·         El cap del Govern assegura que “ni tan sols posarem típex a la targeta de visita” del conseller i recorda que fins ara hi havia una Secretaria d’Afers Exteriors amb les mateixes competències que l’actual Departament i era acceptada
 
·         Puigdemont es mostra convençut que hi haurà entesa amb la CUP en la negociació dels pressupostos i confia poder estendre l’acord a altres grups parlamentaris
 
Entrevista a Rac1
El president Puigdemont en un moment de l'entrevista a Rac1. Autor: Jordi Bedmar

 

 
  • El president aposta perquè el projecte del Centre Recreatiu i Turístic (CRT) de Tarragona vagi endavant “més aviat que tard” per la seva importància per al territori i que la gent de la zona sigui escoltada sobre si hi ha d’haver o no una consulta i quin àmbit ha de tenir
 
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha reiterat aquest matí, en una entrevista al programa El Món a Rac1, que el Govern “no deixarà de fer acció exterior ni tampoc canviarà el nom de la Conselleria”, perquè “no tenim perquè canviar-lo, no estan suspesos la seva funció, ni el decret de nomenament de consellers, ni el pla de Govern de la Generalitat”; per això, ha assegurat que “ni tan sols posarem típex a la seva targeta de visita, allà on diu Afers Exteriors”.
 
Puigdemont, que ha subratllat que l’acció exterior del Govern és un mandat estatutari, ha explicat que s’està examinant què és exactament el que està suspenent la decisió del Tribunal Constitucional (TC) d’admetre a tràmit el recurs del Govern espanyol contra la creació del Departament d’Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència.   
 
“Tinc la sensació que estan suspenent una targeta de visita”, ha destacat el president, ja que, com ha recordat, “fins ara hi havia una Secretaria General que es deia exactament igual, d’Afers Exteriors, amb les mateixes competències, i que acceptaven”,  i ha puntualitzat “el que sembla que els molesta és que ara sigui un Departament”. “Els molesta que en la versió anglesa i francesa es pugui utilitzar la terminologia ‘ministre’”, ha continuat dient, i ha reblat “en el fons, és gairebé un debat terminològic”.
 
Pel cap del Govern, amb aquesta decisió de l’òrgan judicial “s’ha polititzat una vegada més” la figura del Tribunal Constitucional “amb la intenció d’aconseguir uns objectius polítics”.Estem aplicant un pla de Govern aprovat pel Parlament, no impugnat per ningú; fruit d’unes eleccions impugnades per ningú, en les quals grups polítics van presentar un programa electoral no impugnat per ningú, i on es deia que faríem això. En quin moment doncs es produeix la inconstitucionalitat?”, s’ha preguntat el president.
 
Per tot això, el cap de l’Executiu ha assegurat que el TC “haurà d’explicar molt bé on és el problema, perquè aquí no hi és”, i s’ha mostrat convençut que al final l’alt tribunal no trobarà cap tipus d’argument en contra.
 
“Tirarem milles perquè és el que els ciutadans volen”
 
 
El president ha insistit que “buscarem la manera de continuar fent acció exterior, per no generar indefensió” als ciutadans. Una indefensió que, ha explicat, es pot produir perquè una de les atribucions del Departament és emetre informes de tot allò relacionat amb la posició obligada del Govern de la Generalitat en relació amb el dret europeu; o també, per exemple, pel suport a les activitats d’internacionalització de la cultura catalana, competència també fixada per l’Estatut, i que enguany tindrà la celebració de l’Any Llull com a protagonista.
 
Preguntat pel director del programa, Jordi Basté, si el Govern farà cas omís de la suspensió cautelar del TC i tirarà pel dret, el president ha assegurat que “tirarem milles”, perquè “estem fent  el que hem dit que faríem en campanya electoral, no hem enganyat a ningú; nosaltres anem a fer un estat independent, tenim dret a fer-ho, i hi ha molts ciutadans que volen que el fem. Renunciar-hi seria un frau als ciutadans”.
 
Nous pressupostos
 
 
En el decurs de l’entrevista, el president Puigdemont s’ha referit també a la negociació dels nous pressupostos, uns comptes, ha dit, “que són necessaris per disposar d’un instrument imprescindible per poder complir moltes coses amb les quals ens hem compromès”.  El cap del Govern ha assegurat “no tenir cap dubte que ens entendrem amb la CUP i que la voluntat és fer uns bons pressupostos, que tinguin un clar accent social, i que vagin en la línia de donar respostes concretes a alguns dels problemes on encara tenim mancances”. En aquest sentit, ha confiat que aquesta entesa es pugui estendre a algun altre grup parlamentari “sobretot si ens alliberem de prejudicis” i ha manifestat que “farem esforços perquè  no volem excloure a ningú”.
 
Consulta sobre el CRT
 
 
Preguntat sobre el projecte del CRT de Tarragona, el cap del Govern ha deixat clar que “no està en via morta” sinó que es vol “revisar i impulsar” perquè és “un projecte que sabem que té un impacte laboral i econòmic molt important per a unes comarques que ho necessiten”. Per això, ha apostat perquè el projecte tiri endavant “més aviat que tard”.
 
En aquesta línia, i sobre si s’ha de fer una consulta al respecte o no i quin àmbit ha de tenir, el president ha recordat que no està tancat res sobre aquest tema, però ha opinat que “s’ha d’escoltar primer el que diu la gent del territori sobre la consulta”, perquè “el que digui la gent de la zona és bastant determinant per al futur del projecte”.

1  

Imatges

Foto entrevista a Rac1

Foto entrevista a Rac1 2808