ContactaEN
event_note Nota de premsa

Rull: "El megacamió és una aposta per la seguretat viària, la competitivitat i la sostenibilitat ambiental"

  • Aquests vehicles, de fins a 25,25 metres de longitud, permeten augmentar la capacitat de càrrega, potenciar la competitivitat del sector industrial i logístic, i millorar el medi ambient
TES
D'esquerra a dreta, José Antonio Sanz, vicepresident del Grupo Sesé; Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat; Andreas Tostmann, vicepresident de producció de SEAT i Vicenç Aguilera, president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya aquest dilluns.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha destacat aquest dilluns que la circulació dels megacamions és una “bona notícia per al país” perquè són una aposta per “la seguretat viària, la competitivitat i la sostenibilitat ambiental”. Durant la presentació del primer megacamió de l’Estat que realitza un trajecte per carretera, que ha tingut lloc entre les instal·lacions del Grupo Sesé, a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental), i la planta de SEAT Martorell (Baix Llobregat), el conseller ha  explicat: “Tenim una aposta estratègica pel ferrocarril i pel transport per carretera. El nostre horitzó és transportar el 25% de les mercaderies per ferrocarril però necessitarem el 75% per carretera i ho hem de fer de la manera més eficient possible. El tren no ha de tenir por de la carretera ni la carretera del tren”.
 
Rull ha recordat que amb els megacamions “serem capaços de treure un volum important de circulació a les carreteres”, fet que contribuirà a la reducció de les emissions de gasos contaminants a l’atmosfera i “així protegirem millor el nostre medi ambient”, ha defensat.
                                                                                                                             
 
Recorregut de 35 quilòmetres
 
El primer viatge d’un megacamió per la xarxa viària ha transcorregut al llarg de 35 quilòmetres, i ha estat possible gràcies a la implicació del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), que ha impulsat aquest projecte, amb la col·laboració de CIMALSA, SEAT, Grupo Sesé, Grupo Carreras, Tecnicarton y SF Consultants. Amb aquesta prova pilot s’ha volgut reivindicar la viabilitat i idoneïtat d’aquest tipus de vehicles, perquè la seva circulació s’estengui progressivament, com ja succeeix a altres països de la Unió Europea, com Suècia, Finlàndia, Dinamarca i Països Baixos, entre altres.
 
L’acte ha comptat amb la presència de la directora del Servei Català de Trànsit, Maria Eugenia Doménech; el president del CIAC, Vicenç Aguilera; el vicepresident de producció de SEAT, Andreas Tostmann, i el vicepresident de l’empresa de transports Sesé, José Antonio Sanz. També hi han assistit el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, i el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, entre altres càrrecs del Departament de Territori i Sostenibilitat.
 
 
Transport de fins a 60 tones
 
Els megacamions són vehicles de 25,25 metres de longitud, que poden transportar fins a 60 tones. Des de desembre de 2015 aquests vehicles poden circular per la xarxa viària, gràcies a una modificació del reglament de circulació general de vehicles. Tanmateix, a Catalunya necessiten una autorització expressa del Servei Català de Trànsit per recórrer un itinerari concret, que ha de prioritzar les vies desdoblades.
Amb gairebé set metres més de longitud que els camions que circulen habitualment, els megacamions permeten millorar la competitivitat de la indústria, del sector comercial i de distribució i la logística, atès que augmenten la capacitat de càrrega i disminueixen els costos del transport. Segons dades del CIAC, la circulació de megacamions permetria estalviar un 22% en costos de logística.
També comporten avantatges en el medi ambient, ja que s’allibera la xarxa de bona part del trànsit pesant, que ara es fa amb vehicles que no poden superar els 18,75 metres de longitud i les 40 tones de capacitat. Així, es calcula que es poden reduir un 14% les emissions de CO2 i gasos contaminants, segons dades del CIAC.
1
Imatges
Imatges
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts