
La directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha inaugurat aquest matí les Oficines Joves del Vallès Occidental a Sabadell i Terrassa acompanyada pels alcaldes de les dues localitats, Juli Fernàndez i Jordi Ballart, respectivament, així com pel president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez.
L’equipament de Sabadell està ubicat al carrer Blasco de Garay, 19, mentre que l’oficina de Terrassa presta servei a l’avinguda Jacquard, 1. Si bé aquests equipaments ja oferien serveis d’emancipació juvenil en aquestes mateixes instal·lacions, a partir d’ara ho faran sota el paraigües de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil, amb la qual compartiran informació i catàleg de serveis, amb l’objectiu d’oferir millor assessorament i convertir-se en espais de referència pels joves de 16 a 34 anys del Vallès Occidental.
Durant la visita, la directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha destacat la voluntat del Govern de convertir les Oficines Joves territorials en veritables portes obertes pels joves a les oportunitats de futur i ha animat al jovent a utilitzar-ne els serveis i els recursos disponibles.
L’Oficina Jove ofereix assessorament personalitzat i especialitzat sobre orientació acadèmica (tramitació de beques, acreditació de competències professionals o itineraris formatius), laboral (inclòs el programa Garantia Juvenil), cerca d’habitatge, temes de salut i drogodependències, diversitat sexual (inclòs un servei de LGTBI) i informació sobre activitats d’educació en el lleure i associacionisme (com ara camps de treball, colònies, instal·lacions juvenils, o voluntariat).
L’horari d’atenció al públic de la nova Oficina Jove de Sabadell és de dilluns a divendres de 9:00 a 15.00 hores i de dilluns a dijous de 16.00 a 18.00 hores, mentre que la de Terrassa és de dilluns a divendres de 9.00 a 14.00 hores i de dilluns a dijous de 16.00 a 19.00 hores.
L’obertura d’aquest servei ha estat possible gràcies a la col·laboració entre la Direcció General de Joventut, el Consell Comarcal del Vallès Occidental i els ajuntaments de Sabadell i Terrassa. A l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a banda d’aquestes dues Oficines Joves, també n’hi ha al Barcelonès, al Maresme, al Vallès Oriental i al Garraf.
Les Oficines Joves i els Punts d’Informació Juvenil van atendre el 2015 més de 700.000 usuaris
Les Oficines Joves formen part de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil (XNEJ), el model d’equipaments i serveis per a la joventut que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies estén arreu del país per afavorir l’emancipació juvenil i la territorialització dels serveis.
Durant el 2015, els 294 Punts d’Informació Juvenil i les 38 Oficines Joves de la XNEJ que hi ha a Catalunya van atendre 732.509 joves, que van fer 1.157.386 consultes.
Al Vallès Occidental, els 18 serveis d’informació i assessorament juvenil repartits en diferents poblacions, van atendre l’any passat un total de 40.835 joves, que van fer fins a 52.160 consultes, majoritàriament sobre educació i formació (42% de les consultes), seguides per les de temàtica de treball (21%), lleure (6%), habitatge, (5%), turisme (5%), mobilitat i solidaritat (5%), salut i esports (5%), participació (5%), cultura (3%), cohesió social (2%), mentre que la resta de consultes van ser en l’àmbit del medi ambient i la sostenibilitat i les TIC. Pel que fa al conjunt de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, 280.842 joves van fer 522.658 consultes, segons l’estimació de les dades registrades.
En conjunt, a tot Catalunya les qüestions més demanades pels usuaris van ser les relacionades amb l’oferta formativa i educativa existent a Catalunya, amb un 31% del conjunt de les consultes, 16 punts percentuals més que l’any passat. La cerca d’informació sobre l’educació en el lleure va ser la segona qüestió més sol·licitada (17,1%), seguida per les qüestions sobre el mercat laboral (16,5%), la cultura (11,2%), la salut i esports (6,4%), l’habitatge (4,6%), el turisme (4,3%), la mobilitat (3,6%), la participació (3,4%), les tecnologies de la informació i la comunicació (3,3%), cohesió social (3,1%), i el medi ambient i consum responsable (0,2%).
Pel que fa al perfil d’usuari dels Punts d’Informació Juvenil i les Oficines Joves el 2015 correspon a un noi de 16 a 20 anys o menys amb l’Educació Secundària Obligatòria acabada. Per sexes, els nois han suposat el 53% de les consultes davant un 47% de les noies.