event_note Nota de premsa

La Filmoteca revisa l'obra de Godard amb una retrospectiva actualitzada presentada per Fabrice Aragno

  • Repassem, amb 22 films, part de la filmografia i l’essència del polèmic cineasta
  • La Filmoteca farà amb Adieu au langage la seva primera projecció en 3D
Mepris
La Filmoteca de Catalunya programa, del 15 de març a l’1 de maig, la retrospectiva JLG/ GOD-ART, dedicada al director Jean-Luc Godard. Examinem la filmografia d’aquest revolucionari poeta de la imatge amb la projecció de 22 pel·lícules, des d’alguns dels seus films mítics fins al seu darrer treball, per observar com l’obra de Godard ha crescut i s’ha modificat de la mà de la societat. El cicle serà presentat per Fabrice Aragno, director de fotografia i muntador dels últims films del director franco-suís.
 
Jean-Luc Godard (París, 1930) és un dels grans renovadors del llenguatge cinematogràfic i un dels pocs cineastes vius que manté les essències d’un art. Reflexiu i teòric, irritant i fascinant a la vegada, va dur a la pràctica les teories de la Nouvelle Vague per convertir-la en quelcom més que una reivindicació generacional i ha creat una gramàtica i una poètica pròpia, trencant amb el seu cinema la línia entre el sublim i l’irrisori. Godard, gran coneixedor de la història del cinema, va acabar amb els estudis, amb l’star-system i amb els gèneres, i va ser el primer en connectar el cinema amb la creació contemporània. Com els grans filòsofs contemporanis, Godard situa el llenguatge al centre de la reflexió i desterrarà la novel·la o el teatre com a referents per passar a un cinema assagístic i estructuralment musical. El cinema de Godard, marcadament cinefílic, ha estat, segons el període, de collage, polític o, més recentment, una reflexió sobre la dimensió espritual de l’existència en forma de petits poemes o assajos.
 
El dimecres 16 de març (18:30 h) projectarem el darrer treball de Godard, Adieu au langage Adiós al lenguaje (2014), film que va adquirint complexitat amb la intrusió d’aforismes i imatges sorprenents pensades per ser exhibides en 3D. Amb aquesta sessió, la Filmoteca, en col·laboració amb la Cinémathèque de Lausanne, projectarà per primera vegada un film en aquesta tecnologia. El divendres 18 i el diumenge 20 (17 h i 19:30 h, respectivament), la lúcida comèdia Week-end (1967) retrata com la vida moderna, la tècnica i el consum poden dur fàcilment a la catàstrofe. Un altre film cabdal de Godard és Tout va bien Tot va bé (1972), que projectarem el dissabte 26 i el dimarts 29 (21:30 h) i on dissecciona, després del fracàs del maig del 68, l’estructura social i el cinema, i es pregunta si amor i revolució són compatibles.
 
El cicle continua durant el mes d’abril, i el divendres 1 i el diumenge 10 (22 h i 21:30 h, respectivament) podrem veure l’últim film de Godard destinat a un públic ampli, Pierrot le fou Pierrot el loco (1965), apocalíptic i desesperat, romàntic i risible, amb uns Jean Paul Belmondo i Anna Karina que fugen del món i es refugien a una illa solitària. El dissabte 16 i dissabte 23 (22 h i 19 h, respectivament) projectarem Vivre sa vie Vivir su vida (1962), on Anna Karina exerceix la prostitució “per salvar la seva ànima” i parla de filosofia amb Brice Parain en un gran film en blanc i negre que arrenca amb una suggeridora citació de Montaigne. El dijous 28 (21:30 h) ens deixarem captivar per Le Mépris El desprecio (1963) i la seva preciosa música de Georges Delarue. En aquest film, basat en la novel·la homònima d’Alberto Moravia, Michel Piccoli és un guionista de l’adaptació que Fritz Lang roda de l’Odissea que començarà a patir el menyspreu de la seva dona, interpretada per Brigitte Bardot, arran d’un malentès laboral.
 
Amb aquesta retrospectiva, no exhaustiva però sí molt representativa, confirmarem com Godard, encara ara, des del seu refugi suís, continua revolucionant el llenguatge i la tecnologia, i mantenint el seu cinema i la seva persona tan controvertits com sempre. 
 
Els títols, dies i horaris del cicle són els següents:
 
Sessió Doble
Quod erat demonstrandum, 2012  L’invisible, 2015
Dimarts 15 abril / 20.00 h. Presentada per Fabrice Aragno
Adieu au langage Adiós al lenguaje, 2014
 
Dimecres 16 / 18.30 h  Presentada per Fabrice Aragno
Sessió doble
Pravda, 1969
British Sounds, 1969
Dijous 17 / 18.30 h
Week-end, 1967
Divendres 18 / 17.00 h
Diumenge 20 / 19.30 h
La chinoise, 1967
Dimarts 22 / 18.30 h
Dissabte 26 / 22.00 h
Une femme mariée Una dona casada, 1964
Dimecres 23 / 20.30 h
Divendres 25 / 19.00 h
Tout va bien Tot va bé, 1972
Dissabte 26 / 21.30 h
Dimarts 29 / 21.30 h
Le gai savoir La gaia ciència, 1969
Diumenge 27 / 19.00 h
Dimecres 30 / 20.00 h
Pierrot le fou Pierrot el loco, 1965
 
Dimarts 1 maig / 22.00 h
Diumenge 10 / 21.30 h
Made in USA Origen USA, 1966
Divendres 8 / 17.00 h
Prénom Carmen Nombre: Carmen, 1983
Divendres 8 / 21.30 h
Dijous 14 / 21.30 h
Sessió doble
Allemagne année 90 Neuf Zéro Alemania Nueve Cero, 1991
Lettre à Freddy Buache Carta a Freddy Bouache, 1982
Divendres 15 / 19.30 h
Dimecres 20 / 21.30 h
Vivre sa vie Vivir su vida, 1962
 
Dissabte 16 / 22.00 h
Dissabte 23 / 19.00 h
Passion Pasión, 1982
 
Dimarts 19 / 21.30 h
Dijous 21 / 18:30 h
Film socialisme, 2010
Divendres 22 / 19 h
Dissabte 23 / 22 h
Détective Detective, 1985
Diumenge 24 / 16.30 h
Dimarts 26 / 21:30 h
Sauvre qui peut (la vie) Salve quien pueda (la vida), 1980
Dimecres 27 / 18:30 h
Divendres 29 / 22 h
Le Mépris El desprecio, 1963
Dijous 28 / 21.30 h
Diumenge 1 / 21:30 h
A bout de souffle Al final de la escapada, 1960
Divendres 29 / 19.00 h
Dissabte 30 /21:30 h
 
Més informació: www.filmoteca.cat