i la guia constituirà un material indispensable per a l’aprenentatge del vocabulari bàsic. En qualsevol cas, però, la guia s’ha concebut com un pas previ per accedir a l’autoescola però que, alhora, també pot complementar-la.
Aquesta publicació és fruit d’un treball de l’Associació Intercultural Samba Kubally de Santa Coloma de Farners. Durant la presentació del manual a la casa de Cultura “Les Bernardes” de Salt, la coordinadora d’aquesta associació, Consol Marquès, ha destacat que “aquest material és molt dinàmic i participatiu perquè les classes siguin més amenes i disteses”. Des de fa més de 10 anys, Samba Kubally, en col·laboració amb les autoescoles i l’ajuntament, facilita l’accés a la formació per a l’obtenció del permís de conduir amb cursos de vocabulari específic per a persones que no coneixen o no dominen la llengua catalana. Aprofitant aquesta tasca, han elaborat el material en tres fases: en la primera, han redactat les fitxes en grup, amb la participació del professorat, de l’alumnat i d’una assessoria pedagògica; en la segona, han validat la seva adequació i l’efectivitat a l’aula; i, en la tercera, han introduït les correccions oportunes.
Objectius del material i públic objectiu
Els objectius del material poden concretar-se en els següents punts:
- Servir de guia per a les persones que necessiten obtenir el permís de conduir i desconeixen la llengua catalana o en tenen un coneixement molt elemental.
- Disposar d’un recurs per als educadors que imparteixen sessions d’accés als cursos previs a la formació per a l’obtenció del permís de conduir.
- Augmentar la competència lingüística en català de les persones d’origen estranger, especialment la comprensió lectora i el vocabulari.
- Col·laborar en l’alfabetització i l’ús de l’escriptura en caràcters llatins, com a via de comprovació del progrés i de correcció d’errors de comprensió.
Apartats que constitueixen aquesta guia
En cada capítol de la publicació es repeteix el mateix esquema didàctic per facilitar a l’usuari l’accés a la informació i també la seva familiarització:
1. Requadret de referència. Espai de què disposa l’alumnat per emplenar-lo amb les pàgines del text de referència o dels articles de la normativa.
2. La foto i les preguntes introductòries. Plantejament de les qüestions qui, què, quan, on, i per què, per dinamitzar el diàleg i estimular l’expressió oral de les persones que hi participen, i, més avançat el curs, construcció de frases a partir de fotografies.
3. L’esquema. Disposició d’un esquema senzill a l’inici de cada bloc que ajuda a organitzar els continguts.
4. Activitats d’aprenentatge. Proposta d’activitats molt variades i amb atenció especial al redactat dels enunciats. Entre d’altres exemples, es planteja buscar els errors en una frase o un text, trobar paraules en una sopa de lletres, classificar paraules, frases o textos, completar amb paraules objectes o parts d’un dibuix, completar les paraules que falten en un text o una frase, completar esquemes buits o semibuits, completar una taula, copiar paraules, descriure imatges, dibuixar, dir si quelcom és veritat o mentida, explicar una seqüència, fer uns mots encreuats, llegir, marcar les diferències en un dibuix o una foto, ordenar una seqüència, posar títols, relacionar imatges, relacionar imatges amb paraules, relacionar una paraula amb la seva definició, relacionar preguntes amb respostes, respondre a una pregunta, respondre amb una paraula a preguntes i seleccionar la resposta correcta.
5. Vocabulari. Espai situat al final del temari perquè cada persona creï el seu diccionari personal. Més endavant, es pot treballar a través de jocs o de la creació d’un esquema o d’un mapa conceptual propi.
6. Juguem amb les paraules. Activitat lliure al final d’alguns temes que té l’objectiu d’ajudar a adquirir vocabulari. Es proposen activitats com ara els jocs de la conferència, la paraula maleïda, el missatger que dibuixa, el missatger mut, la contrasenya, el penjat, el picalletres i el pictionary, i també es poden plantejar problemes pràctics que l’alumne ha de saber resoldre en català.




