event_note Nota de premsa

L'ATC avança cap a un model d'administració més eficient i accelera la tramitació electrònica dels tributs que gestiona

  • Durant l’any 2016, tots els impostos propis i cedits es podran presentar i pagar de manera telemàtica
  • El 4 d’abril estrena seu al Passeig de la Zona Franca, 46, en un nou edifici preparat per acollir el creixement de la plantilla
Foto dels nous espais de l'ATC
L’Agència Tributària de Catalunya ha accelerat el procés per avançar cap a una administració més moderna, àgil i eficient en millorar els serveis que presta als ciutadans i fer-los més accessibles, fins al punt que tots els impostos que gestiona actualment es podran presentar i pagar telemàticament durant el 2016. El proper dilluns, 4 d'abril, es trasllada a un edifici singular, molt eficient arquitectònicament i preparat per acollir el creixement de la plantilla que es doblarà en dos anys. Aquestes mesures són un pas més en la construcció d’una hisenda pròpia que sigui més eficaç i capaç de donar resposta als reptes de futur.
 
Un dels punts forts d’aquesta modernització i eficiència és l’increment de la possibilitat de fer telemàticament la presentació i el pagament de les autoliquidacions dels tributs que gestiona. Tots els impostos propis de recent creació s’han d’autoliquidar en línia, tret de l’impost sobre producció d’energia elèctrica d’origen nuclear, que estarà operatiu el mes de novembre. La resta de tributs que gestiona la hisenda catalana des de fa més temps, també es poden presentar i pagar telemàticament, amb algunes excepcions que desapareixeran durant el 2016.
 
L’Agència Tributària de Catalunya confecciona des d’aquest any un esborrany de l’autoliquidació de l’impost sobre el bingo, com fa l’AEAT amb la declaració de l’IRPF, que les empreses poden validar, presentar i pagar de manera telemàtica. A partir del mes de juny, també s’enviarà l’esborrany corresponent a la taxa sobre les màquines recreatives i d’atzar. L’autoliquidació de la taxa sobre les apostes es podrà fer en línia durant el proper trimestre.
 
El gravamen de protecció civil es podrà presentar telemàticament a partir de l’any vinent. Es tracta d’un impost amb poc impacte. L’any 2015, per exemple, es van presentar 137 autoliquidacions.
 
L’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats ja es pot autoliquidar telemàticament i els documents que la normativa estableix que cal adjuntar també es poden presentar en línia. Les altres comunitats autònomes fan presentar els documents adjunts a la liquidació d’aquest impost de manera presencial.
 
L’impost sobre successions i donacions també s’autoliquida en línia, en els supòsits que es fan amb escriptura pública, que representen el 90% de totes les operacions d’aquest impost. En el cas de l’impost sobre grans establiments comercials, l’ATC genera uns rebuts que es poden pagar telemàticament.
 
Així mateix, tots els pagaments de les liquidacions dictades per l’Agència Tributària de Catalunya com a conseqüència de procediments de comprovació, independentment de a quin impost corresponguin, es poden fer telemàticament a través de l’oficina virtual, ja sigui amb targeta bancària o mitjançant càrrec en compte.
 
Nova seu a l’edifici T del Passeig de la Zona Franca, 46
 
El proper dilluns, 4 d’abril, els serveis centrals de l’Agència Tributària de Catalunya i la seva delegació a Barcelona es traslladaran a una nova ubicació: l’edifici T del Districte 38, ubicat al Passeig de la Zona Franca 46, al barri de la Marina del Prat vermell. Es tracta d’un immoble amb capacitat suficient per acollir la nova dimensió de l’ATC que preveu passar dels 300 treballadors actuals a una plantilla de fins a 600 persones, en un màxim de dos anys.
 
El nou edifici té una superfície de 10.298 m2 sobre rasant, tot i que en una primera fase s’ocuparan 8.779 m2, pels quals es pagarà una renda de 1.264.978 euros a l’any. Amb el canvi d’ubicació, l’ATC passarà a pagar una renda mensual inferior a la que paga actualment per l’edifici del carrer Fontanella. A més, les característiques arquitectòniques del nou immoble permeten un major aprofitament de l’espai i comporten un estalvi mínim d’un 11% anual en costos indirectes (subministraments i serveis) associats a l’edifici.
 
Altres oficines de recepció de documents
 
L’Agència Tributària de Catalunya recorda als contribuents que, fins que no es puguin fer tots els tràmits en línia, a més de a la nova seu, poden presentar qualsevol documentació corresponent als tributs que gestiona a les oficines de la xarxa Tributs de Catalunya. Les més cèntriques són l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’Ajuntament de Barcelona, a la Plaça Sant Miquel, el Centre de Comprovació Integral de Tributs del Registre de la Propietat, al carrer Joan Miró 19-21 i el Centre d’Informació Tributària de la Diputació de Barcelona, al carrer Mejía Lequerica, 12.
 
1,4 M anuals d’estalvi
 
La Generalitat va signar el contracte de lloguer de l’edifici T del Districte 38, situat al Passeig de la Zona Franca número 46, propietat de Bankia Pensiones SA, per un període de 20 anys.
 
El canvi d’ubicació de l’ATC a l’edifici T, i la renovació a la baixa del lloguer de les plantes superiors de l’edifici de Fontanella que es mantenen i la rescissió de contractes d’arrendament dels organismes de caire institucional que s’hi ubicaran, comportarà un estalvi total d’1.380.434,04 euros anuals en concepte de lloguers (sense comptabilitzar les possibles revisions de mercat). Aquesta xifra representa un 34,69% d’estalvi anual sobre el que s’hauria pagat si s’hagués mantingut la seu de l’agència a Fontanella i s’hagués hagut de llogar un o més edificis al centre per donar cabuda a l’expansió.
 
Millora de l’entorn de treball
 
L’edifici és nou, amb instal·lacions modernes i eficients, i ofereix als treballadors unes condicions de ventilació, climatització i llum natural, que fa l’ambient més agradable. Les plantes diàfanes permeten una disposició de l’espai ordenada i més àrees d’interrelació i de treball col·laboratiu.
 
És un immoble molt eficient des del punt de vista arquitectònic i energètic, i totalment adequat a l’ús d’oficines, amb una àmplia planta baixa que garanteix una òptima atenció al públic. Es tracta d’un edifici singular, dissenyat per F.O. Architects, totalment adequat per a l’ATC, un organisme que ha de fer front als nous reptes de modernització de la hisenda catalana. L’edifici, juntament amb un altre dissenyat per l’arquitecte Arata Isozaki, forma part del complex anomenat D38.
 
Primera operació d’un projecte global de concentració
 
La reubicació de l’ATC és la primera operació d’un projecte global de concentració de dependències de la Generalitat de Catalunya, en el marc del Pla de racionalització i optimització d’espais que el Govern va aprovar al juliol del 2013 amb el propòsit de reduir la despesa immobiliària a partir d’una gestió més eficient del patrimoni públic.
 
L’objectiu és passar de l’actual model de dispersió de dependències en immobles poc adequats per a oficines, molts d’ells ubicats al centre de la ciutat i amb rendes més elevades, a un nou model de concentració en immobles més eficients, ubicats en àrees amb rendes més competitives.
 
La Generalitat de Catalunya té previst ubicar, en el mateix entorn, el Campus Administratiu de la Generalitat, on hi treballaran unes 2.800 persones de diversos departaments. En aquest cas, l’edifici que arrendarà la Generalitat per un període de 20 anys, està en fase de disseny i encara s’ha de construir. La previsió és que el trasllat es produeixi  a finals de 2019.
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts